2014-11-29, 23:01
Medlem
newnorthstars avatar
Jag undrar vad ni tycker är en rimlig fördelning mellan räntefond och indexfond vad gäller månadssparande som aktiemarknaden ser ut nu?
Citera
2014-11-30, 14:07
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Jag undrar vad ni tycker är en rimlig fördelning mellan räntefond och indexfond vad gäller månadssparande som aktiemarknaden ser ut nu?

Med tanke på räntemarknadens höga värderingar: varför inte 10-90?
Citera
2014-11-30, 15:29
Medlem
tgv23000s avatar
om det gäller månadsspar och du är ung, självklart 100% väl valda aktiefonder. Och låt dej inte luras att bara köpa indexfonder, finns många bra fonder som slår index år efter år, då spelar avgiften ingen roll, tex Länsförsäkringar fastighetsfond.
Citera
2014-11-30, 16:44
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Med tanke på räntemarknadens höga värderingar: varför inte 10-90?
Okej, fick rådet 34-66 men du tycker alltså 10-90, intressant. Jag är 30+ om det spelar någon roll. Tack för svaret.
Citera
2014-11-30, 16:45
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
om det gäller månadsspar och du är ung, självklart 100% väl valda aktiefonder. Och låt dej inte luras att bara köpa indexfonder, finns många bra fonder som slår index år efter år, då spelar avgiften ingen roll, tex Länsförsäkringar fastighetsfond.
Det är första gången jag fått rådet att inte endast köpa indexfonder, har du fler exempel på fonder som inte är indexfonder som man borde spara i? Tack för svaret!
Citera
2014-11-30, 16:52
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det är första gången jag fått rådet att inte endast köpa indexfonder, har du fler exempel på fonder som inte är indexfonder som man borde spara i? Tack för svaret!
Carnegie småbolag
Spiltan investmentbolagsfond
JPM Global Healthcare
Pictet Generics-R USD
Franklin India
Gladiator
Camelot

Men fonder är färskvara, inte alls säker att årets bästa fonder är de bästa nästa år, eller slår index nästa år. Så bestäm en nivå där fonden åker ut, tex fonden har förlorat med 3% mot index under en månad, gått minus en månad etc. nivåerna bestämmer du själv.
Citera
2014-11-30, 17:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Här kan man förtydliga att det handlar om kommersiella fastighetsbolag, enteprenad och förvaltning. Även om vissa av innehaven även har hyresbostäder.

I föregående trådar där jag själv lyft fram denna fond har nämligen en del börjat skrika "bostadsbubbla".

Länsförsäkringar gillar jag skarpt i övrigt och är gärna kund hos dom i de flesta avseendena.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-30 kl. 17:07.
Citera
2014-11-30, 17:54
Medlem
Husings avatar
Citat:
Okej, fick rådet 34-66 men du tycker alltså 10-90, intressant. Jag är 30+ om det spelar någon roll. Tack för svaret.

Ja, det beror ju till stor del på hur mycket man ogillar risk. En ränteandel mellan 10 och 40 funkar nog för de flesta. Någon undersökning som jag har läst har pekat på att man uppnår en bra avvägning mellan låg volatilitet och avkastning vid en 20-80-fördelning.

Citat:
Carnegie småbolag
JPM Global Healthcare
Pictet Generics-R USD
Franklin India
Gladiator
Camelot

Men fonder är färskvara, inte alls säker att årets bästa fonder är de bästa nästa år, eller slår index nästa år. Så bestäm en nivå där fonden åker ut, tex fonden har förlorat med 3% mot index under en månad, gått minus en månad etc. nivåerna bestämmer du själv.

Köper man inte bara förra årets vinnare hela tiden, med det resonemanget?
Citera
2014-12-01, 10:28
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Carnegie småbolag
JPM Global Healthcare
Pictet Generics-R USD
Franklin India
Gladiator
Camelot

Tack för tipsen, men jag tänker mig att jag kommer att satsa på lite mer långsiktiga indexfonder.
Citera
2014-12-01, 11:02
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Här kan man förtydliga att det handlar om kommersiella fastighetsbolag, enteprenad och förvaltning. Även om vissa av innehaven även har hyresbostäder.

I föregående trådar där jag själv lyft fram denna fond har nämligen en del börjat skrika "bostadsbubbla".

Länsförsäkringar gillar jag skarpt i övrigt och är gärna kund hos dom i de flesta avseendena.
Ja Länsförsäkringar är verkligen den bästa bank jag har haft! Haha, ja bostadsbubbla var det första som flashade förbi i mitt inre när jag läste det.
Citera
2014-12-01, 11:02
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ja, det beror ju till stor del på hur mycket man ogillar risk. En ränteandel mellan 10 och 40 funkar nog för de flesta. Någon undersökning som jag har läst har pekat på att man uppnår en bra avvägning mellan låg volatilitet och avkastning vid en 20-80-fördelning.

Köper man inte bara förra årets vinnare hela tiden, med det resonemanget?
Intressant, har du länk till undersökningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in