• 1
  • 2
2014-12-01, 10:29
Medlem
Ska arbeta i Norge i 6 månader (1 januari till 30 juni). Får 36000NOK/månad i lön.
Hur ska jag göra för att det ska bli mest fördelaktigt med skatten och avdrag?
Vad kan jag räkna med att få på kontot varje månad?

Har en lägenhet i Sverige som jag ska behålla som kostar ca 3000kr i månaden men kommer inte att åka hem och bo i denna under dessa månader utan nog hyra ut den i andra hand för att spara pengar.
Citera
2014-12-01, 10:40
Medlem
torstenhingstens avatar
Vad ska du jobba med?
Skall du fortsatt vara skriven i Sverige

Jag skrev in mig i Norge och första året fick jag en speciell tabell med lägre skatt.
Tabell 7300 om jag inte missminner mig.

Har bott här i Norge i 5 år. Har 45k innan skatt och får ut ca 29k. December halv skatt och juni får man semesterersättningen som för mig blev 55 k i handen förra året.
Citera
2014-12-01, 21:40
Medlem
Ska jobba statligt.
Min fundering är lite om det är mer fördelaktigt att skriva sig i Norge eller inte.
och hur mycket jag kan räkna med att fått in på banken totalt under mina 6 månaders arbete när man tar semesterersättning, skatter och avdrag mm in i beräkningen.
Citera
2014-12-01, 21:56
Medlem
bombadillors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Srof
Ska arbeta i Norge i 6 månader (1 januari till 30 juni). Får 36000NOK/månad i lön.
Hur ska jag göra för att det ska bli mest fördelaktigt med skatten och avdrag?
Vad kan jag räkna med att få på kontot varje månad?

Har en lägenhet i Sverige som jag ska behålla som kostar ca 3000kr i månaden men kommer inte att åka hem och bo i denna under dessa månader utan nog hyra ut den i andra hand för att spara pengar.

Jag har 34000Nkr brutto och 23000Nkr netto ungefär.
Första två åren har du även "Standardfradrag" ett avdrag som ger 10 % på allt du har tjänat under året.

Sen får du semesterersättningen på sista lönen om du vill, men då får du skatta på den. Skatten som du betalar på semesterersättningen får du tillbaka nästa år. Men man kan också på dom flesta företag vänta att ta ut den till årsskiftet och då betalar du ingen skatt på den.
Citera
2014-12-01, 21:58
Medlem
bombadillors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Srof
Ska jobba statligt.
Min fundering är lite om det är mer fördelaktigt att skriva sig i Norge eller inte.
och hur mycket jag kan räkna med att fått in på banken totalt under mina 6 månaders arbete när man tar semesterersättning, skatter och avdrag mm in i beräkningen.

Skriver man sig i Norge så blir man utförsäkrad helt från Sverige.
Citera
2014-12-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Vad ska du jobba med?
Skall du fortsatt vara skriven i Sverige

Jag skrev in mig i Norge och första året fick jag en speciell tabell med lägre skatt.
Tabell 7300 om jag inte missminner mig.

Har bott här i Norge i 5 år. Har 45k innan skatt och får ut ca 29k. December halv skatt och juni får man semesterersättningen som för mig blev 55 k i handen förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av bombadillor
Jag har 34000Nkr brutto och 23000Nkr netto ungefär.
Första två åren har du även "Standardfradrag" ett avdrag som ger 10 % på allt du har tjänat under året.

Man behöver inte skriva sig i Norge för att få tabell 7300, det får man även med ett D-nummer för tillfällig vistelse. Tabell 7300 är en helt vanlig skattetabell med standardfradraget medräknat från början, dvs du slipper låna ut onödigt mycket pengar till norska staten som du sedan får igen som skatteåterbäring.

Det som kan vara värt att tänka på är att om man väljer standardfradrag så avsäger man sig rätten till alla andra avdrag utom grundavdraget (minstefradrag), dvs du kan inte dra av för resor till/från jobb, räntor mm. Maxbeloppet för standardfradrag är 40 kNOK.

