2014-12-01, 16:46
Medlem
Hej, tänkte ge mig in i lite aktier. För tillfället har jag 28.000 kr i Avanza zero / Spiltans aktiebolag. Men vill nu köpa in lite aktier.

Har 50.000kr över till aktier, så jag tänker inte sälja mina fonder. Skulle gärna dela upp dom på 10.000 kr i varje bolag. (Är detta lagom?)

Min fråga är lite om hur ni ser på aktier i olika svenska banker. Ex Handelsbanken, Nordea, SEB osv. Tror ni det är värt att investera i dessa storbanker? Och sedan undrar jag vad skillnaden är på deras aktier då jag sett att dom har flera olika aktier. Ex handelsbanken A, handelsbanken B mm.

Andra aktietips är givetvis också välkommet. Gärna lite mer trygga bolag.
Citera
2014-12-01, 16:55
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Hej, tänkte ge mig in i lite aktier. För tillfället har jag 28.000 kr i Avanza zero / Spiltans aktiebolag. Men vill nu köpa in lite aktier.

Har 50.000kr över till aktier, så jag tänker inte sälja mina fonder. Skulle gärna dela upp dom på 10.000 kr i varje bolag. (Är detta lagom?)

Min fråga är lite om hur ni ser på aktier i olika svenska banker. Ex Handelsbanken, Nordea, SEB osv. Tror ni det är värt att investera i dessa storbanker? Och sedan undrar jag vad skillnaden är på deras aktier då jag sett att dom har flera olika aktier. Ex handelsbanken A, handelsbanken B mm.

Ja det är helt klart värt att investera om du tänkt ha pengarna i dessa aktier under en lång tid(5-10 år minst). Då kommer du att få en bättre avkastning än på dina fonder, sparkonto men det gäller såklart att hålla ett öga på bolagen även om vi nu pratar om stora stabila.

De som du nämner Handelsbanken, Nordea, SEB är ju stora banker som troligtvis kommer att tugga på de kommande 10 åren. Om jag hade varit du hade jag valt Handelsbanken vilket jag tror många andra här också skulle gjort.

Att köpa flera banker känns som en onödig risk ifall hela branschen skulle gå sämre. Kolla t.ex på någon affär(H&M), investmentbolag(Industrivärden, Investor) och något fastighetsbolag(Castellum, Hufvudstaden).

Edit: Skillnaden emellan olika aktier(A, C, B..) är rösträtten. För oss småsparare är det praktiska att bara köpa den billigaste.

10.000 per bolag låter bra, annars kan du gå 12.500 per innehav tänker jag så blir det 4 istället för 5. Men det är en smaksak angående risk/reward.
Senast redigerad av njeks 2014-12-01 kl. 16:57.
Citera
2014-12-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Ja det är helt klart värt att investera om du tänkt ha pengarna i dessa aktier under en lång tid(5-10 år minst). Då kommer du att få en bättre avkastning än på dina fonder, sparkonto men det gäller såklart att hålla ett öga på bolagen även om vi nu pratar om stora stabila.

De som du nämner Handelsbanken, Nordea, SEB är ju stora banker som troligtvis kommer att tugga på de kommande 10 åren. Om jag hade varit du hade jag valt Handelsbanken vilket jag tror många andra här också skulle gjort.

Att köpa flera banker känns som en onödig risk ifall hela branschen skulle gå sämre. Kolla t.ex på någon affär(H&M), investmentbolag(Industrivärden, Investor) och något fastighetsbolag(Castellum, Hufvudstaden).

Okej, så ditt tips är att kanske sprida risken lite helt enkelt mellan olika områden om jag förstår dig rätt?

Kanske dela upp 20.000 kr i Handelsbanken, 20.000 kr i någon stor kedja, ex HM, och 10,000 kr i något annat random som jag tror på?
Citera
2014-12-01, 16:59
Medlem
njekss avatar
Citat:
Okej, så ditt tips är att kanske sprida risken lite helt enkelt mellan olika områden om jag förstår dig rätt?

Kanske dela upp 20.000 kr i Handelsbanken, 20.000 kr i någon stor kedja, ex HM, och 10,000 kr i något annat random som jag tror på?

Sprida risken över branscher är ett måste, iallafall när du är nybörjare. Givetvis går det inte om du enbart tänkt köpa en aktie, men nu pratar vi ju om 3-5 stycken.

Kolla min Edit ovanför.
Citera
2014-12-01, 19:00
Medlem
Citat:

Skulle attackerat något bygg-bolag för 2015 åtminstone, tex JM, Peab eller NCC.
Då nästa år tämligen ser intressant ut, har personligen hoppat på både NCC och Peab.
Citera
2014-12-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philander
Skulle attackerat något bygg-bolag för 2015 åtminstone, tex JM, Peab eller NCC.
Då nästa år tämligen ser intressant ut, har personligen hoppat på både NCC och Peab.

