Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-29, 23:03
  #1
Medlem
Arthur Dents avatar
Historikern Daniele Ganser vid Basel-universitetet i Schweiz håller i samarbete med Indiana-universitetet i USA en föreläsning om Irak samt Afghanistan-kriget och terrorattacken som föranledde dessa båda krig med till dags dato 250000 offer lågt räknat.
Dr. Ganser går i föreläsningen igenom punkterna:

Chapter 1: Three different 911 stories
Chapter 2: Who is telling the truth? The 911 debate in the USA
Chapter 3: Conspiracies
Chapter 4: WTC 7
Chapter 5: Pentagon
Chapter 6: Put options

Chapter 07: Able danger
Chapter 08: Osama Bin Laden
Chapter 09: Northwoods
Chapter 10: Conclusion
Q&A: Anthrax Attacks and 911
Q&A: The 911 reinvestigation
Q&A: The press
Q&A: Scholars for truth

Kapitel 1 är historielärarnas dilemma kan man säga för det finns inga svar att lära ut, det finns tre versioner av samma händelse, någon ordentlig utredning finns inte.
Jag tänkte att vi i denna tråd kunde diskutera hur man tacklar dessa frågor på universitet i Sverige och Dr. Gansers föreläsning i Basel.

http://www.youtube.com/watch?v=sDPtiR4EQ2A
Citera
2012-01-31, 00:40
  #2
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Historikern Daniele Ganser vid Basel-universitetet i Schweiz håller i samarbete med Indiana-universitetet i USA en föreläsning om Irak samt Afghanistan-kriget och terrorattacken som föranledde dessa båda krig med till dags dato 250000 offer lågt räknat.
Dr. Ganser går i föreläsningen igenom punkterna:

Chapter 1: Three different 911 stories
Chapter 2: Who is telling the truth? The 911 debate in the USA
Chapter 3: Conspiracies
Chapter 4: WTC 7
Chapter 5: Pentagon
Chapter 6: Put options

Chapter 07: Able danger
Chapter 08: Osama Bin Laden
Chapter 09: Northwoods
Chapter 10: Conclusion
Q&A: Anthrax Attacks and 911
Q&A: The 911 reinvestigation
Q&A: The press
Q&A: Scholars for truth

Kapitel 1 är historielärarnas dilemma kan man säga för det finns inga svar att lära ut, det finns tre versioner av samma händelse, någon ordentlig utredning finns inte.
Jag tänkte att vi i denna tråd kunde diskutera hur man tacklar dessa frågor på universitet i Sverige och Dr. Gansers föreläsning i Basel.

http://www.youtube.com/watch?v=sDPtiR4EQ2A
väldigt intressant!!!
Undra bara när duken över denna lögn kommer att dras undan..
Citera
2012-01-31, 10:47
  #3
Medlem
T-80Us avatar
Vi provar här istället.

Historia --> 911

/Mod
Citera
2012-01-31, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jag tänkte att vi i denna tråd kunde diskutera hur man tacklar dessa frågor på universitet i Sverige...

Troligen inte alls...
I USA finns det ju ett system som låter creationister/truthers och därmed jämnställda försöka prångla ut sina idéer i undervisnings-systemet t.ex. genom att driva lagförslag i delstats-parlament, men det fungerar ju inte alls på det sättet här...

/T
Citera
2012-01-31, 18:50
  #5
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Troligen inte alls...
I USA finns det ju ett system som låter creationister/truthers och därmed jämnställda försöka prångla ut sina idéer i undervisnings-systemet t.ex. genom att driva lagförslag i delstats-parlament, men det fungerar ju inte alls på det sättet här...