Citat:
Ursprungligen postat av bombadillor
Sen får du semesterersättningen på sista lönen om du vill, men då får du skatta på den. Skatten som du betalar på semesterersättningen får du tillbaka nästa år. Men man kan också på dom flesta företag vänta att ta ut den till årsskiftet och då betalar du ingen skatt på den.
Tro mig, riktigt så glassigt är det inte. Så länge man bor och jobbar i Norge är semesterersättningen "skattefri" men det beror enbart på att man betalar mer skatt övriga månader istället (samma sak med halv skatt i december"). Lämnar man Norge (dvs inte längre har någon beskattningsbar inkomst där) får man snällt betala skatt även på semesterersättningen året därpå. Även om skattesystemet är lite annorlunda i Norge jämfört med Sverige så skattar man på årsintäkten även i Norge.

Jag flyttade till Norge mitt i sommaren för några år sedan, betalade halv skatt på decemberlönen och fick därför kvarskatt året därpå. När jag sedan flyttade hem ett par år senare fick jag min sista lön i oktober och valde att vänta med semesterersättningen till i januari. Tyvärr fattade inte lönekontoret att man visst behöver skatta på semesterersättning om man inte har någon annan inkomst så ytterligare ett år senare fick jag kvarskatt igen.

Fördelen med att vänta med semesterersättningen var att jag fick en betydligt lägre skattesats eftersom det var min enda intäkt i Norge det året.
Citera
2014-12-02, 21:29
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jag flyttade till Norge mitt i sommaren för några år sedan, betalade halv skatt på decemberlönen och fick därför kvarskatt året därpå. När jag sedan flyttade hem ett par år senare fick jag min sista lön i oktober och valde att vänta med semesterersättningen till i januari. Tyvärr fattade inte lönekontoret att man visst behöver skatta på semesterersättning om man inte har någon annan inkomst så ytterligare ett år senare fick jag kvarskatt igen.

Öhm,, du nu må ja fråga dig som verkar ha lite koll. Jag gör mina sista veckor nu efter totalt 8 månader i Norge. Bör jag ta ut min semesterersättning nu i december för att slippa en ev kvarskatt eller kan jag snällt å lungt ta ut dessa i januari? Ha haft 34 före skatt å kommer inte göra några avdrag annat än standard på 10% Halvskatten har jag haft nu på novemberlönen å har tjänat 257 brutto samt 218 netto. Tillkommer dock en halv lön nu i december så lite högre blir de väl. Men va tror du, ta ut nu eller nästa år?

Låter iaf piss me kvarskatt här, hur mkt åkte du på?

MVH
Citera
2014-12-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorfront
Öhm,, du nu må ja fråga dig som verkar ha lite koll. Jag gör mina sista veckor nu efter totalt 8 månader i Norge. Bör jag ta ut min semesterersättning nu i december för att slippa en ev kvarskatt eller kan jag snällt å lungt ta ut dessa i januari? Ha haft 34 före skatt å kommer inte göra några avdrag annat än standard på 10% Halvskatten har jag haft nu på novemberlönen å har tjänat 257 brutto samt 218 netto. Tillkommer dock en halv lön nu i december så lite högre blir de väl. Men va tror du, ta ut nu eller nästa år?

MVH

Tycker du ska vænta till januari med att ta ut semesterersættningen, tycker du skattar jævla lite, jag ligger på runt 500k i år och har betalat næstan 140-150 i skatt Tror jag ligger på den skattetabellen med inræknat 10% svennefradrag. Din skatt ær væl i runda slængar 16% då medan min blir 28%isch..skumt
Citera
2014-12-03, 09:39
Medlem
Citat:

MVH
Oj, det minns jag inte exakt men några tusen var det väl. Enligt Skatteetatens förenklade skatteberäkning får du betala nästan exakt 20 % skatt med din lön under 8 månader. Du får kontrollera din lönespec och se hur mycket skatt din arbetsgivare har dragit, kommer du upp i 55 kNOK borde du vara på den säkra sidan.

