2014-12-02, 19:06
Medlem
Trött på att natta ungen, och ja, jag är lat och bortskämd.
Seriöst, vad finns det för hjälpmedel?
Har kollat på dessa:
1: Lullabub - Sängfötter. http://www.barniallt.se/nya/butiken.cgi?cmd=Produkt+%28Avd+sovsidan+Nothing,Ma nuell%29+%28P+070411121709%29

2: Dreammover - Vibbrerande platta typ. http://www.pledd.net/sv/dreammover-auto-vagga/dreammover-automatisk-vagga

Håller fan på att bli tokig. Problemet är just att få ungen att somna. Hon sover kanon.

Tacksam för alla tips!
Citera
2014-12-02, 19:14
Medlem
Pröva spela lite musik för ungen.
Citera
2014-12-02, 19:23
Medlem
9797s avatar
Bära runt på ungen har oftast funkat på mina barn. Gärna samtidigt som man pratar/läser något.
Citera
2014-12-02, 20:06
Medlem
optimusprimes avatar
Jag brukade stå med min i en babybjörn och spela x-box
Citera
2014-12-02, 22:16
Medlem
bad 10 min innan hjälper till med avslappning. Nattflaska med välling eller valfri varm dryck.Ev pekbok, Säng mörkt tyst och du nära utan interaktion. Tar tre kvällar att införa.
Citera
2014-12-03, 14:41
Medlem
Incendios avatar
Du får ju börja med att försöka ta reda på varför hon inte somnar. Läggs hon för tidigt? Är hon övertrött? Behöver hon mer närhet? Hunger? Olämplig mat på eftermiddagen/kvällen? Utvecklingssprång osv?
Citera
2014-12-03, 21:37
Medlem
ekerilars avatar
När jag hade styvbarn i småbarnsåldern brukade vi bylta på barnet en massa kläder. Tog sedan en biltur med full värme påslagen. Barnet hade i regel somnat inom några minuter.
Citera
2014-12-04, 05:28
Medlem
Kongruensbojds avatar
Mörkt rum, inga oljud, varm filt, tutte eller nappflaska.

Sen inte låta barnet sova för länge på morgonen, eller ta för lång middagslur heller för den delen.
Citera
2014-12-04, 10:11
Medlem
Incendios avatar
Ljudbilden bör du också se över ja! Vissa barn vill ha helt tyst och vissa barn är vana att sova till ljud om dagarna och tycker därför att det är otryggt att sova i ett tyst rum om natten.
Citera
2014-12-04, 12:07
Medlem
crall_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon88
Trött på att natta ungen, och ja, jag är lat och bortskämd.
Seriöst, vad finns det för hjälpmedel?
Har kollat på dessa:
1: Lullabub - Sängfötter. http://www.barniallt.se/nya/butiken.cgi?cmd=Produkt+%28Avd+sovsidan+Nothing,Ma nuell%29+%28P+070411121709%29

2: Dreammover - Vibbrerande platta typ. http://www.pledd.net/sv/dreammover-auto-vagga/dreammover-automatisk-vagga

Håller fan på att bli tokig. Problemet är just att få ungen att somna. Hon sover kanon.

Tacksam för alla tips!

Välkommen till livet som förälder.
Du kommer vara trött, du kommer med stor säkerhet bli ännu tröttare

Med mina bägge var läggningen helt olika, med den första så var det bara att bära runt i ett mörkt rum och sjunga mjukt samtidigt som man vaggar mjukt. Tog allt från 30 min till 2,5h. Det som var av betydande vikt var hur han sov på dagen, fick han för lite sömn på dagen var läggningen ett helvete och han sov också skitdåligt då. Många många nätter var helt utan sömn för oss föräldrar under hans första levnadsår. Och efter det kom lillebror.

Med nummer två var det nästan tvärt om. Han ville ligga själv i spjälsängen och bli klappad mjukt på rumpan. Han har alltid somnat mycket fortare/lättare än storebror, dock så vaknade han mycket lättare än storebror.

Det som var vår lösning och som fortfarande är det viktigaste för att dom skall sova bra är rutiner, fasta rutiner, mat på bestämda tider, sova på bestämda tider och då menar jag alla dagar i veckan, inte bara vardagar.

Lat och bortskämd är bara att glöm, du är förälder och skall vara den starka, det är ditt ansvar och du kommer aldrig mer prioriteras först. Barnet/barnen har alltid högsta prioritet.

Vi testade lite olika produkter men kan generellt säga att det är att kasta pengarna i sjön.

Vi har aldrig kört 5 minuters metoden då vi anser att det är fel metod.
Citera
2014-12-05, 18:02
Medlem
Didajdidajdas avatar
Vi hade inte problem med sömnen med sonen förutom att han hade jävligt skeva sovtider. Större delen av tiden var han omvänd, och sov mer på dagarna än nätterna. Jag är ganska bekväm, och tror inte på moralkakor - Han fick sova som han ville under bebisåret och jag sov - när han sov!

När han blev 1 så började vi köra mer på rutiner, då handlade det om att väcka honom på morgonen och sedan hålla honom vaken i princip hela dagen. Det där löste sig ganska fort då.

Vi hade en period mellan han var 1 och 1½ år, då han hade nattskräck a'la ställa sig upp i sängen och skrika rakt ut i luften i typ 1-2 timmar, okontaktbar. Det var en jävla pärs - Men, man tar sig förbi det också. Jag tror på alla metoder som fungerar för den enskilda familjen, så länge man inte gör ungen illa. 5 minuter, vagga hela nätterna, väcka, byta av... Ja, allt.

Min son har regelbundna sovtider idag som är att vakna 07-08:00 varje dag och sova mellan samma tider på kvällen. När man är mitt uppe i bebisåret, kan detta känns som en evighet och ett helvete rent utsagt - Lyssna inte på att folk säger att det blir "värre" och att du ska "njuta av bebistiden". De ljuger, det blir enormt mycket bättre. Ha bara fasta principer och rutiner så.
Citera
2014-12-05, 19:10
Medlem
pollenpers avatar
Usch den tiden.
Jag "låste" in min hustru i sovrummet, sen tog jag jag på mig hörselkåpor och bar barnet på axeln tills det somnade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in