2014-12-03, 10:56
Medlem
Passifloras avatar
Jag köpte kemiskt trä i ekfärg, det var det enda som fanns vid tillfället i lager. Golvet jag har är inte i ekfärg, vet faktiskt inte vad det är för trä men springan som skulle lagas är rätt smal så om färgen inte stämde till 100% så var det ingen big deal.

Men vafan, 24 timmar senare så kollar jag till det och det är helt jävla brunt! Det ser ut som lite mörkare choklad! Ek är ju en lite mörkare träfärg men det här är ju så långt ifrån man kan komma.

Jag slipade lite på det och visst vart det lite ljusare men så fort man torkar av det så får man ju fram samma bajsbruna färg.

Det var för övrigt denna produkt:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...kt-tra-360632/

Vad gör/gjorde jag för fel egentligen?
Citera
2014-12-03, 11:28
Medlem
ps870s avatar
Du borde använt brun fogmassa istället.
Citera
2014-12-03, 13:22
Medlem
Passifloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Du borde använt brun fogmassa istället.

Men är inte hela grejen med kemiskt trä att det ska se ut som trä eller har jag missuppfattat det?
Citera
2014-12-03, 21:34
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Men är inte hela grejen med kemiskt trä att det ska se ut som trä eller har jag missuppfattat det?

Jo det kan man ju tycka, speciellt när den finns i olika nyanser
Har själv bara använt plastic paddings kemiskt trä, men då för ytor som skall målas.
Annars så lagar man bäst små skador på möbler, golv osv som blir synliga med vax för ändamålet, men det hjälper kanske inte dig nu...
Citera
2014-12-04, 06:20
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora

Du har missuppfattat det. Hela grejen är att det funkar bra på trä.
Citera
2014-12-21, 02:46
Medlem
Finns i olika nyanser hos en välsorterad bygghandel
Citera
2020-11-29, 08:46
Medlem
Sladdarens avatar
Kemiskt trä

1. Hur bra är kemiskt trä att bygga upp en kant som är tex 20 mm hög 5 mm bred.
Jag säger kant för att man sen ska ta bort stålet som man "spacklat" emot när det kemiska träet torkat emot det inkl torkat emot träet på högkant 5 mm brett

2. Annat exempel. Hur bra är kemiskt trä att tex forma ett frässpår där spåret blivt för brett eller felformat ?

Jag betvivlar inte att kemiskt trä är bra att ifylla håligheter som sen ska borras i eller skruvas i men vilket märke av kemiskt trä skulle ni välja och varför eller nåt helt annat? som är träspackel, träfiller, plastiskt trä ? Kanske nåt som är minst lika effektivt fast billigare pr kilo ?

- Finns ju olika kulörer ochså så det är ju en fördel
Citera
2020-11-29, 17:23
Medlem
killawifes avatar
Men för faan. Man köper kemiskt trä som motsvarar den kulören av trä som man har. Det finns både ljusa och mörka varianter och de går att blanda för att få en annan kulör. Detta påminner om när en kund kom in och gnällde på att färgen han köpt som hette Tegel inte matchade färgen på hans tegeltak. Att jag förklarade att det finns hundratals olika kulörer av tegel och att färgen han köpt matchade kulören på locket exakt spelade ingen roll.

Hur som helst, du kan skrapa ur det du lagt i ganska enkelt och köpa rätt kulör och använda istället så det är ingen katastrof.
Kemiskt trä är ett vekt material som inte går att bygga kanter med. Det är i princip bara en mer massiv latexfog. Det finns s.k superspackel som är starkare och kan sågas, borras och fräsas till form. Det har dock alltid en ful grå-grön kulör.
Det finns en 2k Epoxi-putty på Biltema som härdar till en hård slipbbar massa. Den är mer träfärgad.
Citera
2020-11-30, 09:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men för faan. Man köper kemiskt trä som motsvarar den kulören av trä som man har. Det finns både ljusa och mörka varianter och de går att blanda för att få en annan kulör. Detta påminner om när en kund kom in och gnällde på att färgen han köpt som hette Tegel inte matchade färgen på hans tegeltak. Att jag förklarade att det finns hundratals olika kulörer av tegel och att färgen han köpt matchade kulören på locket exakt spelade ingen roll.

Hur som helst, du kan skrapa ur det du lagt i ganska enkelt och köpa rätt kulör och använda istället så det är ingen katastrof.
Kemiskt trä är ett vekt material som inte går att bygga kanter med. Det är i princip bara en mer massiv latexfog. Det finns s.k superspackel som är starkare och kan sågas, borras och fräsas till form. Det har dock alltid en ful grå-grön kulör.
Det finns en 2k Epoxi-putty på Biltema som härdar till en hård slipbbar massa. Den är mer träfärgad.

Takkar!
Citera
2020-12-01, 23:46
Medlem
Arnstads avatar
Biltema har ett polyesterspackel som egentligen är till för att spackla bucklor på bilen. Jag använder det professionellt för att spackla trä. Spacklet är av typen "plastic padding", alltså med härdare. Luktar starkt som tusan, och härdar snabbt, på några minuter. Funkar bra att måla på. Och faktiskt så har spacklet en gulbrun kulör som fungerar bra att spackla furu med även om det ska vara trärent. Funkar kanske även hyfsat till ljusare ek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in