2005-09-21, 10:39
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giorgio
Jag är 19 år. Jag hade i stort sett bara slagit han i ryggen, men en av mina vänner hade slagit ner han med ett grillspätt, och en annan med en planka eller pinne typ. Så framgick det inte vem som gjorde vad så jag fick skit för det.

Modigt, pojkar...
Citera
2005-09-21, 12:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blå
Modigt, pojkar...

Jaja moralisera inte så mycket nu så du spricker.
Citera
2005-09-21, 12:13
Medlem
nojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tja

Om man döms för grov misshandel, innebär det att man åker in i fängelset, eller kan man få fotboja eller villkorligt? Hur lång tid brukar man få sitta om man döms för grov misshandel?

/ B

En polare satt precis hela sommaren för en grov misshandel, det var den andra grova han torska för också. Första gången fick han bara böter. Andra gången blev det dock sommar-kollo i 3 månader
Citera
2005-09-22, 23:25
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giorgio
Jag är 19 år. Jag hade i stort sett bara slagit han i ryggen, men en av mina vänner hade slagit ner han med ett grillspätt, och en annan med en planka eller pinne typ. Så framgick det inte vem som gjorde vad så jag fick skit för det.

Jag tycker du ska byta vänner annars är risken överhängande att du snart är inblandad i ett nytt "plankmord"
Citera
2005-09-23, 15:32
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jaja moralisera inte så mycket nu så du spricker.

Inte då - kunde nog skrivit mer ;-)

Frågan är var DU står i vanliga fall eftersom du anser mitt inlägg vara moraliserande - Framför eller bakom plankan?!? Vissa mår VÄLDIGT bra av att inte moraliser...dvs spöa andra. Din drog kanske är just den - att spöa såna som inte kan slå tillbaka...

Säger det igen - Modigt...
Citera
2005-09-23, 15:52
Medlem
Bråkmakarns avatar
Vad är för preskriptionstiden för grov misshandel?
Citera
2005-09-23, 15:55
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Vad är för preskriptionstiden för grov misshandel?

15 år.
Citera
2005-09-23, 16:02
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
15 år.
Oj.. Ok, längre än jag trodde..
Citera
2005-09-23, 16:06
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Oj.. Ok, längre än jag trodde..

Enligt Rädda Barnen i alla fall:
Citat:
Preskriptionstiden för misshandel varierar beroende på om brottet anses vara ringa, "vanlig" eller grov misshandel.

För ringa misshandel är preskriptionstiden två år, för "vanlig" misshandel fem år och för grov misshandel är preskriptionstiden 15 år.

Vid bedömning av om ett brott är att anse som grovt skall man särskilt ta hänsyn till om handlingen d.v.s. misshandeln, var livsfarlig eller om den som begick brottet har orsakat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller på annat sätt visat särskild hänsynslöshet eller råhet.
Citera
2005-09-23, 17:15
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blå
Inte då - kunde nog skrivit mer ;-)

Frågan är var DU står i vanliga fall eftersom du anser mitt inlägg vara moraliserande - Framför eller bakom plankan?!? Vissa mår VÄLDIGT bra av att inte moraliser...dvs spöa andra. Din drog kanske är just den - att spöa såna som inte kan slå tillbaka...

Säger det igen - Modigt...

Japp jag gillar att slå moralister på käften. Ditt reply hade ingenting med ämnet i sig att göra därför tycker jag att du kan moralisera i en egen tråd typ "Varför misshandlar folk varandra det måste få ett slut".
Citera
2005-09-26, 10:53
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Japp jag gillar att slå moralister på käften. Ditt reply hade ingenting med ämnet i sig att göra därför tycker jag att du kan moralisera i en egen tråd typ "Varför misshandlar folk varandra det måste få ett slut".

Japp...det kunde jag gjort men jag misstänker att du inte läst ett sådant inlägg och då hade du inte fått veta att jag tycker det är svårt omodigt av tre pojkar att slå ensam (?) stackare med souvlakispett. Kan kanske vara bra för vissa (speiellt i ett sånt här forum) att få veta att ALLA inte tycker det är ok att spöa på folk till höger och vänster. Vad gäller frågan om straff för grov misshandel så utdöms troligtvis fängelsestraff...
Citera
2005-09-27, 16:43
Medlem
Var går gränsen för grov misshandel?
Om ett par killar slagit ner 2 stycken civil personer (en fick åka till sjukhus med hjärn blöding etc) och slagit ner 2-3 poliser och bråkat en massa.

Vad skulle dem kunna få för straff? finn det chans att dom går fria? Om det finns vittnen som vittnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in