2010-06-08, 16:43
Medlem
I ett avsnitt av musikministeriet fick man höra Enrique Iglesias i studion, hurvida klippet var äkta eller ej men fy helvete vad illa

edit, http://www.youtube.com/watch?v=7hEfRr88_0U&feature=related
Citera
2010-06-08, 17:22
Medlem
Johnrambos avatar
har hört attt bloggaren kissie ska göra en låt? tror hon blir en kandidat isf
Citera
2010-06-08, 18:38
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
absolut! jag ser gärna att diskussionen kring länken försvinner. det var ju mitt misstag. min åsikt om dylan kommer bara att ändras om jag får anledning att ändra den via ngn länk till musik från dylan som visar prov på musikalitet som jag inte hört tidigare. tills dess förblir detta MIN åsikt och det är ingen objektiv sanning, även om det är kul att diskutera. men ta inte illa upp för guds skull.
Du har ju redan hört låten som förändrade hela synen på hur man gjorde rockmusik. Lyssna gärna på den musik som andra artister gjorde 1965 och jämför sedan med "Like A Rolling Stone". Bara för att du kallar ackordsföljden för mellanstadieaktig betyder inte att du har rätt. Tvärtom är det sättet som just musiken till låten är skriven på genialisk med dess, på den tiden, egenartade omkastning av ackordsföljden.

Jag menar en sådan som Frank Zappa sade när han hörde "Like A Rolling Stone" första gången att han ville sluta med musik för att allt var nu redan uppnått (något modifierad översättning). Detta kan då enligt ditt sätt att bedöma saker ting, musikaliskt sett, bara betyda att Frank Zappa inte hade förmågan att höra skillnad på vad som var musikaliskt bra eller dåligt.
Citera
2010-06-08, 18:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ok.. Visa mig en video där du anser att han visar prov på sin musikaliska förmåga istället.
Att påstå att Bob Dylan och Thåström inte har musikalisk talang är kanske det mest ointelligenta jag hört. Jag blir förbannad på dilitanter som du.

Vad är du ute efter?. Är det hur snabbt någon kan dribbla med stängar, eller hur bra det låter som är själva poängen?

Det här är ett typiskt "instrumentalist" argument. Jag har genom mina år som "musiker" träffat massor av sådana. Ofta repar det hos Studiefrämjandet och har gått på musikskola. De lyssnar på komplicerad CP-metal, med många taktbyten och/eller "fusionjazz".

Det egentliga problemet är att de just dessa instrumentalister som är talanglösa. TOTALT talanglösa. De försöker kompensera deras brist på känsla med instrumentteknik. De har aldrig gjort en låt någon skulle sätta på frivilligt. De kan inte skriva låtar.
Senast redigerad av 526 2010-06-08 kl. 18:56.
Citera
2010-06-08, 18:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Sid Vicious var ju i alla fall ganska talanglös... Det är väl bara en av låtarna på Nevermind the Bollocks som han spelar bas på, och då han spelade live så spelade han med förstärkaren avstängd... Vet inte om han skrev texter eller musik heller, under hans korta solokarriär körde han väl mest covers som My Way och I Wanna Be Your Dog...
Men han sjöng bra.
Citera
2010-06-08, 19:22
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwightt
I ett avsnitt av musikministeriet fick man höra Enrique Iglesias i studion, hurvida klippet var äkta eller ej men fy helvete vad illa

edit, http://www.youtube.com/watch?v=7hEfRr88_0U&feature=related

Jag har funderat mycket på det klippet och tror själv att det är fake. Finns många videor på nätet där man gjort "shreds" eller sågningar av sången på artister. Britney Spears är en av många som råkar ut för detta. Även Beyoncé.

Kollar man på detta liveframträdande är tror jag ändå på att han kan sjunga. Dels med tanke på att han ibland slutar sjunga för att låta publiken fylla igen och då slutar även sången, och dels för "adlibsen" eller acapellat i slutet. Visst skulle allt detta kunna vara ordnat men vore det inte lite omständigt?

http://www.youtube.com/watch?v=eUePPJmfUOE
Senast redigerad av temp 2010-06-08 kl. 19:25.
Citera
2010-06-08, 20:00
Medlem
LeopoldStotchs avatar
Alla tramsar på och säger antingen eller, antingen ska det vara jävligt avskalat och så lite som möjligt, eller så mycket som möjligt av allt. Ni har olika definitioner av vad en talangfull eller talanglös musiker är.
Jag kan förstå wooten som hatar en massa på dylan, för jag själv är inget jättefan av honom. Dels anser jag han sjunger och spelar lite tråkigt och jag personligen uppskattar när en låt är välproducerad.
Dock kan man faktiskt inte förneka att han skrivit bra låtar i grund och botten. Själv upplever jag att ofta då jag hör en bra låt som jag sedan får höra är en cover brukar det ofta vara dylan som skrivit låten från början. Så kort och gott, min åsikt om honom är att han är rätt talanglös vad gäller framförande av sina egna låtar, då jag i regel tycker att folk som gör covers på hans grejer gör det bättre, men man kan inte säga att han är talanglös då han faktiskt skrivit massvis med låtar, där även massvis faktiskt är bra.
Han har spelat en stor roll inom musikens utveckling vare sig jag vill det eller ej.

Talanglösa artister som fått oproportionerligt stor del av kakan då? Hellström, madonna, ja, orkar inte hata så mycket idag, men det är inte sexigt och det säljer inte lika bra att vara perfekt och för ren, då hade Toto och Stevie wonder eller något åt det hållet varit det enda folk lyssnade på.
Citera
2010-06-08, 20:02
Medlem
Ni är ju helt ute och cyklar ni som klankar ner på Håkan Hellströms musik, den är faktiskt inte så dålig som man vill få den till utan den är väldigt svängig samt hans spralliga röst gör allt.

Någon man kan klanka ner på är ju töntarna money brother och markus krunegård. Sedan är kirk hammetts gitarrsolon fasansfullt jävla dåliga, tekniskt dåligt, ingen känsla samt totalt poänglösa.
Sedan avskyr jag bob dylan, men visst han har sina texter och sin frasering... Men hur man kan gilla det förstår jag inte.
Citera
2010-06-08, 20:24
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Nordpolen var ju med lite överallt när han kom och fick fina recensioner.
http://www.youtube.com/watch?v=Hstg_P0lIgo
Förutom sånginsatsen - som känns finlandsbåt - toppar han det när han 1:45 in försöker han klappa takten. Det går sådär...
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2010-06-08 kl. 20:26.
Citera
2010-06-08, 20:36
Medlem
miloudots avatar
Dubbelpost...
Citera
2010-06-08, 20:37
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Jag har funderat mycket på det klippet och tror själv att det är fake.

Nej, det är på riktigt, Iglesias gör ett gig med full backingtrack och teknikern kuppar och bandar det som Iglesias frånstöter sig och skapar därmed rubriker.

Alltså, Iglesias mimar till en inspelad bakgrund och teknikern spelar in det som kommer in i micen utan att Iglesias vet om det.

För övrigt så verkar TS ha lite svårt att hålla isär begreppen talang och teknisk förmåga.
Citera
2010-06-08, 20:57
Medlem
526s avatar
Citat:
För övrigt så verkar TS ha lite svårt att hålla isär begreppen talang och teknisk förmåga.
Ja exakt. Och de talanglösa försöker ersätta bristen på känsla med teknisk förmåga.

Det finns en del band som kallas musikermusik eller instrumentalistband. Sånt som instrumentnördarna som gått i musikskola lyssnar på. Någon nämnde Toto.
Senast redigerad av 526 2010-06-08 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in