• 1
  • 2
2003-06-24, 20:33
Medlem
Det vore trevligt om ngon som r bevandrad i bioteknik och genteknik kunde tala om hur man p bsta stt (=hgst frekvens av mutationer) ser till att skaka om arvsmassan p, lt sg, myror i en myrfarm eller bin i bikupa. Helst sociala insekter, men strunt samma. r det ett meningslst projekt? Ngon substans borde vl ge dem rftliga skador - det kan det vl hos oss mnniskor? Man hr ju talas om hur cancerframkallande vissa kemiska mnen r och det r vl rimligt att anta att om exempelvis myror utstts (eller bttre:flugor) fr ngra av dessa kommer det till sist att ge ngon sorts ptaglig, genetisk skada - i tillrckligt stor skala borde det vl g att "odla fram" en myra(fluga) med lite karaktr!
Citera
2003-06-25, 05:36
Bannlyst
Har frskt..
De bara dr...

Har frskt med diverse cancerogena mnen, korta pulser av mikrvgstrlning till diverse elektronkanoner, UV, stark rngenstrlning (med hjlp av en elektronkanon) och en massa massa massa masssa annat skit o kemikalier.

Typ 99.9999% av alla frsken leder till dden p i princip allt som jag testade det p... (Mest insekter o ven vxter.. Mest cannabis-plantor... =P och en gng en daggmask..)

Efter tre mnader s trttnade jag...

ckligt ju... Ofta lstes de upp...
Citera
2003-06-25, 10:22
Medlem
Re: Att orsaka Mutationer

Citat:
Ursprungligen postat av gothic
Ngon substans borde vl ge dem rftliga skador - det kan det vl hos oss mnniskor?

Brukar man inte sga att radioaktivitet ger upphov till skador p arvsanlagen? Inte fr att jag vet om det r ltt att testa.
Citera
2003-06-25, 19:44
Medlem
Om man kikar i naturen s r hgenergistrlning (ex rntgen & UV) den frmsta orsaken till att mutationer uppkommer.

Snubbarna som i brjan p 1900-talet brjade studera det hr med nedrvningsmnster och s anvnde sig av (numera klassikern) bananflugan. Fr att f fram lite roliga mutanter bestrlade dom flugorna med rntgen.

Allts, skojsiga saker som orsakar mutationer:

KEMIKALIER
Basanaloger: mnen som liknar baserna (A T G eller C) i DNA. kanske inte s ltta att hitta i kvartesbutiken...
Kemikalier som reagerar med DNA: hr finns en hel drs, men de flesta r vl inte s ltt att kpa heller. vanliga: HNO2, NH2OH, etidiumbromid.

STRLING
Ickejoniserande strlning: UV-strlning r bra om du har tnkt att odla bakterier eller andra sm typer och kolla p dom. Tryck p med UV s att 90-95% av populationen kolar och leta efter verlevare.
Joniserande strlning: tex rntgen- och gammastrlning. starkare n UV och passar drfr till lite strre objekt som djur och vxter.

S om du vill studera mutationer p flugor blir det till att ta till otcka kemikalier eller rntgenstrlning. Man mste ju komma in till knscellerna och mutera dom fr att mutationen ska kunna rvas. Myror r vl inte s kul d det knns som om de har fr lng generationstid, dvs det tar fr lng tid innan du fr se nt skj.

Tyvrr r det ju rtt trttsamt att studera slumpmssiga mutationer (som vi snackar om hr). Det r som bekant rtt liten chans fr att mutationen som uppstr
- ska mrkas
- nedrvas
- inte vara negativ fr varelsen, tex leda till dd mit eins.
Men tricket fr att iaf f fram nt r varelser med kort generationstid. Satsa p bananflugor r mitt tips...
Citera
2003-07-17, 17:22
Medlem
Ralfons avatar
Jep, det r ju svrt. Dels r det ltt att de sm gynnarna dr, och det kanske inte r s stabilt att ta med sig en ICA-kasse med aktivt uran eller plutonium hem? Det r ju svrt att f tag i "rtt" keikalieroch chanserna att du lyckas mutera fram ngonting bra, eller ens ngonting som mrks, r ju inte s stora.
Citera
2003-07-28, 23:38
Medlem
Megons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
Har frskt..
De bara dr...

Har frskt med diverse cancerogena mnen, korta pulser av mikrvgstrlning till diverse elektronkanoner, UV, stark rngenstrlning (med hjlp av en elektronkanon) och en massa massa massa masssa annat skit o kemikalier.

Typ 99.9999% av alla frsken leder till dden p i princip allt som jag testade det p... (Mest insekter o ven vxter.. Mest cannabis-plantor... =P och en gng en daggmask..)

Du kan ju frska lura i ngon annan att du har tillgng till rntgenapparater o shit =)
Citera
2003-07-29, 00:05
Bannlyst
Insekter r vldigt tliga mot strlning och kemikalier. Om de inte dr blir de starkare. Mnniskan dremot ligger smre till...
Citera
2003-07-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megon
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
Har frskt..
De bara dr...

Du kan ju frska lura i ngon annan att du har tillgng till rntgenapparater o shit =)

han kanske jobbar med detta, eller kanske studerar vid ett universitet som har tillgng till det?
Hur kommer det sig att du tvivlar s?
Citera
2003-08-05, 00:15
Medlem
d-boys avatar
Man kan ju ta kackerlakor eller ngot sdant fr kackerlakorna r vll den sorten som skule verleva ett knvapen krig bst man kan ju till och med "frysa", huga huvet av dem mm och dem verlever dem verlever till och med ca 30 s i rymden tror jag det var s dem borde vell kunna verleva ganska gryma tester och frska mutera dem.
Citera
2003-08-05, 00:29
Bannlyst
Fick in en spindel nr jag hmtade ved som kvicknade till genast, fast det var -9 ute.
Citera
2003-08-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d-boy
Man kan ju ta kackerlakor eller ngot sdant fr kackerlakorna r vll den sorten som skule verleva ett knvapen krig bst man kan ju till och med "frysa", huga huvet av dem mm och dem verlever dem verlever till och med ca 30 s i rymden tror jag det var s dem borde vell kunna verleva ganska gryma tester och frska mutera dem.

Hur fan kan den veleva det relativa vakumet som r i rymden?
Citera
2003-08-11, 13:12
Medlem
Intermezzos avatar
Lite information om vad kackerlackor klarar:
http://www.alumni.caltech.edu/~maronj/text/roach.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto