2014-12-02, 14:42
Medlem
Pojkvazkerns avatar
Tjenare!

Har gymmat aktivt runt 3 år, kosten sköts, övningar utförs korrekt och allt som vanligt.

MEN

Sista halvåret har jag känt en slags spänning / smärta i min högra axel när jag utför tex Hantelpress/bänkpress.
Smärtan uppstår dock oftast vid utförande av bänkpress, vilket motarbetar mitt byggande av bröst ordentligt. Så har på sista tiden försökt hålla mig borta från ovanstående övningar.

Men finns det andra komplement övningar för just låt oss säga Bänkpress? ( Förutom de här vanliga cable/sittande hantelpress övningarna. ) Som kanske hjälper mig på traven där axeln inte spelar med.

Känslan som uppstår går att beskriva som att det känns som den "hoppar" ur led, och blir just "väldigt" svag i just den axeln.

Ett hum om hur man ser ut.

Hantlar: 80kg
Bänkpress: Tog omkring 110kg+, var stark som en oxe ett tag, sen banade det neråt när man började bygga mer för utseende. ( Tar dock nog inte över 80kg med nuvarande axel)
Längd: 175cm
Vikt: 73kg
Bodyfat: Runt 8%

Har ju inte direkt speciell välutvecklad bröstmuskulatur f.ö heller, så känns inte heller som att de gör för mycket arbete.
Citera
2014-12-02, 14:49
Medlem
BrotherBromances avatar
Tja, är ingen expert på ämnet, men jag kan känna igen dina problem!

När jag fick känningar i min vänstra axel (efter en olycka på gymmet) slutade jag med frivikter i någon vecka och lät det vila.

Nu efter 2 år har jag fortfarande känningar på bänken och i hantelpressen.
Det jag har gjort är att ta ett något bredare grepp på stången när jag bänkar och inte heller sträcka ut mina armar lika långt som innan när jag hantelpressar.

Hoppas detta funkar även för dig!
Senast redigerad av BrotherBromance 2014-12-02 kl. 14:52.
Citera
2014-12-02, 14:54
Medlem
Kan det vara din rotor cuff?

Kör du något för att stärka den?
Citera
2014-12-02, 15:43
Medlem
Jag har exakt samma problem men i vänster axel, haft det i ungefär 4 månader men det har blivit bättre ju mer jag har gymmat(tagit det lite försiktigt) men förra veckan tror jag att jag körde lite för tungt under ett axelpass för att nu har problemet blivit mycket värre. Jag brukar typ trycka ihop skulderbladen lite så att axlarna hamnar längre bak så att jag har en hållning med bröstet ganska mkt utåt(vilket jag hört är bra i de flesta övningar). När jag är i den positionen får jag aldrig ont men som sagt så har problemet blivit värre nu och jag vet inte om det kommer hjälpa något att gå till läkare..
Citera
2014-12-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkvazkern
Tjenare!

Har gymmat aktivt runt 3 år, kosten sköts, övningar utförs korrekt och allt som vanligt.

MEN

Sista halvåret har jag känt en slags spänning / smärta i min högra axel när jag utför tex Hantelpress/bänkpress.
Smärtan uppstår dock oftast vid utförande av bänkpress, vilket motarbetar mitt byggande av bröst ordentligt. Så har på sista tiden försökt hålla mig borta från ovanstående övningar.

Men finns det andra komplement övningar för just låt oss säga Bänkpress? ( Förutom de här vanliga cable/sittande hantelpress övningarna. ) Som kanske hjälper mig på traven där axeln inte spelar med.

Känslan som uppstår går att beskriva som att det känns som den "hoppar" ur led, och blir just "väldigt" svag i just den axeln.

Ett hum om hur man ser ut.

Hantlar: 80kg
Bänkpress: Tog omkring 110kg+, var stark som en oxe ett tag, sen banade det neråt när man började bygga mer för utseende. ( Tar dock nog inte över 80kg med nuvarande axel)
Längd: 175cm
Vikt: 73kg
Bodyfat: Runt 8%

Har ju inte direkt speciell välutvecklad bröstmuskulatur f.ö heller, så känns inte heller som att de gör för mycket arbete.

