2012-07-23, 23:39
Medlem
Hirvis avatar
Jag har försökt flera gånger och väldigt mycket velat, men fan vad Pearl Jam bara är tre plus hela vägen. Alltid. Förutom Veder's röst som är fyra. Det är liksom bra intentioner i texterna, men det är för mycket substanslöst "hej det här låter nog bra och djupt" och för lite genuint.

Sen "Coldplay", ja jag vet att dom är nämnda tusen gånger, man jag gillar ju det till viss del. Men förutom några av dom kändaste låtarna, i synnerhet "Yellow" med den banala men ändå fina texten så är allt så jävla själlöst. Det känns som att "Christ Martin" aldrig mått dåligt utan istället sålt sin själ till djävulen för att få en förmåga att skriva musik som är perfekt utformad för att passa så många själlösa individer som möjligt, för att fastna på tonårstjejers hjärnor.

Nirvana är också överskattade, faktiskt. Även om jag fascineras och älskar Cobains persona, även om i synnerhet en låt som "Come as you are" är fantastisk och hela "Live at reeding" är riktigt bra så vafan, det är ett bra band men inte så bra, inte så stora, inte sådana ikoner. Det här är ett misslyckat "Velvet Underground" liksom, det som borde varit underground, som borde hypats bland elitismen men istället blivit en modern koloss i still med Stones.

Sen tycker jag även Patti Smith är en urtråkig musiker / sångerska och en medioker poet som bara kläckte ur sig en genial inledning på en cover-version av "Them"-låten "Gloria" och sen könskvoterats in i historien. Tacka vet jag Janis Joplin som är intressant.

Jag kör på "Kill your darlings" och vägrar såga saker jag rent ogillar.
Men Blur är också överskattade. Så jävla mycket sämre än Oasis även om jag verkligen vill gilla dom, och visst det finns många bra låtar men ingen bra platta. Och inte på långa vägar samma hållbarhet som Oasis, det borde inte ens setts som en kamp.
Citera
2012-07-25, 01:29
Medlem
Mr-potatoheads avatar
alltid justin bäver och kommer alltid vara...
When they put him on a lifesupporting-system. i Will be first in line to see him unplugged
Citera
2012-07-25, 02:01
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-potatohead
When they put him on a lifesupporting-system. i Will be first in line to see him unplugged
Du lever onekligen upp till ditt namn. Det är ju för fan som att säga att Gladiatorerna är överskattad tv.

Sparka inte neråt på barnslig nivå.
Citera
2012-07-25, 20:41
Medlem
Mr-potatoheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Du lever onekligen upp till ditt namn. Det är ju för fan som att säga att Gladiatorerna är överskattad tv.

sämst liknelse ever?
Överskattad är när någon får omotiverat mycket positiv kritik.
bieber är inte speciellt duktig artist så väl tekniskt som musikstil och lets face it.. Bara för att du verkar älska honom så är han inte guds barn. sån jäkla röst har han inte om man jämför med resterande artistelit...

hur nu du lyckas dra likelsen till ett program som inte alls får någon speciellt bra kritik alls eller för den delen vara ett program som folk "tror" ska hålla någon vidare standard, är bara spånigt
Citera
2012-07-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ub44
Alla jävla rnb sångare fy FAN!!! Mår så jävla pissigt när jag hör dyngan

Vilka artister tänker du på när du nämner RnB?
Citera
2012-07-25, 21:07
Medlem
Citat:

Han har talang och han har utseendet. Det finns många som fått samma uppmärksamhet genom tiderna. Sen kan jag hålla med om att det är ganska jobbigt många små fjortisar som avgudar honom.
Och en fråga, varför Justin Bäver?
Citera
2012-07-26, 00:46
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
sämst liknelse ever?
Överskattad är när någon får omotiverat mycket positiv kritik.
bieber är inte speciellt duktig artist så väl tekniskt som musikstil och lets face it.. Bara för att du verkar älska honom så är han inte guds barn. sån jäkla röst har han inte om man jämför med resterande artistelit...

hur nu du lyckas dra likelsen till ett program som inte alls får någon speciellt bra kritik alls eller för den delen vara ett program som folk "tror" ska hålla någon vidare standard, är bara spånigt
Vilka seriösa musikintresserade ger Bieber positiv respons?
Han är ju helt tydligt en produkt, det är dessutom mestadels tjejer under 18 år som är helt sanslöst fascinerade, och han är ett kulturellt fenomen i still med Backstreet Boys och Britney Spears, som båda enligt mig innehar mycket mer musikalisk kvalité dock. Bieber är rätt kass, men det är väl ingen normal som säger annat?
Citera
2012-07-26, 01:15
Avslutad
Citat:
Jag kör på "Kill your darlings" och vägrar såga saker jag rent ogillar.
Men Blur är också överskattade. Så jävla mycket sämre än Oasis även om jag verkligen vill gilla dom, och visst det finns många bra låtar men ingen bra platta. Och inte på långa vägar samma hållbarhet som Oasis, det borde inte ens setts som en kamp.

