2014-11-29, 19:30
Medlem
Oj oj oj TS, jag avundas dej inte alls. Har varit där du är så otroligt många gånger/år, det kommer aldrig bli bättre om du inte släpper på ditt ego och dina egna viljor. Du kommer inte klara detta själv, du kommer antingen sluta på sjukhus, bårhus eller institution. Ingen vidare ljus framtid med andra ord. Tro mej, jag har varit på två av dessa tre och den tredje ville jag inte hamna på.

Dra inte ut på ditt lidande, du måste helt och hållet släppa på din egen vilja att fixa detta på ditt sätt, du måste förlita dej på de som gått vägen före och som idag lever nyktra, inte bara går promille fria.

Lycka till
Citera
2014-11-29, 22:29
Medlem
Finns även bla. campral för att minska alkoholsug. Har det på apoteket, men hämtade aldrig ut det och led sviterna av at'n hemma i sängen, och kämpade "psykologiskt" bara. Men har hört gott om campral via en vän. Något av intresse kanske? Värt att kolla upp iaf
Citera
2014-11-30, 01:49
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
inhandlat två koskinkorva 70cl och 8st 7,5% plus två arboga 10,2%
borde väl räcka för ett farväl till alkoholen`?

Det där var en riktig alkisranson. Jag hade med säkerhet skickat i mig hälften idag/inatt och fortsatt med andra halvan imorgon till frukost. Fy fan vad skönt att slippa skiten idag.

Jag "tog farväl" av alkoholen vid varje fylla sista åren som jag drack, så gott som dagligen. Varje gång så trodde jag mig själv också, att nu jävlar, efter idag och den här fyllan så är det finito. Allt för att sitta där nästa dag eller vid nästa tillfälle som jag nyktrade till skapligt och säga till mig själv samma sak om igen. Inte fan slutade jag kröka för det... Det är så alkoholism fungerar. Jag har sett allt för många försöka sluta på egen hand ända in i döden faktiskt. Gå inte samma öde till mötes.
Senast redigerad av Moparornocar 2014-11-30 kl. 02:11.
Citera
2014-11-30, 02:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Lyssna inte på de som säger att du inte får ha några önskemål om hur ditt liv ser ut under tiden på behandlingshemmet! Undvik för allt i världen tolvstegshem om du vill kunna fortsätta med dina studier.

Människor är olika och det krävs en viss typ av människa för att stå ut med att lägga månader i sträck på att lära sig Bill Wilsons skrifter ordagrant och utantill. Ja, jag menar att vissa tolvstegstorksar i bokstavlig mening gör detta. Det är rena koranskolan det handlar om.
Citera
2014-11-30, 05:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du är ung, läser matte på universitetsnivå (sägs iofs inte, men antar det) - tyder på en jävla begåvning, och en ljus framtid som analytiker, aktuarie etc etc. Wasta ("vejjsta" - vann pris i tävlingen Worst Swenglish Expressions) för fan inte bort det!

Har ingen erfarenhet av LVM-hem (dock haft LVM-hot över mig samt varit på mer high-brow behandlingshem) och det jag hört - förstahandsuppgifter - leder inte till mersmak, på många ställen flödar piller; in som alkis, ut som flöddertorsk och 20 lakan i skuld till "Dragan och bruschan". Ja, du fattar.

Kör på antabus en månad! Köper inte det där AA-skiten om "en dag i taget" - man kan fan även som fullblodsalkis ta en månad i taget! Sök dig till din hemkommuns beroendeenhet. Är det akut, och det verkar fan så, och du inte har något leverpaj - PM:a mig så skickar jag (kostenlos!) ett gäng antabus, så kan du komma igång så snart du är nere på noll promille.

Dessutom - idéhistoria eller ett språk kan du flumma dig igenom halv- eller helpackad: för att hantera inflexionspunkter och dubbelintegraler vill det nog fan till att vara nykter...

