2005-09-17, 17:21
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tja

Om man döms för grov misshandel, innebär det att man åker in i fängelset, eller kan man få fotboja eller villkorligt? Hur lång tid brukar man få sitta om man döms för grov misshandel?

/ B
Citera
2005-09-17, 17:33
Medlem
TTKs avatar
Enligt brottsbalken så ger grov misshandel "lägst ett och högst tio år" i fängelse.

Döms du till ett år jämt så har du möjligheten att det blir ett villkorligt straff, generellt. Men i fall av grov misshandel så är det inte troligt, med tanke på brottets karraktär. För att få fotboja så måste straffet vara avsevärt mycket kortare (6 mån, har jag för mig) så det är uteslutet.

Vanligaste straffen för grov misshandel är väl 2 till 4 år, skulle jag gissa (och sen frigivning efter 2/3). Och när det gäller sådanna straff så finns det ingen chans till villkorlig dom, det blir fängelse.

Så om domstolen tycker att grov misshandel är rätt rubricering så har man i praktiken väldigt dåliga chanser till en lindrigare påföljd än fängelse.
Citera
2005-09-17, 17:45
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Enligt brottsbalken så ger grov misshandel "lägst ett och högst tio år" i fängelse.

Döms du till ett år jämt så har du möjligheten att det blir ett villkorligt straff, generellt. Men i fall av grov misshandel så är det inte troligt, med tanke på brottets karraktär. För att få fotboja så måste straffet vara avsevärt mycket kortare (6 mån, har jag för mig) så det är uteslutet.

Vanligaste straffen för grov misshandel är väl 2 till 4 år, skulle jag gissa (och sen frigivning efter 2/3). Och när det gäller sådanna straff så finns det ingen chans till villkorlig dom, det blir fängelse.

Så om domstolen tycker att grov misshandel är rätt rubricering så har man i praktiken väldigt dåliga chanser till en lindrigare påföljd än fängelse.
Där ser man. Tackar för den infon.
Citera
2005-09-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tja

Om man döms för grov misshandel, innebär det att man åker in i fängelset, eller kan man få fotboja eller villkorligt? Hur lång tid brukar man få sitta om man döms för grov misshandel?

/ B

Jag var på rättegång för det idag, åklagaren yrkade på skyddstillsyn och sammhällstjänst +60.000kr i böter typ. Jag har bara ett straff innan av annan grad. Får dock domen om 8 dagar.
Citera
2005-09-19, 15:24
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giorgio
Jag var på rättegång för det idag, åklagaren yrkade på skyddstillsyn och sammhällstjänst +60.000kr i böter typ. Jag har bara ett straff innan av annan grad. Får dock domen om 8 dagar.

Hur gammal är du?
Citera
2005-09-19, 16:22
Medlem
SmolderingAssess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giorgio

Vad hade du gjort?

(Okey jag förstår att du misshandlat någon, men lite mer detaljerat?)
Citera
2005-09-19, 18:13
Medlem
Jag är 19 år. Jag hade i stort sett bara slagit han i ryggen, men en av mina vänner hade slagit ner han med ett grillspätt, och en annan med en planka eller pinne typ. Så framgick det inte vem som gjorde vad så jag fick skit för det.
Citera
2005-09-20, 00:59
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tja

/ B
Har du trampat i klaveret nu, Bråkis?
Citera
2005-09-20, 01:50
Medlem
John_Blazes avatar
<---- första dom, grov misshandel, 6 månaders villkorligt, + skadestånd + samhällstjänst 0 kr i böter (förutom 500 kr till brottsofferfonden)
Citera
2005-09-20, 05:23
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John_Blaze
<---- första dom, grov misshandel, 6 månaders villkorligt, + skadestånd + samhällstjänst 0 kr i böter (förutom 500 kr till brottsofferfonden)

Hur menar du 6månaders villkorligt? Rest eller vad?
Jag har åkt på villkorligt och då har det alltid varit ett år, skyddtillsyn är ett år + 2 år villkorligt, men 6 månader...har jag aldrig hört talas om. Kanske ifall man är yngre eller något sådant.
Citera
2005-09-20, 09:46
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Har du trampat i klaveret nu, Bråkis?
Lyckligtvis inte, men några bekanta har.
Citera
2005-09-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Hur menar du 6månaders villkorligt? Rest eller vad?
Jag har åkt på villkorligt och då har det alltid varit ett år, skyddtillsyn är ett år + 2 år villkorligt, men 6 månader...har jag aldrig hört talas om. Kanske ifall man är yngre eller något sådant.

Skyddtillsyn är på 3 år, dock är bara ett år under övervakning. Dom andra två räknads dock fortfarande inte som villkorligt även om det upplevs samma eller hur man ska förklara det. 6 månader villkorligt låter lite lurigt ja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in