/T

Fast detta är ju i Schweiz.
Citera
2012-01-31, 20:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Fast detta är ju i Schweiz.
Jo iofs, men det var i något slags samarbete med Indiana-universitetet, och det var därför jag tog upp det lite speciella sättet som olika "intressegrupper" driver sina frågor genom (försök till) lagstiftning i delstaterna.
Jag tittade lite på hans video (Pentagon-avsnittet) och hans sätt att behandla (eller snarare inte behandla) kända fakta känns inte förtroendeingivande. (för mig)
"Titeln" på videon verkar innehålla texten "Lecture at University of Basel". (min understrykning)
Vad betyder det? Hur inblandat är egentligen universitetet?
Kanske har Ganser bara hyrt en lokal av universitet får att försöka få lite cred?
Liknande trick ser man ju ibland även här hemma.

Men, jag förstår ju att detta är en grej i din smak!

/T
Citera
2012-01-31, 23:49
  #7
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jo iofs, men det var i något slags samarbete med Indiana-universitetet, och det var därför jag tog upp det lite speciella sättet som olika "intressegrupper" driver sina frågor genom (försök till) lagstiftning i delstaterna.
Jag tittade lite på hans video (Pentagon-avsnittet) och hans sätt att behandla (eller snarare inte behandla) kända fakta känns inte förtroendeingivande. (för mig)
"Titeln" på videon verkar innehålla texten "Lecture at University of Basel". (min understrykning)
Vad betyder det? Hur inblandat är egentligen universitetet?
Kanske har Ganser bara hyrt en lokal av universitet får att försöka få lite cred?
Liknande trick ser man ju ibland även här hemma.

Men, jag förstår ju att detta är en grej i din smak!

/T

Ja, Indiana-universitetet bjöd in Ganser för att hålla föreläsningen där men de kom sedan överens om att sända den via videolänk, därför håller han den på engelska och det var i detta samarbetet bestod av.
Menar du att intressegrupper har fått amerikanska universitet att frångå det de faktiskt vet om händelserna och istället lär ut osanna konspirationsteorier? Har du något alls som tyder på detta eller är det enbart menat som ett försök att svartmåla informationen i videon, lite långsökt visserligen eftersom den som sagt tog plats i Schweiz men jag har sett konstigare inlägg än så förut från dig.

Citat:
Dr. Daniele Ganser teaches history at the University of Basel, Switzerland. He wrote his doctoral thesis on the secret armies of NATO in Western Europe which were established after World War 2. A topic hardly ever talked about in the media because it is a dark and sinister spot in the history of NATO. In this lecture at the University of Basel from September 1st 2011 he takes a closer look at 9/11 and the investigation of the last 10 years since the attack happened
Föreläsningen tyckte jag var väldigt intressant men jag förstår att du hellre läser de undermåliga och på lögner byggda officiella undersökningarna än lyssnar på akademiker som faktiskt vet vad de pratar om.
Citera
2012-02-01, 12:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Fast detta är ju i Schweiz.
Har försökt kolla lite...
Om man tittar på http://www.911workinggroup.org/2011/...ttacks-of.html
så hamnar man på vad som verkar vara in inbjudan till en "Public lecture", och några dagar senare en "Live Q&A".
Under den angivna "Public lecture" så skall man få se en förinspelad video av D Ganser.
Det hela äger uppenbarligen rum i två olika rum på universitet i Bloomington Indiana.

Det faktum att detta ägde rum på utrymmen som hör till universitet skall man kanske dra så höga växlar på i någon riktning.
Huruvida man på ansvarigt håll insåg att det som skulle visas var en truther-video framgår inte.

Skulle något liknande kunna ske här hemma? Ja kanske...
I.o.f.s. finns det nog en ganska stor försiktighet med att hyra ut/upplåta universitets-lokaler, men jag kan tänka mig att vad man främst vill undvika är politiska möten (fr.a. av oönskad kulör), eller möten av rasistisk karaktär.
Truther-videos är ju i jämförelse tämligen oförargliga, och man behöver nog inte hyra någon stor lokal för en sådan visning...

