2014-12-01, 11:27
Medlem
Är det bara jag som får ångest över hur mycket som glöms bort för dagens barn numera känner väl dom endast till vad iPhone, iPad och dora utforskaren är

Serier såsom De gåtfulla guldstäderna, Bonkers, Turtles som gick på TV3, Rocko's moderna värld, swat kats och annat är ju helt 'okänt' för många utom oss lite äldre

Jag växte upp på 90talet och hann se det mesta men även än idag tycker jag det är intressant att försöka samla på mig tecknade serier och vhsband

Var det inte bättre förr?
Citera
2014-12-01, 11:37
Medlem
Jo, barnprogrammen idag känns jävligt oinspirerade.

Kvantitet kommer allt mer före kvalitet. Som med det mesta här i världen.
Citera
2014-12-01, 11:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vi som är ytterligare några år äldre och växte upp med fem myror... svenska sesam osv tyckte nog ofta att 90-talets barnprogram var kommersiellt skit som endast var skapat för att sälja amerikanska leksaker till småbarn.

Så ja.. det kanske var bättre förr.. men alla har inte samma förr.
Citera
2014-12-01, 11:39
Medlem
InfraGuls avatar
Jovisst fan var det bättre förr!

Animaniacs, Tiny Toons och Taz-mania är mina personliga favoriter och ses väldigt ofta här hemma. Nu har jag även fått barn så nu har jag en godtagbar ursäkt att kolla på tecknat!
Citera
2014-12-01, 11:49
Medlem
Nu är jag inte så pass gammal att jag känner att mitt inlägg avger en större betydelse, men då jag växte upp älskade jag de barnprogrammen som sändes (Scooby Doo, Toy Story, osv) men jag känner inte lika stor entusiasm över dagens filmer/serier. Det kan vara för att när man växt upp med en viss typ av barnprogram dras man lätt till den typen. Jag vet inte.
Citera
2014-12-01, 12:09
Medlem
På tal om "förr" är det någon här som såg Dumbo med 1946 års biodubbning? Jag själv växte upp med en inspelning av 1972 dubben och måste ju säga att nydubben från -96 är fruktansvärd

Hur upplevde ni 1946-> -72 ni som levt lite längre än jag har

Ser en inklusive mig själv i tråden som fortfarande har inspelningar och kollar på. Dock har jag ingen riktig ursäkt mer än att jag är lite barnslig Någon som har inspelningar kvar på vhs liggandes på vinden/källaren? Jag köpte en helt ny vhs spelare och det är mitt bästa köp på länge
Citera
2014-12-01, 12:55
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=sR5roI7uiOM

Känns som att det var mer skådespeleri förut och att skådespelarna var bättre, nu pratar jag inte om bildkvalité eller något i den stilen utan att själva skådespelarna var bättre.

Var de kanske för att så många skådisar förr hade pysslat mycket med teater?
Senast redigerad av 8332 2014-12-01 kl. 12:59.
Citera
2014-12-02, 04:21
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vi som är ytterligare några år äldre och växte upp med fem myror... svenska sesam osv tyckte nog ofta att 90-talets barnprogram var kommersiellt skit som endast var skapat för att sälja amerikanska leksaker till småbarn.

Så ja.. det kanske var bättre förr.. men alla har inte samma förr.

Så sant. Minns att jag tyckte synd om mina syskonbarn som mest matades med tecknat skit på 90-talet. Det kändes som att programmen saknade själ på något vis. Massproducerat är kanske ordet...
Citera
2014-12-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Så sant. Minns att jag tyckte synd om mina syskonbarn som mest matades med tecknat skit på 90-talet. Det kändes som att programmen saknade själ på något vis. Massproducerat är kanske ordet...

Hur kan detta sakna själ?

Sherlock hund/dog tracer
https://www.youtube.com/watch?v=WH6_TMz_b4U

Swat Kats
https://www.youtube.com/watch?v=2TdqpWiBliw

Peter pan Adventures Fox kids
https://www.youtube.com/watch?v=V7zPI2702-M

Finns ju massa andra men jag tycker iallafall det är bra mycket bättre än Fem myror är fler än fyra elefanter
Citera
2015-05-15, 20:16
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uvin
Greve Duckula?

Spot on.
Det gamla minnet sviker ofta men inte idag. Brukade se på skiten precis innan det var dags att knalla till skolan. Vilket jävla skräp. Ketchup, tomat... En dåligt tecknad sned-tripp bättre lämpad för vuxna än barn, för barnens skull. Det var väl sådant skit som sådde början på allmänt kulturförakt.

Citat:
Dessa ankor kunde bara förgöras genom att utsättas för solljus eller genom att få en påle körd genom hjärtat. Detta räckte dock inte för att få kål på dem utan de kan fortfarande återupplivas genom en ritual. Men den senaste reinkarnationen gick inte som planerat då grevarna Duckulas betjänt Igor av misstag använde tomatketchup istället för fladdermusblod vid ritualen.
Citera
2015-05-15, 21:52
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Starzinger tittade jag på som liten.

Jävla bra serie.

Ja den såg jag också, men sedan fanns det andra bra "hjälteserier".
Som t.ex. robotlejonen i Voltron som kunde sätta ihop sig till en jätterobot,
M.A.S.K där de goda M.A.S.K körde fordon som kunde omvandlas till vapenplattformar
av olika slag. De kämpade mot V.E.N.O.M.

Sedan fanns det också He-Man and the Masters of the Universe (1983),
Inspector Gadget samt såklart det riktiga Transformers (inte dagens moderniserade skräp).

I alla fall Mask och Transformers fanns även som leksaker.

Nu när tänker på det så här i efterhand så var faktiskt många av de tecknade
barnprogrammen på 80-talet rätt våldsamma. T.ex. MASK & Transformers.
Senast redigerad av BleAivano 2015-05-15 kl. 21:54.
Citera
2015-05-15, 22:11
Medlem
Åh, ja Bonkers minns jag!! Eller snarare, jag hittade nyligen mina gamla dagböcker och i dem yrade jag om Bonkers av någon anledning. Hade ingen aning om vad för serie jag skrev om så jag var tvungen att kolla upp detta och när jag väl såg videor så mindes jag en del.

https://www.youtube.com/watch?v=lNSvyA4CGm4

Taz-mania var en favorit och bara introt ger fina minnen.

https://www.youtube.com/watch?v=cuos9YvAcsY
Senast redigerad av pawpawt 2015-05-15 kl. 23:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in