2007-04-20, 00:26
Moderator
Popesizes avatar
Skulle vilja lägga in en nominering på Lars Winnerbäck som en överskattad jävel. Visst, han är okej. Men allt låter mer eller mindre likadant, och han börjar kännas ganska pretto numera.

Sen så skulle jag även vilja säga Metallica's Whiskey in the jar!
Citera
2007-04-21, 21:14
Medlem
The Smiths Överskattat skitband, nej de är inte bra, texterna är bara "meh" och musiken är menlös.

Morrissey Samma sak där, otroligt överskattad bland fans och media. Bara överhypat skit. Ett par dugliga låtar men inte mer. Varför denna otroliga hyllning och uppmärksamhet?

Metallica Borde lagt gitarrerna på hyllan för 15 år sedan. Inte en enda bra låt de senaste 10-15 åren eller så.

Bob Dylan Ja han är bra, ibland riktigt jävla bra. Fantastisk i vissa låtar. MEN, han har gjort en massa skit vilket inte skall förglömmas. Allt han tar i blir inte guld, och de hypningar och hyllningar karl har fått genom åren förtjänar han absolut inte.

Håkan Hellström Älskade hans första skiva när den kom, och Rammlar är fortfarande en jävligt bra låt. (Sedermera har jag reviderat min smak en smula ang första skivan. ) Men de kopiösa mänger hyllningar han får är inte i paritet med hur bra han är. Inte på långa vägar.

Bob Hund Gnällig skånsk rotvälska, och så fantastiska live är de fan inte heller.

Wilmer X Nä, allmänt tråkiga och dåliga bara. Hypade bland median som övriga jag listat.

Tupac Inte ens bland de bästa i den skitgenre han tillhörde, innan han blev skjuten. Bara för att man är död gör inte musiken bättre. Den mest hypade bling-bling negern någonsin? förstår inte de undantagslösa hyllningarna som Tupac får. Skit som 99.5% av det övriga hiphopp/r'n'b smörjan.

Buddy Holly Samma som ovan, överhypad och hyllad på grund av sin tidiga död. Rätt allmänt kass musik bara, verkligen inget att hylla, eller ens lägga tid på att lyssna till.
Citera
2007-04-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskaroth
Bob Dylan Ja han är bra, ibland riktigt jävla bra. Fantastisk i vissa låtar. MEN, han har gjort en massa skit vilket inte skall förglömmas. Allt han tar i blir inte guld, och de hypningar och hyllningar karl har fått genom åren förtjänar han absolut inte.

visst har han gjort en massa skit hela hans 80-90tal var i princip bajs, det blir lätt så när kreativiteten tryter och man varit skapande musikier i snart ett halvt sekel.

Detta förändrar dock inte det faktum att den musik han skrev på 60-70 talet saknar motstycke i modern musikhistoria. Självklart är detta brutalt subjektivt men åsikten att t.ex. "like a rolling stone" är historiens bästa rock/pop låt är mer eller mindre vedertagen. Att Dylan bland vissa grupper brukar omtalas som överskattad kan bero på hans oförmåga att framföra sin musik mer poppigt och avskalat...vilket bl.a. bevisas med att andra grupper fått stora hits med hans låtar genom att framföra dom på ett förhållandevist avskalat och direkt sätt (tex. The Byrds med "Mr tambourine man" eller Jimi Hendrix med "all along the watchtower")

Ville bara försvara Bob med detta inlägg men generellt anser jag att all form av musik som är inne för stunden tenderar till att vara överskattad. I dagsläget skulle detta alltså vara hiphop och RnB, det finns guldkorn inom genren men heller ingen annan genrer där det produceras tillnärmelsevis lika mycket kommersiellt blingblingbajs.
Citera
2007-04-23, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutmeggy
visst har han gjort en massa skit hela hans 80-90tal var i princip bajs, det blir lätt så när kreativiteten tryter och man varit skapande musikier i snart ett halvt sekel.

Detta förändrar dock inte det faktum att den musik han skrev på 60-70 talet saknar motstycke i modern musikhistoria. Självklart är detta brutalt subjektivt men åsikten att t.ex. "like a rolling stone" är historiens bästa rock/pop låt är mer eller mindre vedertagen. Att Dylan bland vissa grupper brukar omtalas som överskattad kan bero på hans oförmåga att framföra sin musik mer poppigt och avskalat...vilket bl.a. bevisas med att andra grupper fått stora hits med hans låtar genom att framföra dom på ett förhållandevist avskalat och direkt sätt (tex. The Byrds med "Mr tambourine man" eller Jimi Hendrix med "all along the watchtower")

Ville bara försvara Bob med detta inlägg men generellt anser jag att all form av musik som är inne för stunden tenderar till att vara överskattad. I dagsläget skulle detta alltså vara hiphop och RnB, det finns guldkorn inom genren men heller ingen annan genrer där det produceras tillnärmelsevis lika mycket kommersiellt blingblingbajs.

