Citat:
Ursprungligen postat av
Jagska
Hej, tänkte ge mig in i lite aktier. För tillfället har jag 28.000 kr i Avanza zero / Spiltans aktiebolag. Men vill nu köpa in lite aktier.
Har 50.000kr över till aktier, så jag tänker inte sälja mina fonder. Skulle gärna dela upp dom på 10.000 kr i varje bolag. (Är detta lagom?)
Min fråga är lite om hur ni ser på aktier i olika svenska banker. Ex Handelsbanken, Nordea, SEB osv. Tror ni det är värt att investera i dessa storbanker? Och sedan undrar jag vad skillnaden är på deras aktier då jag sett att dom har flera olika aktier. Ex handelsbanken A, handelsbanken B mm.
Andra aktietips är givetvis också välkommet. Gärna lite mer trygga bolag.
Ja det är helt klart värt att investera om du tänkt ha pengarna i dessa aktier under en lång tid(5-10 år minst). Då kommer du att få en bättre avkastning än på dina fonder, sparkonto men det gäller såklart att hålla ett öga på bolagen även om vi nu pratar om stora stabila.
De som du nämner Handelsbanken, Nordea, SEB är ju stora banker som troligtvis kommer att tugga på de kommande 10 åren. Om jag hade varit du hade jag valt Handelsbanken vilket jag tror många andra här också skulle gjort.
Att köpa flera banker känns som en onödig risk ifall hela branschen skulle gå sämre. Kolla t.ex på någon affär(H&M), investmentbolag(Industrivärden, Investor) och något fastighetsbolag(Castellum, Hufvudstaden).
Edit: Skillnaden emellan olika aktier(A, C, B..) är rösträtten. För oss småsparare är det praktiska att bara köpa den billigaste.
10.000 per bolag låter bra, annars kan du gå 12.500 per innehav tänker jag så blir det 4 istället för 5. Men det är en smaksak angående risk/reward.