/T
Citera
2012-02-01, 13:43
  #9
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Har försökt kolla lite...
Om man tittar på http://www.911workinggroup.org/2011/...ttacks-of.html
så hamnar man på vad som verkar vara in inbjudan till en "Public lecture", och några dagar senare en "Live Q&A".
Under den angivna "Public lecture" så skall man få se en förinspelad video av D Ganser.
Det hela äger uppenbarligen rum i två olika rum på universitet i Bloomington Indiana.

Det faktum att detta ägde rum på utrymmen som hör till universitet skall man kanske dra så höga växlar på i någon riktning.
Huruvida man på ansvarigt håll insåg att det som skulle visas var en truther-video framgår inte.

Skulle något liknande kunna ske här hemma? Ja kanske...
I.o.f.s. finns det nog en ganska stor försiktighet med att hyra ut/upplåta universitets-lokaler, men jag kan tänka mig att vad man främst vill undvika är politiska möten (fr.a. av oönskad kulör), eller möten av rasistisk karaktär.
Truther-videos är ju i jämförelse tämligen oförargliga, och man behöver nog inte hyra någon stor lokal för en sådan visning...

/T

Sponsor av samarbetet mellan universitetet i Basel och universitetet i Indiana framgår av din länk, nämligen http://www.indiana.edu/~amst/ och College of Arts and Sciences, menar du att detta är en intressegrupp som lobbar för någon slags trutheragenda?
Vad menar du med truther-video? Återigen från din länk:

Citat:
Do we know today what happened on 9/11? As a historian facing this question, I find that there are two completely different narratives in the U.S. One narrative claims that 9/11 was carried out by Osama Bin Laden and a group of Muslim terrorists. This narrative can be labeled as that of U.S. Vice President Dick Cheney and is the official version of events. A completely different narrative of 9/11 was offered by U.S. Professor David Ray Griffin, who claims that the Bush administration manipulated 9/11 in one way or another and was thus involved in the crime and used it as a pretext for wars of aggression in Afghanistan and Iraq. This is the alternative version of events. I will present the most important claims of both Cheney and Griffin and show where and why they contradict each other. I will also demonstrate that this controversial 9/11 debate reaches audiences across the world including Japan, Switzerland, Pakistan, Germany and Russia.
Daniele Ganser is a Swiss historian who specializes in international relations and international history from 1945 to today. He studied Ancient and Modern History, Philosophy, English Literature and International Relations at Basel University in Switzerland, Amsterdam University in the Netherlands, and at the London School of Economics and Political Science in England. He obtained his Masters degree in history summa cum laude and his PhD in history insigni cum laude. His PhD "NATO's Secret Armies. Operation Gladio and Terrorism in Western Europe" was translated into ten languages. He speaks German, Italian, English and French.
His research interests are peace research, geostrategy, secret warfare, resource wars, globalization and human rights. He served as Senior Researcher with the Think Tank Avenir Suisse and the Center for Security Studies at the Swiss Federal Institute of Technology in Zurich. In cooperation with the Swiss Foreign Ministry (the Federal Department of Foreign Affairs) he investigated the impact of globalization on war and peace and researched how Swiss and international companies support and profit from war, or alternatively, promote peace through corporate social responsibility. He teaches at Basel University in Switzerland and has been invited several times by the Swiss parliament and Swiss national television to offer his expertise on matters of foreign and security policy.
Citera
2012-02-01, 14:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Sponsor av samarbetet mellan universitetet i Basel och universitetet i Indiana framgår av din länk, nämligen http://www.indiana.edu/~amst/ och College of Arts and Sciences, menar du att detta är en intressegrupp som lobbar för någon slags trutheragenda?
Vad menar du med truther-video?

"Sponsor av samarbetet" behöver ju inte betyda mer än att dom pyntat lokalhyran helt eller delvis. Någon samsyn med det framförda behöver det säkert inte betyda.
Vet du något mer?

Om jag skall vara ärlig så tror jag att dom blev lurade.