Ja Dylan är riktigt bra, inget snack om saken. Men han är ändock överskattad främst kanske hos media men även bland vanligt folk, enligt migdå dvs.
Citera
2007-04-23, 11:06
Medlem
ischs avatar
Tycker det är många som har svårt att skilja på band som man ogillar och band som verkligen är överskattade..
Citera
2007-04-24, 18:09
Medlem
SGFs avatar
carola, hon var bra för kanske 20 år sen, nu så gör hon bara skit och bara för att hon en gång var hyffsad så tycker alla om den nya skiten också
Citera
2007-04-26, 22:28
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
måste säga att det är väldigt moget och vågat av er att tracka ner på darin, håkan hellström, gyllene tider, britney spears, 50 cent och good charlotte.
nej ska man prata om överskattade ska det handla om några som är erkända av fler än några fjortonåriga mtv-tittare. och jag måste också säga att jag har ganska svårt för led zeppelin. jag förstår vilket oerhört inflytande de har haft på rockmusiken, men den musiken de gjorde var enligt mig ofta ganska trött. page snodde något bluesriff från någon tjock neger från 20-talet, upprepade det några gånger la in lite konstiga ljud och sedan var det klart. nu ska sägas att jag har lyssnat alldeles för lite på led zeppelin för att egentligen kunna uttala mig och jag tycker fan inte att de är dåliga, men de får allt lite mer uppmärksamhet än vad de borde få. lite samma sak är det med black sabbath, även om de inte är riktigt lika erkända.
andra artister som kan räknas som överskattade är metallica, iron maiden och guns n roses även om jag tycker att iron maiden får så jävla mycket skit från folk att de nästan inte kan klassas som det. men av alla erkända hårdrocksband så måste jag nästan säga att de jag har svårast för är judas priest. jag fattar faktiskt inte dem, och att rob halford skkulle vara en sån otrolig sångare fattar jag inte heller.
äsch nu orkar jag inte rabbla upp fler artister, men ikväll vill jag se en massa argument för att judas priest, led zeppelin och black sabbath inte alls överskattade.

Till att börja med skulle ditt användarnamn knappt existera utan Judas Priest.

Judas Priest gjorde heavy metal, och rob halford är den mest flexibla sångaren som har vandrat på jordens yta.

Nyskapande och bra musik på många, många sätt.

Dock är det såklart relativt, som allt annat.
Citera
2007-04-27, 20:42
Medlem
Att kalla dem överskattade vill jag inte göra då de uppenbarligen har någonting, men Queen har jag aldrig riktigt förstått mig på.

Att Rolling Stones med jämna mellanrum placerar sig före Bob Dylan på all time high listor gör även dem överskattade. Säkert väldigt nyskapande musik på sin tid och ofta väldigt bra, men top3-5 genom tiderna? Inte enligt mig iaf.

Framförallt vill jag dock säga att alla som motiverar artister som dåliga p g a att de är pretto är förbannat tröttsamma. I de allra flesta fallen känns som något jävla sentrianuttryck som folk drar till med för att de hört det någon annanstans. Det krävs att folk är pretentiösa, först när någon satsar fullt ut kan det tilltala en direkt. Är alldeles för lätt att gömma sig bakom ett annat språk, smarta, självmedvetna fomuleringar och liknande.
Citera
2007-04-27, 20:46
Medlem
mötley crue måste jag nämna!ren skit faktiskt jag förstår inte varför folk köper skräpet.likaså metallica, förstår inte hur de lyckades bli så inihelvetes stora när de i sina bästa stunder bara är lite bättre än medelmåttor.

eddie meduza också kanske om man nu ska kalla skiten för musik överhuvud taget
Citera
2007-04-27, 22:20
Medlem
Har aldrig förstått mig på The Beatles storhet. I mina öron är de överskattade i förhållande till hur uppskrivna de är.
Citera
2008-11-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse76
Kul att alla ska vara så rebelliska och skriva ner alla band som är populära. Givetvis kan man inte lyssna på något som spelas på radio eller MTV, tänk vad andra skulle tycka om en? Helst ska det ju vara artister som ingen vet om existerar, förutom en lite grupp som kan sitta och vara coola och "indie" för att de hittat en så bra artist. Får artisten en hit på radion ska man givetvis sluta lyssna på dem och säga att det är skitmusik.

Tycker det är överskattat att klanka ned på populära artister, vore det inte bättre att lyssna på det man tycker är bra?

Kommer ihåg när Green Days American Idiot läckte ut på nätet innan skivan släpptes. Givetvis laddades den ned av många och diskuterades. Den hyllades för både text och musik, men när de blev populär bland kidsen och låtarna började köras på radio så var det givetvis "skitmusik" och "fjortis-pop-punkrock" osv.

Ne, jag tycker denna hysteri har fått en tvärtom-effekt. Hör jag någon rabbla upp massa alternativa band och kasta skit på "populära" band tycker jag snarare det är den personen som fallit för "mainstream"-trenden om att inte våga tycka om populär musik.

Haha!

Off topic så var det här en riktigt underhållande tråd, om än ganska löjlig.
Dock tänker jag inte vara mindre löjlig så:
On topic: Serieproducerade popartister tycker jag är överskattade. Och jag är medveten om att det går nästan i strid med min citering =D.
Citera
2008-11-22, 18:04
Medlem
Eksept1oNs avatar
Per Gessle + gyllene tider
Orup
Lena Philipsson
In Flames
Alla "Idolprodukter"
U2
Elvis
Kent