Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-29, 09:42
  #1
Medlem
BorgeHs avatar
Läste lite på Pensionsmyndighetens hemsida.
http://secure.pensionsmyndigheten.se...ningsstod.html

Tydligen har våra kära politiker hittat på ett nytt sätt att skänka bort våra pengar. Vanlig pension är beroende på hur länge du bott i Sverige. Men om du som invandrare tar hit dina gamla släktingar får de "Äldreförsörjningsstöd"!
Vem kan få äldreförsörjningsstöd?

Du kan ha rätt till äldreförsörjningsstöd om du:

bor i Sverige och är 65 år (du räknas som boende i Sverige om du planerar att stanna här minst ett år)

Så beräknar vi skälig levnadsnivå

En skälig levnadsnivå innebär att du ska ha tillräckligt med pengar kvar att leva på efter att du har betalat för ditt boende. Som skälig levnadsnivå räknar vi 5 353 kronor per månad för dig som är ensamstående och 4 407 kronor per månad för dig som är gift, sambo eller registrerad partner. Beloppen gäller 2014, och beräknas med hjälp av prisbasbeloppet.

Bostadskostnaden beräknas i övrigt enligt samma regler som gäller för bostadstillägg till pensionärer.
En svensk som bott i Sverige hela sitt liv men inte arbetat (sjuk eller arbetslös?) får i garantipension:
Full garantipension är 7 030 kronor per månad för den som är gift och 7 881 kronor per månad för den som är ogift.
Frågeställning:

1) Varför skall vi betala ut pension till alla gamla som kommer hit och vill bo här?
2) Är det inte bättre att vi lägger dessa resurser på vår egen befolkning?
3) Hur skall vi få till en ändring?

Kostnaderna är än så länge rimliga "Antal personer med äldreförsörjningsstöd 2013 var 17 400. Stödet kostade sammanlagt cirka 628 miljoner kronor år 2013." men när zigge-pensionärer från Rumänien kommer på detta så lär det hända lite...
Citera
2014-11-29, 09:52
  #2
Medlem
RedBats avatar
Jag brukar inte lägga i mig såna här frågor. Men tycker du på allvar att knappa 7.000kr går att leva på?

Var inte så kallblodig.
Citera
2014-11-29, 10:08
  #3
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
Jag brukar inte lägga i mig såna här frågor. Men tycker du på allvar att knappa 7.000kr går att leva på?

Var inte så kallblodig.

Nu är det efter att hyran är betald men det ska ställas i relation till en svensk låginkomsttagare som jobbat hela sitt liv. Vad tror ni denna får i pension och hur mycket har han kvar när hyran är betald?
Citera
2014-11-29, 10:16
  #4
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
Jag brukar inte lägga i mig såna här frågor. Men tycker du på allvar att knappa 7.000kr går att leva på?

Var inte så kallblodig.


Om nu några tycker de själva vill skänka pengar till världens alla pensionärer så är det OK för mig. Men jag tycker är orimligt är att vi andra på skattevägen skall göra om vårt land till någon slags socialbyrå för alla. Det är orimligt att vi är så generösa jämfört med vad vi ger till våra egna gamla svenskar.

Jag känner flera äldre svenskar som försöker hanka sig fram på dessa summor som pensionär. De har bott och arbetat i Sverige hela sitt liv. Om du varit hemma och tagit hand om dina barn i många år och sedan arbetat deltid så kommer du inte upp i några höga pensionsbelopp. Har du dessutom varit arbetslös något år eller haft en längre sjukskrivning blir det inte bättre. Fråga dina äldre släktingar!

Varför skall vi behandla vår egen befolkning så ogint? Vad tror du dessa känner efter ett slitsamt liv i vårt land? De trodde att de skulle få det bra som gamla. Istället vräker politikerna ut nästan lika stora belopp till nyanlända som inte vare sig bott här eller bidragit till vårt samhälle.

Jag tycker faktiskt att deras egna länder får ta hand om sina egna gamla, inte skicka hit dem. Och jag hoppas verkligen de politiker som hittar på allt detta snarast ställs till ansvar!
Citera
2014-11-29, 10:18
  #5
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
Jag brukar inte lägga i mig såna här frågor. Men tycker du på allvar att knappa 7.000kr går att leva på?

Var inte så kallblodig.


Jag antar att du vet att många svenskar som arbetat hela livet inte har mer att leva på efter skatt? De har inte gratis sjukvård eller tandvård heller.
Citera
2014-11-29, 10:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Läste lite på Pensionsmyndighetens hemsida.
http://secure.pensionsmyndigheten.se...ningsstod.html

Tydligen har våra kära politiker hittat på ett nytt sätt att skänka bort våra pengar. Vanlig pension är beroende på hur länge du bott i Sverige. Men om du som invandrare tar hit dina gamla släktingar får de "Äldreförsörjningsstöd"!
Vem kan få äldreförsörjningsstöd?

Du kan ha rätt till äldreförsörjningsstöd om du:

bor i Sverige och är 65 år (du räknas som boende i Sverige om du planerar att stanna här minst ett år)

Så beräknar vi skälig levnadsnivå

En skälig levnadsnivå innebär att du ska ha tillräckligt med pengar kvar att leva på efter att du har betalat för ditt boende. Som skälig levnadsnivå räknar vi 5 353 kronor per månad för dig som är ensamstående och 4 407 kronor per månad för dig som är gift, sambo eller registrerad partner. Beloppen gäller 2014, och beräknas med hjälp av prisbasbeloppet.

