2014-11-30, 12:31
Medlem
woofers avatar
Bostadsrättsföreningen ska byta ut en av sina tvättmaskiner, vi har tagit in offerter på både Electrolux (före detta Wascator) och Podab. Electrolux/Wascator är ju märke jag har lång erfarenhet av och vet att det generellt är bra grejer. Podab påstår sig också vara stora men jag har aldrig hört talas om dem innan. Är det någon annan som använder maskiner från dem och har lite erfarenheter att dela med sig av?

Min magkänsla var först att gå på Electrolux men Podab ligger ca 30% lägre prismässigt vilket är en faktor som ej bör förringas.
Citera
2014-11-30, 14:11
Medlem
TeEsErs avatar
Podab gör ok maskiner, helt i paritet med Electrolux. Min erfarenhet är att de brukar ligga i ungefär samma pris. Är det jämförbara maskiner? Tycker att det skiljer rätt mycket i pris och så brukar det inte vara om det är "samma" maskiner.

Jag vet inte om Podab utvecklar sina maskiner själv. Mycket är licenstillverkade Schultess-maskiner och kanske även en del IPSOS-maskiner.

Det viktigaste när man köper tvättutrustning till BRF är inte själva maskinerna, de är alltid bra annars skulle tillverkarna gå i konkurs pga garantiåttaganden. Det viktigaste tycker jag är serviceorganisationen för maskiner i BRF går hårt. Det behövs servicebesök rätt ofta pga bh-byglar och annat som tar sönder maskinerna. Att ha en bra och lokal servicefirma är viktigt.

Vilka maskiner har ni fått offert på och vad ligger priserna på (intressant för egen del)? Ta med installation och framförallt bortforsling av de gamla åbäkena. Kolla även så att eventuella socklar och annat ingår.

/T
Citera
2014-11-30, 14:20
Medlem
sebnies avatar
En annan grej att tänka på är också eventuella interface till bokningssystem och passersystem.

Det kan vara vettigt att ställa in passersystem och bokning så att t.ex. ett tvättprogram som skulle löpa förbi hyresgästens bokning inte kan startar öht, och sedan finns också möjlighet att ställa in så man bokar enskilda maskiner istället för hela tvättstugan. Då finns också möjlighet att tilldela slumpvald ledig maskin tvingat för att jämna ut förslitningen.

Då är tvättmaskinen låst tills man scannat sin bricka vilket förhindrar stöld av tvätt.
Citera
2014-11-30, 15:47
Medlem
woofers avatar
Det är Electrolux´s W555H och Podabs TM5056 p/v som vi väljer mellan. Relativt likvärdiga om man tittar på de övergripande egenskaperna. Vi är en liten förening och har inget automatiskt bokningssystem eller liknande som behöver tas hänsyn till.

Det finns auktoriserade serviceföretag på orten för bägge märken så möjligheten att få service är troligen relativt lika.
Citera
2014-11-30, 17:34
Moderator
rotadents avatar
När jag satt i styrelse så köpte vi in en hel del ny tvättutrustning och då stod valet mellan Electrolux och Miele. De båda var någorlunda jämbördiga, men det som fällde avgörandet till Electrolux fördel var just serviceavtalet som var förmånligare. De var väldigt snabba och bra och tog även över servicen på de något äldre maskiner vi hade kvar (vi hade bytt enstaka maskiner några år tidigare på grund av att de gamla hade havererat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in