Inte JM, mer sårbar, det har jag erfarenhet av. visst är den klockren, men långsiktigt väljer man hellre NCC, PEAB och Skanska då dessa inte enbart inriktar sig på fastigheter.
Citera
2014-12-01, 20:06
Bannlyst
Diversifiera inte för mycket. Välj 2-3 bolag för den summan. Läs på mer om bolagen; varför är de värda att investera i och varför just nu samt kan man vänta sig att de kommer fortsätta växa? Finns ett fint ordspråk; investera på samma sätt som när du handlar livsmedel och inte som när du handlar parfym. (Benjamin Graham)
Citera
2014-12-01, 23:51
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Hälften var i H&M och Coca Cola. Bättre bolag än dessa får du leta länge efter.
Citera
2014-12-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Hälften var i H&M och Coca Cola. Bättre bolag än dessa får du leta länge efter.

Jajaja tyst nu H&M får köprekar ifrån flashback dagligen vi vet att ni avgudar H&M.

TS, du ska lyssna på Nifle för jag gör mycket godt investering genom en enkel jävla grej. Du ska gå in på dessa forum som flashback och andra ställen och se vilka bolag som det snackas om mycket. Det är dessa bolag du ska ge fan i precis som Nifle, du ser ju själv denna snubben ovanför gör en köprekommendation på 25k när du inte ens får 3% direkavkastning??! För Nifle är detta ett djäuvla skämt.

Om du ville göra som den riktige Nifle, så ska du fan inte låta marknaden spela med dig. Nifle jobbar utan så, Nifle dyker under marknaden för att hitta sina köp och gör riktigt jävla godt investering

Bevis är tydlige, Nifles portfölj har sedan 5 år tillbaka haft en årligt tillväxt på 10-15% där direktavkastningen ligger på 7%. En riktig djävla godt portfölj, gör som Nifle och lev på direktavkastningen Nu ska du få en riktig jävle överraskning, H&M existerar inte ens i denne portfölj, så flashback kan ta sitt jävla bolag o slänga i vägen. Because motherfuckaz ain't shit
Senast redigerad av Nifle 2014-12-02 kl. 11:50.
Citera
2014-12-02, 12:13
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nifle
Jajaja tyst nu H&M får köprekar ifrån flashback dagligen vi vet att ni avgudar H&M.

TS, du ska lyssna på Nifle för jag gör mycket godt investering genom en enkel jävla grej. Du ska gå in på dessa forum som flashback och andra ställen och se vilka bolag som det snackas om mycket. Det är dessa bolag du ska ge fan i precis som Nifle, du ser ju själv denna snubben ovanför gör en köprekommendation på 25k när du inte ens får 3% direkavkastning??! För Nifle är detta ett djäuvla skämt.

Om du ville göra som den riktige Nifle, så ska du fan inte låta marknaden spela med dig. Nifle jobbar utan så, Nifle dyker under marknaden för att hitta sina köp och gör riktigt jävla godt investering

Bevis är tydlige, Nifles portfölj har sedan 5 år tillbaka haft en årligt tillväxt på 10-15% där direktavkastningen ligger på 7%. En riktig djävla godt portfölj, gör som Nifle och lev på direktavkastningen Nu ska du få en riktig jävle överraskning, H&M existerar inte ens i denne portfölj, så flashback kan ta sitt jävla bolag o slänga i vägen. Because motherfuckaz ain't shit

H&M ligger 11% upp inkl. utdelningar... Hur kan du ens kalla det för en dålig affär? Handlar man dessutom efter sekundärtrender och inte primärtrenden så kan man lyckas kamma hem över 20% i såväl denna aktie som i Coca Cola.

Att kalla dessa aktier för dåliga investeringar visar bara hur okunnig du är inom området.
Citera
2014-12-02, 12:57
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Jag skulle rekommendera att TS endast köper indexfonder. Kom ihåg att det är ett nollsummespel att slå index och därav är det mycket osannolikt att TS, som inte verkar ha någon specialkunskap om att analysera företag eller finansiella marknader, kommer att slå index under en längre tidsperiod.
Citat:
Om TS ändå väljer att köpa aktier på egen hand bör hen se till att courtaget blir relativt lågt; en bra tumregel är att courtaget högst(!) får vara 0,25% av köpebeloppet. Se också till att inte handla alltför mycket, eftersom courtaget annars tenderar att äta upp en alltför stor del av kakan.
Citera
2014-12-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
H&M ligger 11% upp inkl. utdelningar... Hur kan du ens kalla det för en dålig affär? Handlar man dessutom efter sekundärtrender och inte primärtrenden så kan man lyckas kamma hem över 20% i såväl denna aktie som i Coca Cola.

Att kalla dessa aktier för dåliga investeringar visar bara hur okunnig du är inom området.

Ja för fan om du kollar bakåt i tiden är de klart som faen de inte va en dålig investering, det vi pratar om är att det är en djävla dålig investere just nu. Om det är så djävla bra investe varfor köpe du inte skiten själv? Hehe! Nej fö fan Nifle är inte nere med den jävle skiten.

Du kan fö fan inte kalla Nifle för okunnige, min portfölj ligger hittils 14% opp för åre med en direktavkastning på 7%. Sluta snacka skit o sätt pengar i rullning fö fan de e så Nifle kör. Som sagt motherfuckers talks a lot Överväger du att köpe H&M just nu kan jag säga dig de finns en drös av bättre affärer o göre, men men alla kan ju inte hitta guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in