Citat:
I Heat sköt dom(exkl. Waingro) förvisso ihjäl två oskyldiga inom loppet av minuter, och sen ett antal poliser och en civil vid bankrånet.Nu är det ju inte små skitbrott i filmen Heat utan sånt som kräver planering och bra nerver, och för filmens trovärdighet krävs högrankade, tuffa, intelligenta och välbyggda män som huvudpersoner. De flesta har naturligt stor beundran för sådana personer även om de begår brott mot samhället, speciellt om de bara rånar en bank vilket inte drabbar någon fattig.
Ivarjefall, tre till intressanta filmer på temat, först kinesiska Jiang hu er nü/Ash is purest white (2018) 99% som ligger uppe på SVTPlay och utgår idag Söndag, så slösa inte med tiden, se den, mycket bra. Mot slutet av filmen har man nästan glömt av vad dom var i början.
http://www.svtplay.se/video/35169999...s-purest-white
Sen två på Netflix, först brittisk-australiensiska Ealing-thrillern The Siege of Pinchgut (1959) som likt Heat börjar med en stulen ambulans för att undkomma polisen..
..där en fritagen fånge håller en helt stad som gisslan och hotar att spränga den i bitar för att få en ny rättegång och bevisa att han är oskyldig till det tidigare brott han dömdes för, vilket gör handlingen lite speciell. Även om motivationen är annorlunda påminner filmen starkt om senare The Rock (1996) då en stad identiskt hålls gisslan från en ö med vapen riktade mot staden. The Rock är ju för övrigt också en film som platsar i tråden, sist jag plågade mig igenom den så ville jag inget hellre än att Cage's osympatiska idiotkaraktär skulle dö och att Harris's mycket sympatiske karaktär skulle avfyra raketerna.
En av Tarantino's favoriter, visar hamnen innan dom byggde operahuset i Sydney. Återigen är det stundtals svårt att inte heja på huvudbrottslingen.
www.netflix.com/title/81409734
www.imdb.com/title/tt0053278
Sen en mer lättsam take på trådens tema, men ändå sevärdd, brittiska komedin Two-Way Stretch (1960) med Peter Sellers i huvudrollen, om tre fångar..
..som sitter inne och tycker det är perfekta alibit för att begå brott på utsidan, således möjligtvis en inspiration till svenska Strul (1998).
www.netflix.com/title/60027420
www.imdb.com/title/tt0054417