Här är min C-uppsats om diverse barnkanaler jag kollade på under min uppväxt:
Cartoon Network: Liberal i sitt förhållande till humor och tillvägagångssätt, extremt underhållande och hjärndött. Solklar favorit som barn! Samtidigt är det en kapitalistisk indoktrineringskanal som korrumperar barn till konsumtion och slöseri. Kan fortfarande få flashback av i synnerhet danska och norska reklamer. Meningar som: "Fedtmule og Anders And eventyr er nu tilgængelig på Disney DVD og VHS", brukar göra sig påminda och tar över ens medvetande till och från. Hanna Barbera-programmen, och majoriteten av alla inhemska produktioner (exempelvis: Jonny Bravo, Dexters Labratorium, Edd'Ed'Eddy) är förhållandevis oskyldiga ur ett korrumperande perspektiv, men innehåller väldigt många dolda sexuella antydningar, som evangelister i USA blir förskräckta av. Var alltid lika deprimerande när dess sändning gick över till TCM med dess "tråkiga" svart-vita filmer efter tiotiden. Idag hade jag valt det sistnämnda, över vilket tecknat program som helst, för gamla filmer är alltid bäst.
Favoritprogram: Får i storstan, Dexters laboratorium, Familjen Flinta, I Am Weasel, Samurai Jack, Grymma sagor med Billy & Mandy, Looney Toons, Tiny Toons, Duck Dodgers, Tom & Jerry, Scooby Doo, Ed Edd och Eddy.
Deprimerande program: Magnus och Myggan, Mästerdetektiven Droopy, Kodnamn Grannungarna, The Jetsons, Scooby Doo och de 13 gastarna.
Nickelodeon: Mustig och stundvis deprimerande kanal. Hade alltid något parabolantenns-mystiskt över sig. Enligt legenden gick det porr på nätterna och var alltid lika deprimerande när dess sändning tog slut klockan sex på eftermiddagen. Hade en del guldkorn, men mycket skit som var tråkigt och intetsägande. Skulle nog påstå att kanalen var betydligt lättsammare än CN, och fylld av mer allvarliga och moralistiska program. Hade lite Barnkanalen över sig i vissa stunder.
Favoritprogram: Hey Arnold, Svampbob Fyrkant, Avatar: Legenden om Aang, Ned's Declassified, Rocket Power, Gingers dagbok, KaBlam!
Deprimerande program: Rugrats, Den vilda familjen Thornberry, Kenan & Kel, Katthund, Busiga Bävrar, Dora Utforskaren, Winx Club, Trollz, Aaahh!!! Riktiga Monster, Mitt Liv som Tonårsrobot.
Disney Channel: Konservativ och moralistisk kanal som är nog den mest urvattnade och deprimerande av alla de amerikanska kanalerna. Extremt politisk korrekt ur konservativ synvinkel, och tillrättavisande på ett äckligt och gullig-gulligt sätt. En kanal för tråkiga barn som inte har någon karaktär. Antagligen fylld av dolda budskap som uttråkade tecknare lägger in för att kompensera de innehållslösa programmen.
Favoritprogram: Rasten, Kim Possible, Brandy & herr Morris, American Dragon: Jake Long, Tarzan, Lloyd I Rymden, En jycke i klassen.
Deprimerande program: Allting annat.
Fox Kids: Mytisk kanal som man inte såg på allt för ofta, då jag endast såg på den hemma hos avlägsna släktingar. Hade något främmande och ogreppbart över sig. Det enda minnet jag har av kanalen var att jag såg ett avsnitt av tjejprogrammet Totally Spies. Dock så har programmet lånat ut sina program till svenska kanaler som TV3, TV4 och Kanal 5 morgontablå. Samtidigt är det nog den mest kapitalistiska och konsumtions-inriktade kanalen, då väldigt många av programmen tillhör licenserade leksaks-franchises.
Favoritprogram: Batman: The Animated Series, Spider-Man, Oggy och kackerlackorna, Pokémon, Digimon, The Tick, X-men, Taz-mania.
Deprimerande program: Peter pan och piraterna, Kommissarie Gadget.
Barnkanalen/SVT: Vänstervriden kanal som följer en intellektuell och undervisande agenda, på uppdrag av svenska staten. Egentligen är det den mest deprimerande kanalen av dem alla, eftersom den innehöll program som stimulerade hjärnan, och det var det sista man ville ta del av när man var barn! Jag växte upp på 90-talet, så jag hade inte äran att få ta del av dess kommunistiska era, men jag har haft turen nog att få se program som Tårtan på äldre dagar. I retroperspektiv hade den de bästa barnprogrammen som vars enda brott var att de försökte göra dig till en bättre människa.
Favoritprogram: Alfons Åberg, Tintin, Da Möb, De tre vännerna och Jerry, Myror i brallan, Vintergatan, Det var en gång - tidernas äventyr, Hajk, Goliat, Björnes Magasin, Snobben, Arthur.
Deprimerande program: Brum och alla andra program som försökte undervisa alldeles för mycket.
Slutsats: Vart tog mitt liv vägen? Varför sitter jag inne på flashback och skriver allt detta. Jag måste gå ut och upptäcka världen innan det är för sent!