Äh fan, har aldrig förstått varför man envisas med att jämföra Blur & Oasis då de två banden är fundamentalt olika. Parklife är en ruggigt bra skiva enligt mig, verkligen härligt poppig. Lättlyssnad och kommersiell musik som ändå är bra.

Ser att många framhåller Lars Winnerbäck som överskattad. Kan verkligen inte hålla med. Tycker han jämte Håkan Hellström och Joakim Berg är Sveriges bästa textförfattare just nu. Det är klart att ingen person kan skriva 100% bra texter, men lyssna igenom låtar som "Elegi, "Elden", "Kom Änglar" & "För Dig" med ett öppet sinne. Det är texter som mer eller de flesta män i 20-40 års åldern kan känna igen sig i, utan att för den skulle vara oerhört simpel lyrik. Visserligen har jag en extra lätt fallenhet för lyrik som behandlar en mans cyniska perspektiv på sin egna samtid.

Någonting jag märkt av i denna tråden är att folk gärna kritiserar band/artister som de uppenbarligen inte har förstått. Att sitta och kritisera Håkan Hellström till exempel för att "han sjunger dåligt" någonting som till hundra procent bevisar att man inte har en aning om vad hans musik går ut på. Jag sitter inte och älskar all musik i hela världen, men jag har i alla fall tillräckligt med förnuft för att inte spy på musik jag själv inte förstår. Jag säger inte att man måste tycka om varken honom, LW eller någon annan - men försök i alla fall förstå den och dess lyssnare innan man dömer ut den totalt. Antingen det, eller som Bob Dylan sade; "Don't criticize what you can't understand".

Sedan känns det som att folk idag kallar Guns N' Roses för skit av ren slentrian då Axl för många framstår som en gedigen fitta. Till er säger jag: se bortom "Paradise City" & "Sweet Child O' Mine" och lyssna igenom låtar som "Estranged", "Civil War" & "Don't Cry" och känn texternas personliga nakenhet. Axl är så jävla mycket mer än en fitta som kör med sina bandmedlemmar och som slår folk i publiken - han är en poet på djupet. Få människor lyckas skildra känslor och få ut dem i ord såsom han.

Edit: Och sedan att folk nämner band som Takida, Nickelback, Justin Bieber et cetera. Jag påpekar samma sak som Hirvi gör ovan mig; hur är det relevant att kalla band/artister som inte någon genuint musikintresserad håller som bra för överskattade? Snacka om att slå in öppna dörrar.
Senast redigerad av Caesare 2012-07-26 kl. 01:26.
Citera
2012-07-26, 01:48
Medlem
Mr-potatoheads avatar
Citat:
Vilka seriösa musikintresserade ger Bieber positiv respons?
Han är ju helt tydligt en produkt, det är dessutom mestadels tjejer under 18 år som är helt sanslöst fascinerade, och han är ett kulturellt fenomen i still med Backstreet Boys och Britney Spears, som båda enligt mig innehar mycket mer musikalisk kvalité dock. Bieber är rätt kass, men det är väl ingen normal som säger annat?

Backstreet boys var ett varumärke..snygga,kunde dansa etc.. men hör man hur de låter utan nå omgjort är det fanken inte nådigt. Samma tycker jag det är med bieber..
.
Vilka seriösa musikntresserade som ger honom positiv respons? fler än du tror.. allt från Sångaren i slipknot till allas våran musikrecensent markus larsson (aftonhoran)
oavsett hur onormala vissa (fjortisarna) är hör de till gruppen som lyssnar på musik.
Citera
2012-07-26, 01:49
Medlem
Mr-potatoheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeboy95
Han har talang och han har utseendet. Det finns många som fått samma uppmärksamhet genom tiderna. Sen kan jag hålla med om att det är ganska jobbigt många små fjortisar som avgudar honom.
Och en fråga, varför Justin Bäver?

varför? menar du varför jag skrev så eller varför just honom? svaret på varför just honom har jag redan skrivit
Citera
2012-07-26, 17:58
Medlem
Varför du skrev Justin Bäver menade jag, ser inga likheter nämligen
Citera
2012-07-27, 08:03
Medlem
MiniCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeboy95
Varför du skrev Justin Bäver menade jag, ser inga likheter nämligen

Bieber -> Beaver -> Bäver.
Så har jag fått för mig att det är iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in