Bostadskostnaden beräknas i övrigt enligt samma regler som gäller för bostadstillägg till pensionärer.
En svensk som bott i Sverige hela sitt liv men inte arbetat (sjuk eller arbetslös?) får i garantipension:
Full garantipension är 7 030 kronor per månad för den som är gift och 7 881 kronor per månad för den som är ogift.
Frågeställning:

1) Varför skall vi betala ut pension till alla gamla som kommer hit och vill bo här?
2) Är det inte bättre att vi lägger dessa resurser på vår egen befolkning?
3) Hur skall vi få till en ändring?

Kostnaderna är än så länge rimliga "Antal personer med äldreförsörjningsstöd 2013 var 17 400. Stödet kostade sammanlagt cirka 628 miljoner kronor år 2013." men när zigge-pensionärer från Rumänien kommer på detta så lär det hända lite...

Det är så jävla orättvist. Spontant vill jag bara fly från den här skiten, men det går inte, de har mig fast redan...
Citera
2014-11-29, 11:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
Jag brukar inte lägga i mig såna här frågor. Men tycker du på allvar att knappa 7.000kr går att leva på?

Var inte så kallblodig.

7, 17 eller 27, vilket som är fel!
Citera
2014-11-29, 12:48
  #8
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Nu är det efter att hyran är betald men det ska ställas i relation till en svensk låginkomsttagare som jobbat hela sitt liv. Vad tror ni denna får i pension och hur mycket har han kvar när hyran är betald?

Nu är det lite invecklat att räkna på eftersom garantipensionen beskattas, men äldreförsörjningsstödet inte gör det, osv. I båda fallen kan man dessutom få bostadsbidrag.

I praktiken tror jag både garantipension och äldreförsörjningsstöd hamnar ungefär på socialbidragsnivå. Det går inte att lägga sig lägre, och staten har inte pengar till mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
1) Varför skall vi betala ut pension till alla gamla som kommer hit och vill bo här?
2) Är det inte bättre att vi lägger dessa resurser på vår egen befolkning?
3) Hur skall vi få till en ändring?

[...] men när zigge-pensionärer från Rumänien kommer på detta så lär det hända lite.

En person kostar samhället runt 3,5 miljoner kr från pensionen fram till döden (länk). Jag tycker vi ska vara väldigt försiktiga med att ta in en massa personer som kommer att kosta mer i välfärd än de betalar i skatt under sitt liv i Sverige.

Det finns ett extremfall där en person invandrat från Polen och direkt fått äldreförsörjningsstöd utan att ha arbetat en dag i Sverige: https://lagen.nu/dom/mig/2011:19
Citera
2014-11-29, 12:50
  #9
Medlem
BorgeHs avatar
Själv blev jag lite chockad när jag såg att det finns något som heter "Äldreförsörjningsstöd". Jag trodde det var så att om invandrare plockade hit sina gamla pensionärsföräldrar så fick de själva stå för deras utgifter. Inte att vi svenskar skall stå för fiolerna på skattsedeln.

Det här är ju nya adeln, de skall få pension utan ha bott här eller arbetat här, ha billigare sjukvård och tandvård som asylsökande och illegala bosättare än vi svenskar. Som ensamstående "unga" barn skall vi ge dem körkortsutbildning och uppassning dygnet runt. I bostadsköer har de företräde.

När de väl utbildat sig efter många år och skall arbeta, så skall de ha företräde till arbeten enligt "Jämställdhetsplaner".

Och är vi inte med på detta och är kritiska så är vi rasister....
__________________
Senast redigerad av BorgeH 2014-11-29 kl. 13:02.
Citera
2015-06-26, 08:48
  #10
Medlem
äldreförsörjningsstöd

http://samtiden.nu/14108/pensionsbom...-mot-varandra/

Pensionsbomb grupper ställs mot varandra
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2015-06-26 kl. 08:53.
Citera
2015-10-18, 15:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711






Det finns ett extremfall där en person invandrat från Polen och direkt fått äldreförsörjningsstöd utan att ha arbetat en dag i Sverige: https://lagen.nu/dom/mig/2011:19


Vet du hur mycket det skiljer mellan en svensk pension och en invandrares pension?
Alltså en som enbart kommit hit och fått pension, och med alla andra bidrag förutom vanlig pension som vi får?
Citera
2015-10-18, 16:39
  #12
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springruntknuten
Vet du hur mycket det skiljer mellan en svensk pension och en invandrares pension?
Alltså en som enbart kommit hit och fått pension, och med alla andra bidrag förutom vanlig pension som vi får?

Är inte säker på vad du menar? En invandrare som blir fattigpensionär får åtminstone äldreförsörjningsstöd + bostadstillägg. Det är ungefär lika mycket som vad en svensk fattigpensionär får (garantipension + bostadstillägg).

Båda två är inte så mycket mer än socialbidragsnormen.

Googla äldreförsörjningsstöd / bostadstillägg / garantipension om du vill ha exakta siffror.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback