Visst har man tänkt på allt påsslöseri. Jag tar en ny varje gång jag handlar och nu börjar lådan bli knökafull trots att jag använder dom som soppåsar.
Har funderat på tygkasse. Det håller för evigt och är miljövänligare. Sen är det ju billigare att köpa sopposar istället för matkassar.
Exakt samma fenomen hemma hos mig, jag har därför börjat med att ha en gammal påse liggandes längst ned i ryggsäcken som jag använder. Skiter i att jag ser ut som en jävla snåljåp eller att påsarna kostar så lite, det är mer irriterande att behöva slänga påsar som jag betalt för.
Visst har man tänkt på allt påsslöseri. Jag tar en ny varje gång jag handlar och nu börjar lådan bli knökafull trots att jag använder dom som soppåsar.
Har funderat på tygkasse. Det håller för evigt och är miljövänligare. Sen är det ju billigare att köpa sopposar istället för matkassar.
En tygpåse är inte så jätte miljövänlig om man räknar med tillverkningen av tygpåsen. Det bästa är nog att köpa plastpåsar och sedan återanvända dem några gånger till när man går till affären.
Plastpåsen är faktiskt svår att slå ur miljöhänsyn, åtminstone om man återanvänder den några gånger och sedan lämnar in den så att den får bli ny plast eller energi.
Papperspåsar är, trots att de gjorda av ett förnyelsebart material, betydligt mer energikrävande både att tillverka, transportera och återvinna. Och för att påsar av tyg som ofta görs av vattenslukande bomull, ska kunna konkurrera med plastpåsen måste de få följa med ofta till affären.
– Livscykelmässigt, om man tittar på analyser som har gjorts, så behöver du använda en papperspåse ungefär fyra gånger för att väga upp miljöpåverkan, jämfört med en plastpåse.
– Använder du en tygpåse såg jag just i en ny EU-studie att du måste använda den runt 130 gånger för att väga upp miljöpåverkan av en plastpåse, om vi tar tillvara energin.
– Så att det allra, allra bästa är väl att ha en riktigt slitstark flergångsbärkasse. Men då ska du också använda den många gånger.
Varje gång jag handlar och står i kö till kassorna vill jag bara ge mig själv en fet när jag ser er alla köpa påse efter påse.
Har ni missat att det finns GRATIS påsar i slutet av varje kassa?
Är ju inte alla butiker som har det, Annars kan man göra som dom rumänska zigenarna att man går till närmaste återvinningsstation och tömmer ut innehållen i sopsäckarna och platskassarna på marken så att det blåser iväg runt hela området för att sen ta med sig påsen därifrån.
Det är en årsavgift jag är villig att betala för att göra det enkelt för mig måste jag erkänna. Pengar är väl ändå till för att just underlätta vardagen och slippa bökiga alternativ?
De påsar som är gratis brukar jag plocka på mig ett par eftersom jag brukar dela kött och ena halvan hamnar just i den lilla plastpåsen för att sedan läggas i frysen.
Men de som kostar 2kr köper jag alltid, knappast att jag bryr mig då jag lägger pengar på mycket onödigare saker. Sen är de ju perfekt som soppåsar.
En tygpåse är inte så jätte miljövänlig om man räknar med tillverkningen av tygpåsen. Det bästa är nog att köpa plastpåsar och sedan återanvända dem några gånger till när man går till affären.
Plastpåsen är faktiskt svår att slå ur miljöhänsyn, åtminstone om man återanvänder den några gånger och sedan lämnar in den så att den får bli ny plast eller energi.
Papperspåsar är, trots att de gjorda av ett förnyelsebart material, betydligt mer energikrävande både att tillverka, transportera och återvinna. Och för att påsar av tyg som ofta görs av vattenslukande bomull, ska kunna konkurrera med plastpåsen måste de få följa med ofta till affären.
– Livscykelmässigt, om man tittar på analyser som har gjorts, så behöver du använda en papperspåse ungefär fyra gånger för att väga upp miljöpåverkan, jämfört med en plastpåse.
– Använder du en tygpåse såg jag just i en ny EU-studie att du måste använda den runt 130 gånger för att väga upp miljöpåverkan av en plastpåse, om vi tar tillvara energin.
– Så att det allra, allra bästa är väl att ha en riktigt slitstark flergångsbärkasse. Men då ska du också använda den många gånger.
Det är därför man syr egna av uttjänta kläder och liknande, förlänga livscykeln av textilen mao och därmed slå ut miljöpåverkan på en mycket längre tid. Problemet med plastpåsar är också att de tenderar att hamna där de inte ska, exempelvis ute i naturen och tar bokstavligen en evighet på sig att brytas ned.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!