Citat:
Ursprungligen postat av
torstenhingsten
Vad ska du jobba med?
Skall du fortsatt vara skriven i Sverige
Jag skrev in mig i Norge och första året fick jag en speciell tabell med lägre skatt.
Tabell 7300 om jag inte missminner mig.
Har bott här i Norge i 5 år. Har 45k innan skatt och får ut ca 29k. December halv skatt och juni får man semesterersättningen som för mig blev 55 k i handen förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av
bombadillor
Jag har 34000Nkr brutto och 23000Nkr netto ungefär.
Första två åren har du även "Standardfradrag" ett avdrag som ger 10 % på allt du har tjänat under året.
Man behöver inte skriva sig i Norge för att få tabell 7300, det får man även med ett D-nummer för tillfällig vistelse. Tabell 7300 är en helt vanlig skattetabell med standardfradraget medräknat från början, dvs du slipper låna ut onödigt mycket pengar till norska staten som du sedan får igen som skatteåterbäring.
Det som kan vara värt att tänka på är att om man väljer standardfradrag så avsäger man sig rätten till alla andra avdrag utom grundavdraget (minstefradrag), dvs du kan inte dra av för resor till/från jobb, räntor mm. Maxbeloppet för standardfradrag är 40 kNOK.
Citat:
Ursprungligen postat av
bombadillor
Sen får du semesterersättningen på sista lönen om du vill, men då får du skatta på den. Skatten som du betalar på semesterersättningen får du tillbaka nästa år. Men man kan också på dom flesta företag vänta att ta ut den till årsskiftet och då betalar du ingen skatt på den.
Tro mig, riktigt så glassigt är det inte. Så länge man bor och jobbar i Norge är semesterersättningen "skattefri" men det beror enbart på att man betalar mer skatt övriga månader istället (samma sak med halv skatt i december"). Lämnar man Norge (dvs inte längre har någon beskattningsbar inkomst där) får man snällt betala skatt även på semesterersättningen året därpå. Även om skattesystemet är lite annorlunda i Norge jämfört med Sverige så skattar man på årsintäkten även i Norge.
Jag flyttade till Norge mitt i sommaren för några år sedan, betalade halv skatt på decemberlönen och fick därför kvarskatt året därpå. När jag sedan flyttade hem ett par år senare fick jag min sista lön i oktober och valde att vänta med semesterersättningen till i januari. Tyvärr fattade inte lönekontoret att man visst behöver skatta på semesterersättning om man inte har någon annan inkomst så ytterligare ett år senare fick jag kvarskatt igen.
Fördelen med att vänta med semesterersättningen var att jag fick en betydligt lägre skattesats eftersom det var min enda intäkt i Norge det året.