Jag hade liksom Bazzination valt att vänta med semesterersättningen, iaf om du inte desperat behöver kosingen. Om du inte kommer jobba något i Norge nästa år blir skatten betydligt lägre på semesterersättningen eftersom din beskattningsbara inkomst är så låg. Lägg undan några lusentappar på ett sparkonto så behöver du inte oroa dig när taxeringen kommer 2016.
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Tycker du ska vænta till januari med att ta ut semesterersættningen, tycker du skattar jævla lite, jag ligger på runt 500k i år och har betalat næstan 140-150 i skatt Tror jag ligger på den skattetabellen med inræknat 10% svennefradrag. Din skatt ær væl i runda slængar 16% då medan min blir 28%isch..skumt
Du kan kontrollera din preliminärskatt här: Skatteetaten: forenklet skatteberekning
Nu är det ett par år sedan jag flyttade hem men jag hade ungefär samma lön som du och jag vill minnas att jag betalade knappa 30% i skatt så dina siffror känns rätt rimliga.
Citera
2014-12-03, 17:04
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination

Hahaha,, å ja som svurit ve å förbannelse över min höga skatt Men jösses, 500k?? Va jobbar du som? Behöver ni mer personal?? Kollade mitt lönebesked nu å har tabelltrekk 7100.
Är egentligen tragiskt att man inte tatt sig tid å lära sig sånthär när man är ledig..

Citat:
Oj, det minns jag inte exakt men några tusen var det väl. Enligt Skatteetatens förenklade skatteberäkning får du betala nästan exakt 20 % skatt med din lön under 8 månader. Du får kontrollera din lönespec och se hur mycket skatt din arbetsgivare har dragit, kommer du upp i 55 kNOK borde du vara på den säkra sidan.

Jag hade liksom Bazzination valt att vänta med semesterersättningen, iaf om du inte desperat behöver kosingen. Om du inte kommer jobba något i Norge nästa år blir skatten betydligt lägre på semesterersättningen eftersom din beskattningsbara inkomst är så låg. Lägg undan några lusentappar på ett sparkonto så behöver du inte oroa dig när taxeringen kommer 2016.

Du kan kontrollera din preliminärskatt här: Skatteetaten: forenklet skatteberekning
Nu är det ett par år sedan jag flyttade hem men jag hade ungefär samma lön som du och jag vill minnas att jag betalade knappa 30% i skatt så dina siffror känns rätt rimliga.

Kollade min sista spec nu å ligger på 74 papp i skatt. Ha sparat alla å kollat omkring i dom nu å de ha pendlat mellan 8-13 papp per månad, lägst vare när ja började här pga alla ledigheter te höger å vänster. Nja, har inget desperat behov av en extra löning just nu utan de va just lite rädsla för en massa kvarskatt senare. Har fått erbjudande om en förlängning på en annan fabrik men tvingats tacka nej till det pga familjen hemma. Så någe mer jobb här är inte planerat, om jag nu inte får en tjänst inom rotation.. Tackar massor för länken, ska gå in där å kolla lite
Citera
2014-12-03, 18:08
Medlem
Citat:
Hahaha,, å ja som svurit ve å förbannelse över min höga skatt Men jösses, 500k?? Va jobbar du som? Behöver ni mer personal?? Kollade mitt lönebesked nu å har tabelltrekk 7100.
Är egentligen tragiskt att man inte tatt sig tid å lära sig sånthär när man är ledig..
Med tabell 7100 på skattekortet skall det mycket till för att du inte skall få någon skatteåterbäring om du åberopar standardfradrag på deklarationen nästa år, det är den tabell de flesta norrmän skattar efter och den tar inte hänsyn till t.ex. standardfradrag så som tab 7300 gör.
Citera
2014-12-04, 16:41
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Med tabell 7100 på skattekortet skall det mycket till för att du inte skall få någon skatteåterbäring om du åberopar standardfradrag på deklarationen nästa år, det är den tabell de flesta norrmän skattar efter och den tar inte hänsyn till t.ex. standardfradrag så som tab 7300 gör.

Vill ja mygla å chansa på fusk så skulle ja nog kunna göra avdrag för resor, dubbelt boende å bommar. Problemet e att jag kommer från ams å fick där 2 resor i månan samt bidrag för boende. Vettefaen om norrmännen kollar sånt men de känns nog bäst å skippa den biten, vill nog inte ens veta va som skulle hända om man blir påkommen. Ha iaf kollat lite på länken du skickade mig, vettefaen om ja gör rätt men runt 21 skulle ja få tebax. Kan de stämma? (räknade på 280 brutto)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in