Citat:
Ursprungligen postat av
Blink
Ja det ligger något i det. Jag tror inte människan är särskilt anpassad för att leva som vi gör nu. Många är stillasittandes större delen av dagen och har en föda av näringsfattig processad mat. Samtidigt matas vi av ett ständigt informationsflöde via massmedia och socialmedia som bidrar till att vi blir stressade. Dessutom har det nog aldrig funnits så många som känner sig ensamma. Det är tragiskt, vi lever i stora städer med miljontals människor runt om kring, men saknar ändå nära relationer.
Det är lätt att klaga, men det finns även många saker som är positivt med dagen samhälle. Vi lever längre än förr och har bättre sjukvård. Vi behöver inte ägna större delen av dagen till att leta föda eller oroa oss för vilda rovdjur. Sen går det faktiskt, på en individuell nivå, att göra något åt flera av de sakerna som påverkar oss negativt. T.ex. se till att leva mer aktivt, äta bättre föda, minska ner på stressfaktorer och börja meditera.
Det fetade vet jag inte om det gäller psykvård direkt. De verkar inte ha en aning om vad de håller på med. Visst, vissa blir hjälpta, men andra blir det missbrukare och ännu värre psykfall av. Positivt att lobotomering är avskaffad, men ECT? Det är också en ganska primitiv åtgärd. Och vad gäller läkarna på psykiatrin, så tror dem ofta att de vet mer än vad deras utbildning lovar.
Och att vi lever längre vet jag inte heller om det är något positivt inför framtiden med överbefolkning och allt vad det innebär för detta land, och de som är psykiskt sjuka i det.
Många inom psykiatrin framstår som helt inkompetenta, och utan nog med kunskap för att sköta sitt arbete på ett lämpligt sätt. Men vem ska man skylla på? Och varför? Till vilken mening?
Systemet är det sjukaste som finns.