Personligen skulle jag gå till läkaren och kolla upp axeln för bästa övningen för bröst anser jag vara bänkpress eller lutande bänkpress dp. Skulle ha väldigt svårt att bara träna koncentrationsövningar som exempelvis flyes för bröstet. För övrigt 110 kg i bänk och stark som en oxe? Du får nog tänka om det för det är väl inte så mycket att skylta med om man är en oxe i mina ögon...! 80 kg hantlar låter dock imponerande men antar att det är 40 kg i vardera handen då

GÅ TILL LÄKAREN ASAP har själv haft strul med ena axeln i flera år till slut strålade smärtan upp i nacken också men då tog jag äntligen tag i det. Besökte läkaren vilket resulterade i en enkel operation och nu har jag inga känningar alls längre.
Citera
2014-12-02, 16:01
Medlem
Vågar gissa att jag genomgår exakt samma sak som dig.

Körde för mycket bänkpress och andra pressar över huvudet med dålig teknik. Detta gjorde att jag tappade all kontakt med skuldrorna vilket har lett till att min högra axel blivit framåtroterad samt att min högra biceps tagit lite stryk då den fick ta emot all stress då jag inte hjälpte till med axeln/skuldrorna.

4 månaders rehab hos sjukgymnast och nu är jag äntligen tillbaka på gymmet där jag fortsätter med min rehab i lite andra övningar samt jobbar på fast med lägre vikter i alla övningar.
Men jag har beslutat att lägga bänkpressen på hyllan då den är för skadlig och svår för mig (även för dig så som det låter) och kör andra övningar som är mer skonsamma för axlarna.

Så sammanfattningsvis har du nog fått en framåtroterad axel + impingement, det kläms och blir ont om utrymme.
Lösningen för detta är att träna baksidan av axlarna och skuldrorna dvs. massa rygg och roddövningar. Övningar för rotatorcuffen är också bra samt en del övningar där man lär sig att inte brygga och hålla kontakt med skuldrorna under pressövningar.

Jag skriver av egna erfarenheter så detta behöver inte gälla för dig men jag tycker det låter som det när jag läser ditt inlägg. Kontakta en bra sjukgymnast och gå vidare den vägen, tills vidare så undvik tunga pressar och övningar över huvudet.
Citera
2014-12-03, 10:11
Medlem
Pojkvazkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasshopper1
För övrigt 110 kg i bänk och stark som en oxe? Du får nog tänka om det för det är väl inte så mycket att skylta med om man är en oxe i mina ögon...! 80 kg hantlar låter dock imponerande men antar att det är 40 kg i vardera handen då

Ansåg mig själv vara stark som en oxe för min vikt och fysik, men precis 40kg i vardera hand ( inte 80kg /st haha
Citera
2014-12-03, 10:13
Medlem
Pojkvazkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzorAhai
Text .

Låter som en träff tyvärr, blir att lägga fokus på baksida axlar,rotator cuf övningar.. Sen möjligen boka tid hos läkare om det ej verkar bli ljusare! Tackar för svar
Citera
2014-12-03, 13:38
Medlem
Jag rehabade själv mina rotor cuffar efter att jag hade fått bizarr ont i vänster axel i olika pressar.

Tog typ 3 månader rehab utan pressar alls och sen 1 månad träning för att komma tillbaka och vara lite starkare än innan.
Citera
2014-12-03, 14:42
Medlem
ALXALXs avatar
Gå till en sjukgymnast, kostar i stockholm inte mer än 100 kr om du går till någon som är ansluten till landstinget. De känner och klämmer på dig och hittar vad som är fel, jag fick reda på för drygt ett år sen att jag hade impingement i axeln och fick övningar mot det, tog inte länge innan jag blev bra igen i axeln, hade nog fortfarande varit skadad om jag bara surfat runt på internet och letat diagnos...
Citera
2014-12-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkvazkern
Låter som en träff tyvärr, blir att lägga fokus på baksida axlar,rotator cuf övningar.. Sen möjligen boka tid hos läkare om det ej verkar bli ljusare! Tackar för svar

Så lite.

Kör på den planen fast om du behöver söka hjälp för det så kontakta en sjukgymnast istället för en läkare. En läkare kommer på sin höjd säga åt dig att äta ipren för att bli kvitt problemet...
Citera
2014-12-03, 23:25
Medlem
Mjoksas avatar
Men när du kör bänkpress så trycker du väl tillbaka axlarna sen trycker ner så att det inte tar på axlarna. Tryckerna man inte tillbaka de & ner så kan man se från sidan att axlarna rör på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in