2014-11-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoupDeGrace
Jag förstår din poäng och din pragmatiska inställning, men att få in någon på en skitbehandling som bygger på dåliga och förminskande metoder är inte nobelt. Jag har genomgått många behandlingar och min empiriska data tillsammans med vedertagen fakta visar att dom tolv stegen mot återfall inte fungerar.

KBT funkar för mycket mer människor, alla som är motiverade skulle jag säga, så lägg ner din missriktade pragmatik och uppmana istället till en vettig behandling.

Ni "raketer" brukar i regel kunna flyga ett tag, men bränslen tar för de flesta slut, speciellt för yngre folk.

Nu tycker jag du verkligen raljerar och drar alla 12-stegs behandlingar över en kam. Det visar bara på antingen en arrogant attityd eller okunskap.

Jag har precis som du ett otal behandlingar bakom mej, har legat på olika avdelningar, testat antabuskurer, långvarig KBT behandling med mera och inget har hjälpt och tro mej, jag har verkligen varit motiverad då jag fått överdjävliga konsekvenser av mitt långvariga supande. Bara för att dom inte hjälpt mej så kan jag inte kalla dom för skitbehandlingar.

Efter min 12-stegsbehandlingar har både jag och min omgivning blivit avsevärt lugnare och lyckligare, jag känner faktiskt att jag för första gången har ett inre lugn och faktiskt börjar se ljust på livet. Fungerar det för mej så är jag otroligt tacksam.

Men du, om inte antabus eller KBT fungerar för mej, vad rekommenderar du då? Länkarna och AA antar jag du ratat för länge sedan, upplys mej.
Citera
2014-12-01, 08:54
Medlem
Köp 10st diazepam, ge dem till din morsa så hon har koll på dem.
Kör en cold turkey, när abstinensen kommer så ska hon ge dig 5mg.
Efter 20 dagar är benzodiazepinerna slut då bör du vara abstinens fri sen vafan ta dig i nacken!

Kan inte förstå att det ska va så svårt att sluta dricka, det är ju lagligt. (du kriminaliseras inte som tx knarkare)
Citera
2014-12-01, 09:43
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Nu tycker jag du verkligen raljerar och drar alla 12-stegs behandlingar över en kam. Det visar bara på antingen en arrogant attityd eller okunskap.

Jag har precis som du ett otal behandlingar bakom mej, har legat på olika avdelningar, testat antabuskurer, långvarig KBT behandling med mera och inget har hjälpt och tro mej, jag har verkligen varit motiverad då jag fått överdjävliga konsekvenser av mitt långvariga supande. Bara för att dom inte hjälpt mej så kan jag inte kalla dom för skitbehandlingar.

Efter min 12-stegsbehandlingar har både jag och min omgivning blivit avsevärt lugnare och lyckligare, jag känner faktiskt att jag för första gången har ett inre lugn och faktiskt börjar se ljust på livet. Fungerar det för mej så är jag otroligt tacksam.

Men du, om inte antabus eller KBT fungerar för mej, vad rekommenderar du då? Länkarna och AA antar jag du ratat för länge sedan, upplys mej.

Jag hade nog rekommenderat en bättre KBT-terapeut till att börja med, i familjehem, långt från andra missbrukare. Du måste bygga upp ditt liv utifrån nykerhet, inte bara fortsätta att harva på i misär.
Annars DBT.

Men bara för att vissa, väldigt få människor blir drogfria av 12-stegsbehandling betyder det inte att det är en bra idé att uppmana folk att göra.
Ta denna jämförelse som exempel; du kan rädda en person om du skjuter nio personer, gördu det?

En av tio är ungefär så många som klarar av att behålla drogfrihet efter 12-stegsbehandling. Jag drar hela metoden över en kam baserat på fakta och ni höjer den över skyarna baserat på era subjektiva bevis.
Skulle jag berätta mina anekdotala skräckhistorier om den fantastiska behandlingen hade det låtit värre.

Strålande att det funkade för dig, men man måste ibland tänka på andra människor också.
Citera
2014-12-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoupDeGrace
Jag hade nog rekommenderat en bättre KBT-terapeut till att börja med, i familjehem, långt från andra missbrukare. Du måste bygga upp ditt liv utifrån nykerhet, inte bara fortsätta att harva på i misär.
Annars DBT.

Men bara för att vissa, väldigt få människor blir drogfria av 12-stegsbehandling betyder det inte att det är en bra idé att uppmana folk att göra.
Ta denna jämförelse som exempel; du kan rädda en person om du skjuter nio personer, gördu det?

En av tio är ungefär så många som klarar av att behålla drogfrihet efter 12-stegsbehandling. Jag drar hela metoden över en kam baserat på fakta och ni höjer den över skyarna baserat på era subjektiva bevis.
Skulle jag berätta mina anekdotala skräckhistorier om den fantastiska behandlingen hade det låtit värre.

Strålande att det funkade för dig, men man måste ibland tänka på andra människor också.

Kom inte och påstå att jag inte tänker på andra människor, det är bara rent förtal, och att jämföra en 12-stegs behandling med att skjuta ihjäl människor visar bara på vilken otroligt låg nivå du debatterar. Jag antar att du tog återfall efter dina samtliga 12-stegsbehandlingar och du därför är otroligt besviken, det skulle jag också varit.

Att familjehem och KBT fungerat för dej är bara bra, hoppas du kan leva nyktert, det är ju alla alkoholisters mål här på "Drogrehabilitering".

Jag har "avverkat" 6 olika KBT terapeuter och varit på familjehem, det har inte fungerat, jag har tagit riktigt avskyvärt tunga återfall. Sedan vet jag även att samtliga från det familjehemmet jag var på tog återfall, det fungerade inte för dom heller. Vi hade väl en himla otur antar jag.

Inte någonstans har jag höjt min 12-stegs behandling till skyarna, jag har bara sagt att jag lyckats leva nykter efter min behandling och det var mitt mål. Att jag även mår bättre än på många många år är bara det en seger för mej.

Varför skulle jag inte rekommendera en behandling som till slut fungerade för mej när allt annat fallerat? Jag tycker det är humanare att rekommendera en behandling än att stå och se på när en människa lider.

Ps. Jag är absolut inte troende, tror inte på någon Gud och är en renodlad agnostiker.
Citera
2015-01-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Befinner mig för tillfället hos min mor då jag fick lite problem i Stockholm

Hon bor i en ganska stor villa

Nu är det så att jag åkt in och ut på akuten/avgiftning/psyket säkert 10 ggr sen mitten av oktober.

Jag får inte dricka hemma , hon vägrar vilket gör att jag måste hålla mig till parkbänken eller andra platser.

Nu har jag åkt på en LVM-anmälan igår till soc.

Det betyder inte att jag kommer få LVM men måste snällt lyda socialen om jag ska slippa undan.
Grejjen att jag inte vill ha LVM är att man inte får ha dator eller mobil. Därimot är jag helt öppen att få komma in på behandligshem. Har bara dock två önskemål

1. Att jag får permission att åka till Stockholm och skriva tentor (pluggar matematik)
2. Att jag får ta med min dator och teckna ett mobilt bredband.
3. Att jag får komma till SelfHelp Söderhamn

Är detta rimliga önskemål eller kommer jag få bita i det sura LVM-äpplet?

Mycket svår fråga eftersom att det säkert är rätt individuellt ifall önskemålen beviljas eller ej. Ring upp och fråga är mitt tips
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in