2014-11-29, 12:57
Bannlyst
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?
Senast redigerad av stortjockpung 2014-11-29 kl. 13:01.
Citera
2014-11-29, 13:01
Medlem
Zaloons avatar
Fast vad skulle vi göra utan penga? Vara ute i skogen och leta efter mat varje dag? Låter det som ett värdigt liv?

Inte ha några alls bekvämligheter.
Citera
2014-11-29, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon
Fast vad skulle vi göra utan penga? Vara ute i skogen och leta efter mat varje dag? Låter det som ett värdigt liv?

Det är du som tror det. Snarare skulle du bo i en koja och ha en eld. Dessutom skulle du göra saker i din egen takt och slippa köpa plånbok
Citera
2014-11-29, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon

pengar är som sagt allt idag, det det jag dock frågar här är om du är okej att slösa\använda nästan hela ditt liv till saker relaterade till pengar. känns det okej?
Citera
2014-11-29, 13:17
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar är som sagt allt idag, det det jag dock frågar här är om du är okej att slösa\använda nästan hela ditt liv till saker relaterade till pengar. känns det okej?

Ja, det känns ok tycker jag. Nåt fokus på saker som relaterar till något ska man ha. Det ena är inte bättre än det andra per automatik. Tror din frågeställning kommer av att vi allt för länge haft det alldeles för bra. Ställ samma fråga till en person som levde av naturen för flera hundra år sedan och han skulle garanterat svara att han byter med dig direkt.
Citera
2014-11-29, 13:18
Medlem
Ja det är okej, skulle inte kännas vettigare att springa runt i skogen och knapra kottar.

Hade man varit rik och inte behövt jobba så hade man gjort det i alla fall. Eller inte. Tror jag ska köpa mig en trisslott idag.
Citera
2014-11-29, 13:20
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Är du 12? Människan strävar, precis som alla andra djur, efter att överleva och att fortplanta sig. Vargen fäller ett byte för att få mat till sin familj och människan går till jobbet för att tjäna pengar för att sätta mat på bordet och med lite tur få stoppa kuken i frugans fitta för att skapa nytt liv (eller för nöjets skull). Det är alltså ingen skillnad egentligen. Get it?
Citera
2014-11-29, 13:21
Medlem
BigFatCones avatar
Vi som faktiskt gillar våra jobb då? Det är nästan så att jag hade kunnat syssla med det gratis.
Citera
2014-11-29, 13:31
Medlem
mcdrives avatar
Du kan se det på två sätt:

Ur din synvinkel, individmässigt.

Eller ur en helhetsbild.

Helhetsbilden säger att för att samhället ska gå runt krävs det att folk arbetar. Tänk på alla butiker, transporten av mat, beredning av mat osv. Skulle alla sluta jobba, fallerar samhället. Och moroten att jobba är pengar. Det är det samhället lever på.

Sen kan du tänka ur ett individualistiskt perspektiv. Där man tänker att varför ska mitt liv kretsa kring jobb och pengar. Är det här meningen med livet?

För att få den bästa av världar för dig själv får du helt enkelt knäcka koden och bryta dig loss från "helhetsbilden". Och hur gör du det? Jo, enklast genom att bli ekonomiskt oberoende. Men det är här det blir svårt. Eftersom alla strävar efter detta är det inte något som kommer att gå av sig själv, utan du måste JOBBA för det. Utmaningen ligger alltså i att jobba sig ut ur samhällsbubblan. Och när du gjort det, kan du skatta dig lycklig.
Citera
2014-11-29, 13:42
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prickig
Det är du som tror det. Snarare skulle du bo i en koja och ha en eld. Dessutom skulle du göra saker i din egen takt och slippa köpa plånbok

Nej, du skulle göra saker i din mages takt. Det var inte bättre förr, det är bara folk som sitter inne i värmen, mätta och glada framför sin dator som tror det. Det var tufft och man fick arbeta hela dagen för att hålla sig mätt varm och torr.
Citera
2014-11-29, 14:03
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
blablabla
Vad är ditt förslag då? Människan är inte den enda arten som jobbar för att överleva. Vi har däremot ett sätt att byta tjänster med varandra, är det dåligt tycker du? Vill du hellre att alla jobbar för sig själv? I vilket fall som helst måste du jobba, precis som alla andra varelser på jorden.

Så ja, jag är okej med det. För det är så naturen fungerar.
Citera
2014-11-29, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nej, du skulle göra saker i din mages takt. Det var inte bättre förr, det är bara folk som sitter inne i värmen, mätta och glada framför sin dator som tror det. Det var tufft och man fick arbeta hela dagen för att hålla sig mätt varm och torr.
Det är inte sant. Man satt i sin koja framför elden och lyssnade på kusinens farmor som snarkade. När snön smälte sprang man ner till floden och fångade en fisk. Innan dess åt man bär som frusit och tuggade koda smaksatt med berg eller havssalt. Folk var inte så hungriga och njöt mer av det lilla som fanns. Du är en kapitalist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in