Ganser är ju en ung man med snygga gångkläder och ett verserat uppträdande, och beskrivningen av hans tidigare akademiska arbeten kanske inte direkt avslöjar honom som 9/11-truther.

Hans video (jag har bara skummat lite) verkar ju innehålla det vanliga truther-hopkoket av lögner, cherry-picking och halsbrytande logik....Du gillar sådant, men jag avstår helst.

/T
Citera
2012-02-01, 16:17
  #11
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
"Sponsor av samarbetet" behöver ju inte betyda mer än att dom pyntat lokalhyran helt eller delvis. Någon samsyn med det framförda behöver det säkert inte betyda.
Vet du något mer?

Om jag skall vara ärlig så tror jag att dom blev lurade.

Ganser är ju en ung man med snygga gångkläder och ett verserat uppträdande, och beskrivningen av hans tidigare akademiska arbeten kanske inte direkt avslöjar honom som 9/11-truther.

Hans video (jag har bara skummat lite) verkar ju innehålla det vanliga truther-hopkoket av lögner, cherry-picking och halsbrytande logik....Du gillar sådant, men jag avstår helst.

/T

Kan du lite mer detaljerat beskriva hans lögner, cherry picking och halsbrytande logik?
Citera
2012-02-03, 10:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Kan du lite mer detaljerat beskriva hans lögner, cherry picking och halsbrytande logik?
Gansers video verkar finnas i lite olika varianter, men den jag tittat på är 1:17 lång.
Jag hoppade direkt på kapitlet om Pentagon (och efter att ha sett detta avsnitt i sin helhet, så avstod jag från att titta så mycket mera...), eftersom jag tänkte ätt det skulle vara ett bra exempel på videon i övrigt.
Pentagon-avsnittet börjar vid 52:08.

Ganser försöker här påskina att det skulle råda tvivel om vad som flög in i Pentagon.
Han refererar/citerar en militär vid namn George Nelson, och denne man för fram sin uppfattning att det baserat på tillgänglig information inte kunde vara ett passagerarplan som flög in i Pentagon.
Men Ganser väljer sedan att inte referera exempelvis till någon av dom väldigt många personer som satt i trafiken runt Pentagon och såg planet flyga in i Pentagon.
Ganser nämner heller inget om den omfattande tekniska bevisning som klart visar vad det var som flög in i Pentagon
Han har väl sina skäl för det, och det är ju ett flagrant exempel på Cherry-Picking!

Ganser är ju historiker och av en sådan borde man ju ha rätt att ställa höga krav på hur man hanterar källmaterial.

Baserat på sitt "sneda" urval av källmaterial så hamnar han då på slutsatsen att det idag skulle finnas något oklart kring vad som flög in i Pentagon, men det är ju en helt halsbrytande slutsats, och utgör ju i realiteten en ren lögn.

Sedan är det kanske inte en slump att video-visningen ägde rum just i delstaten Indiana.
Indiana är ju en delstat där man "kommit långt" när det gäller att lagstiftningsvägen forcera in kreationism i undervisning
http://www.upi.com/Top_News/US/2012/...0501328115835/

Man tycks gilla "woo" i Indiana helt enkelt!

Sedan måste jag passa på att göra en sak klar:
Det finns en punkt där jag är helt enig med alla dom som tror på "inside job", och det är att hela sanningen om 9/11 förmodligen aldrig kommer fram, och att det finns (även högt uppsatta) personer som aktivt arbetar för att försvåra/omöjliggöra detta.
Och skälet för detta sakernas tillstånd är den att sanningen om 9/11 (om den kom fram) skulle visa på den inkompetens och oförmåga som fanns hos personer och myndigheter före, under och efter 9/11.
Men, något inside job var det inte.
Det har aldrig lagts fram några hållbara bevis för detta, och det kommer aldrig att ske.
Jag vet att det finns folk som hoppas på och drömmer om detta, och till er kan jag bara säga "dream on"!

/T
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback