2014-12-01, 15:18
Medlem
Tja, har införskaffat mig nya högtalare som jag skulle vilja ha i hathyllan. Har rivit ner allting och det finns redan hål för de. Men problemet är att det inte finns några färdig dragna kablar. Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag gör detta. Är inte alls kunnig med det här med ljud.
Behöver jag ett slutsteg för att koppla in dessa nya högtalare? Eller kan jag dra kablarna direkt från stereon? Isf hur? Hjälp uppskattas..

Tack på förhand

Edit: Ursäkta om jag lagt tråden fel, har letat efter andra trådar men inte hittat det jag söker.
Senast redigerad av Quinzy 2014-12-01 kl. 15:23.
Citera
2014-12-03, 02:14
Medlem
x12s avatar
Om centerenheten (stereon) har "högnivåutgångar" kan du koppla in högtalarna direkt på dessa, med helt vanlig högtalarkabel. De allra flesta enheter brukar ha högnivåutgångar för 4 högtalare.
Skarva inte ihop två högtalare på samma kabel, det kan knäcka slutsteget, det måste finnas ett ledigt uttagspar att koppla högtalarna till.

Om centerenheten enbart har "lågnivåutgångar" och alltså ingen inbyggd förstärkarkrets, då behövs ett slutsteg. Med lite tur kan i sådana fall finnas ett originalslutsteg eller nåt som ev. tidigare ägare monterat, då kan det kanske gå att ansluta till det.
Citera
2014-12-27, 15:20
Moderator
Pentyls avatar
Övrig hemelektronik --> Bilar
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem