Citat:
Ursprungligen postat av
Neatless
SSF:
Executive Action (1973) | 🌑🌑🌓 |
En grupp mktiga politiker, skerhetsagenter och affrsmagnater hller hemliga mten dr de diskuterar sitt missnje med Kennedy-regeringen. JFK r alldeles fr liberal fr deras smak - han kmpar fr civila rttigheter fr minoriteter, planerar att dra USA ut ur Vietnam och vill till och med nedrusta krnvapen. Helt oacceptabelt. Avrttning blir den allt tydligare lsningen fr att f bort honom.
Det r ju ganska galet att endast tio r efter att JFK mrdades s gjordes det en film med Burt Lancaster och andra storheter dr de helt och hllet omfamnar en konspiration. De visar hur det kan ha gtt till med flera team av krypskyttar som vade p rrliga ml i mnader innan den 22 november, 1963, och dessutom i detalj hur Lee Harvey Oswald sattes upp till att bli syndabock. Uppenbarligen var mnga skeptiska till den officiella versionen som Warrenkommissionen kom fram till - det hindrade dock inte filmen frn att vara extremt kontroversiell vid release och mnga biografer vgrade visa den.
Den arbetar lite i motgng hela tiden eftersom man vet hur det kommer sluta. Som Titanic (1997) men utan att underhlla fram till sista akten. Det r intressant rakt igenom. Fr mig allts. Fr en genomsnittlig filmtittare... eeh, frmodligen fr torrt och trkigt. Den gr inte mycket fr att verraska utan r vldigt formell i sitt berttande. Jag fr dokumentrvibbar mnga gnger om. Dialogen r tung p exposition och jag fr knslan att det r mer riktat till tittaren, inte karaktrerna.
Det mest intressanta finner jag scenerna med Oswald. Eller rttare sagt, hans dubbelgngare. Fr att bygga upp honom som mrdaren anvnds en dubbelgngare som gr runt och gr vsen av sig. Till exempel den bermda incidenten d "Oswald" skt p fel tavla p en skjutbana. Fr att verkligen inprnta namnet fr vittnen s verdriver han s hrligt: "mitt namn r Lee Harvey Oswald och glm det inte!". Dr hittar man lite komik i alla fall.
r man intresserad av JFK-mordet och vill ha en detaljerad skildring av hur en konspiration kunde ha sett ut, kr p.
Bara ute efter en konspirationsthriller? D finns det bttre alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eponumos
Tack, den fr bli sndagsmatin.
Executive Action (1973) r en i raden av mnga sna spnnande thrillers p samma eller liknande tema frn den eran, finns en drs att se, bl. a fljande(om man breddar rtiondet till ett kvartssekel):
The Manchurian Candidate (1962)
Seven Days in May (1964)
The Ipcress File (1965)
The Spy Who Came in from the Cold (1965)
Z (1969)
Investigation of a Citizen Above Suspicion (1970)
Klute (1971)
The Mattei Affair (1972)
Soylent Green (1973)
The Day of the Jackal (1973)
Chinatown (1974)
The Conversation (1974)
The Parallax View (1974)
Three Days of the Condor (1975)
Illustrious Corpses (1976)
Marathon Man (1976)
All the President's Men (1976)
Capricorn One (1977)
The Domino Principle (1977)
Twilight's Last Gleaming (1977)
Telefon (1977)
Coma (1978)
Good Guys Wear Black (1978)
Winter Kills (1979)
I... For Icarus (1979)
The China Syndrome (1979)
Hangar 18 (1980)
Blow Out (1981)
Cutter's Way (1981)
Blue Thunder (1983)
Dreamscape (1984)
No Way Out (1987)
The Running Man (1987)
Dock skulle jag rekommendera att man brjar med att se
Stargate SG1-avsnittet
Wormhole X-Treme! s05e12, finns en specifik dialog i det som kan f en att fundera ver konceptet
plausible deniability och varfr vissa filmer grs.
Med tanke ngon tidningsartikel i USA hromdagen om kannibalism s knns det i vrigt som att det r bara en tidsfrga innan Soylent Green-mat lanseras officiellt, inte som nu obegripligt dolt i innehllsfrteckningarna.