2014-12-01, 19:57
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Så, nu har jag startat en Facebookgrupp som heter "Hjälpklubben"! Gå med om ni vill! (Och ja, jag outar mig, men det är inte första gången jag gör det här på Flashback så nej, jag bryr mig inte).

https://www.facebook.com/groups/1580370062186035/

Det här skrev jag som beskrivning:

"Tanken är att vi genom att regelbundet hjälpa andra människor och djur själva ska må bättre och skapa ett mer meningsfullt liv och samtidigt gör vi denna värld till en bättre plats. Mer vinn-vinn situation än såhär blir det inte!

I denna grupp peppar vi varandra och ger förslag på olika sätt att hjälpa andra människor och djur. Ni får gärna berätta med text och bild om hur ni hjälper andra!

Och kom ihåg alla goda handlingar räknas, även om de verkar små!"

Bra initiativ.

En annan bra grej som ev. påminner litet om detta är så kallade sociala företag. Där kan människor med eller utan problem träffas, hjälpa varann och samtidigt få andra saker gjorda. Såna verksamheter kan till och med vara lönsamma ekonomiskt, särskilt om man ser det i ett större perspektiv....
Citera
2014-12-02, 01:20
Medlem
Vi lever i ett sociodarwinistiskt samhälle...

Kanske inget ont i det , förr i tiden levde vi i ett darwinistiskt samhälle där hälften dog som barn. Nu blir man utslagen som tonåring om man inte har rätt kläder på sig, osv.
Behöver det vara så?
Nej jag tror inte det. Personer borde kunna hjälpa varandra leva harmoniska liv.

Men vi tror inte på harmoni, vi tror på framgång, vackra människor och pengar. En person som övervunnit sin psykiska sjukdom och nu håller föredrag. Så hyller vi spiralen ändå.

Förr i tiden fanns det ställen man kunde gå, där man kunde få försöka vara i harmoni. T.ex. kloster. Nu finns det inget. Pallar man inte trycket, blir man utslagen. Samhällets dom är hård mot de som inte hänger med. Men kanske är inte alla lämpade för ekorrhjulet, med utbildning, arbete, pensionssparande, familj, rotavdrag och svenssonliv. Tror man att nån står och tackar en i slutet tror man fel.

Psykiska problem löser man enligt dem inte med harmoni, utan det löses med vårt materialistiska sätt med piller, så att man kan fortsätta smälla runt på stången, så att vår ekonomi kan fortsätta gödas. Yoga är bra, i små doser, om det håller en kvar på stången. Nåt annat alternativ finns inte. Blir man utbränd är man sjuk. Eller kanske är utbrändhet ett friskhetstecken? Vår enda religion är ekonomin. Alla vill ha mer i plånboken.
Citera
2014-12-02, 05:03
Medlem
Du kan uppnå lycka med synen på samhället som du beskriver. Jag förstår och är överens att den som lever utanför samhället, den som inte deltar i normerna, kan må dåligt och ha psykiska problem, jag har själv varit där, min syn på samhället är fortfarande densamme, men jag har lärt mig naturen av mitt sinne, hur det fungerar och ser verkligheten som den är, anledningen till att människor som ser samhället som sjukt mår dåligt och har psykiska problem är för att de saknar kunskaperna att minska och till slut utrota sitt eget lidande. Att se samhället som du beskriver är en sund sak för samhället som det ser ut idag är inte rättvist, hälsosamt eller utvecklande, men det är inte sunt att inte ha förmågan och kunskaperna att utrota lidandet och de psykiska problem som tillkommer.

Att psykiska problem uppkommer är ett tecken på en acceptans att saker är så som de är, vilket är en bra sak, men istället för att stanna där i sin acceptans av synen på samhället och de psykiska problem som tillkommer utav det så bör individen börja söka sig inåt och förstå sig själv, ta kontrollen över sina tankar samt studera sitt eget sinne för att kunna göra någonting åt de psykiska problemen.

Alla förtjänar att vara lyckliga och inte lida, oavsett om man ser samhället som sjukt eller inte. Mediciner löser inte problemet permanent, psykologer löser inte problemet permanent, det finns bara en som kan lösa problemet och det är individen själv...och det finns en väg att ta, en väg som jag och andra har vandrat...vägen som leder till frigörelse, vägen som en Buddha vandrar.
Citera
2014-12-02, 05:40
Medlem
Nu har jag lagt till följande på beskrivningen på Facebook:

"EN STRATEGI FÖR ALLA SOM VILL MÅ BÄTTRE

Att hjälpa andra är ett sätt att själv må bättre. Man fokuserar mer på andras problem och bekymmer än bara på sina egna och man får ofta nya perspektiv i livet av att hjälpa andra. Man känner sig som en bättre människa och kan uppnå en viss harmoni av att man gör något konkret för att förbättra världen. Dessutom ger det mer meningsfullhet till ens liv och om man har tur så kanske man får några nya vänner också i samband med hjälparbetet."

Allt gott!
Citera
2014-12-05, 00:24
Medlem
NormaJeans avatar
Du ska ju inte försvara psykisk ohälsa för oss som verkligen lider nu. Jag är hellre lycklig och ovetande än självmordsbenägen och fullt vetande av att hela världen är åt helvete, det är sanningen ja, men varför inte leva i denna drömvärld istället och låtsas som att allt är okej så anske man överlever kvällen också, igen.
Citera
2014-12-05, 10:30
Medlem
Elak = enda mentala sjukdomen jag kommer på just nu,

Hellre annorlunda/sjuk än att vara så nedvärderande som psykiatrin.

Psykiatrin = nazisters människosyn.

Om ingen säger ifrån hur länge dröjer det tills lobotomi återinförs eller till och med avlivning? kanske låter ytterst bisarrt men man vet aldrig för samhällsklimat kan skifta fort!.

/mvh jultomten
Citera
2014-12-05, 15:48
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo

Om ingen säger ifrån hur länge dröjer det tills lobotomi återinförs eller till och med avlivning? kanske låter ytterst bisarrt men man vet aldrig för samhällsklimat kan skifta fort!.

/mvh jultomten

I månt och mycket korrekt. Och det kanske är mer humant med avlivning av folk som lider av psykiska problem. Men den utopiska drömmen hade ju varit att de du refererar till som elaka borde gå igenom den behandlingen.
Citera
2014-12-05, 17:59
Bannlyst
För att sammanfatta en bok videolänk

Lägg ner psykvården. Dem ger en ändå bara tabletter.... Kan man ju gå till en vårdscentral och få istället.
Citera
2014-12-05, 18:36
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo

/mvh jultomten

Jag tycker att det skulle vara okej med någon modernare form av lobotomi, d.v.s kirurgiskt ingrepp i hjärnan. Men bara om det verkligen fungerar vilket troligen kräver ännu mer forskning samt kvalitetstänk bland kirurger. Ordet lobotomi har smutsats ned p.g.a ovarsam kirurgi i stor skala, men detta behöver inte betyda att konceptet i sin helhet är kasst...

Idag skrivs mediciner av olika slag ut vilket leder till biverkningar, folk blir ibland avtrubbade zombies, och/eller missbrukar mediciner. Nutidens mediciner är dagens lobotomi tror jag. Vi kommer troligen förbjuda en del av dagens mediciner om några årtionden när det står klart vilka de negativa aspekterna av medicinerna är.

Och för att återgå till ursprungsämnet i trådstarten, man måste nog vara lite sjuk i huvudet om man ska stå ut med dagens samhälle vid närmare eftertanke.
Citera
2014-12-06, 14:18
Medlem
Håller med TS till punk och prickar, har själv tänkt samma tankar efter att man mött många som mått dåligt psykiskt, men att dom har varit dom snällaste människorna även.

Sen har man hört skräck historier om läkare som tvingar i dom mediciner.

Så ja är man normalt funtad, så är det inte konstigt att man mår dåligt när jorden vi lever på mår dåligt, då vi är beroende av jorden.(tro det eller ej ...)

Sen är verkligen allting i samhället tvärt om, och upp och ner, inget är gjort logiskt utan allt handlar om att vinna tävlingen i vem som har mest pengar.

pengar är nog felet till allt ont.
Citera
2014-12-06, 21:46
Medlem
Jag håller med delvis.

Håll dig borta från vården, de vill endast sälja konstiga piller och tabletter.
Vänd dig till de som verkligen bryr sig, dina vänner och familj.

Sen finns det såklart bra vård och vårdare också.
Citera
2014-12-07, 23:53
Medlem
56ks avatar
Jag vet inte om jag vill påstå att de som klassas med att ha psykiska problem i dagens samhälle är de som är mest friska.
Tänk så här, skulle en psykisk sjuk idag överleva med galans om de levde för 14.000 år sen?
Det är den mest naturliga miljön för människan, att leva av det jorden och årstiderna ger tillgång till.

Vad är det för skillnad på pressen idag att prestera jämfört med för 14.000 år sen. Idag måste du gå upp och sitta 8 timmar framför ett skrivbord eller 8 timmar på golvet. För 14.000 år sen spenderade man säkerligen 18? timmar om dygnet på nästa måltid.
De som bryter ihop idag hade brutit ihop för 14.000 år sen, minus alla skyddsnät, en så enkel sak som mat för dagen handlade om liv och död för 14.000 år sen det gör det inte idag, mat går att få tack vare alla skyddsnät som finns i modernt samhälle.

Jag skulle nog vilja påstå att människor med psykisk och fysisk nedsättning blev dränkta i ån/ihjälslagna.
Det är bara i det moderna samhället som de får plats i tack vare tekniken och utvecklingen där vi har skapat plats för de "missanpassade".

/ 56k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in