Kör på nu för fan! Ta dig i kragen! You can do it! Och inget jävla "ska bli helvit forever, and ever, and ever..." En månad i taget!

hmmm...ett välskrivet svar faktiskt, menar du att man ska läsa DJ Brott och Straff, eller Tolsoy Anna Karenina för att fördriva tiden?
Ung? skrev jag min ålder? jag är 38
Citera
2014-11-30, 09:04
Bannlyst
hoho, fan vad full jag är nu mår jag bättre igen
Citera
2014-11-30, 09:45
Medlem
Citat:
Jo,hoppas du mår lika bra när du skall nyktra till
Citera
2014-11-30, 10:10
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Lyssna inte på de som säger att du inte får ha några önskemål om hur ditt liv ser ut under tiden på behandlingshemmet! Undvik för allt i världen tolvstegshem om du vill kunna fortsätta med dina studier.

Människor är olika och det krävs en viss typ av människa för att stå ut med att lägga månader i sträck på att lära sig Bill Wilsons skrifter ordagrant och utantill. Ja, jag menar att vissa tolvstegstorksar i bokstavlig mening gör detta. Det är rena koranskolan det handlar om.

Jag fick igenom vartenda av mina önskemål när jag bara visade att jag var seriös med att jag ville bli drogfri. Behandlingar är för ens egen skull och vågar man bara ställa krav så går det mesta igenom!

Jag håller verkligen med dig om dom 12 stegen till misär. Nästan alla faller tillbaka när dom inser att dom numera är fast i en sekt istället och dom få som lyckas lever fortfarande ett liv helt centrerat kring drogeroch en stark tro på att man är värdelös och behöver främlingar för att klara av enkla saker.
Man ska ta sig ur missbruk medelst styrka och intellekt, man lyckas aldrig annars. Man kan bli drogfri, men hur ska du få ett bra liv om du ser dig själv som en värdelös groda?

Citat:

Varför skapade du den här tråden? Tråkigt att läsa... :/
Citera
2014-11-30, 11:30
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoupDeGrace
Jag fick igenom vartenda av mina önskemål när jag bara visade att jag var seriös med att jag ville bli drogfri. Behandlingar är för ens egen skull och vågar man bara ställa krav så går det mesta igenom!

Jag håller verkligen med dig om dom 12 stegen till misär. Nästan alla faller tillbaka när dom inser att dom numera är fast i en sekt istället och dom få som lyckas lever fortfarande ett liv helt centrerat kring drogeroch en stark tro på att man är värdelös och behöver främlingar för att klara av enkla saker.
Man ska ta sig ur missbruk medelst styrka och intellekt, man lyckas aldrig annars. Man kan bli drogfri, men hur ska du få ett bra liv om du ser dig själv som en värdelös groda?

Varför skapade du den här tråden? Tråkigt att läsa... :/
Nu är det väl så att alla sätt att bli drogfri på är bra? Alla sätt leder tyvärr också ofta till återfall.
Att lyckas förbli drogfri är det svåra. Mycket spelar in; egna attityden, livssituation, arbete, sjukdom osv.

Min drogfrihet började med ett stenhårt 12-stegs behandlingshem. Fortsatte med mycket annat som har lett till att jag i dag känner mig fri. Äntligen får jag säga.

Känner mig absolut inte som en värdelös groda. Lever i dag ett helt normalt liv.

Lite trist med dessa påhopp på olika sätt till ett liv i drogfrihet. Särskilt i en tråd som denna där TS uppenbarligen håller på att supa ihjäl sig. Något måste hända och det snart.
Kanske behöver han just ett stenhårt 12-stegshem för att hitta tillbaka till sitt liv? Få vettiga rutiner och förstå sitt problem.

Alla sätt är väl bra bara dom leder någonstans och det är bra om alla berättar hur just dom lyckats.
Det är den typen av råd och berättelser som kan leda och hjälpa någon som vill ha hjälp. Inte negativa påhopp på olika metoder.

Vi borde alla, även jag, tänka lite längre när vi skriver i denna typen av tråd.
Citera
2014-11-30, 13:13
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Befinner mig för tillfället hos min mor då jag fick lite problem i Stockholm

Hon bor i en ganska stor villa

Nu är det så att jag åkt in och ut på akuten/avgiftning/psyket säkert 10 ggr sen mitten av oktober.

Jag får inte dricka hemma , hon vägrar vilket gör att jag måste hålla mig till parkbänken eller andra platser.

Nu har jag åkt på en LVM-anmälan igår till soc.

Det betyder inte att jag kommer få LVM men måste snällt lyda socialen om jag ska slippa undan.
xGrejjen att jag inte vill ha LVM är att man inte får ha dator eller mobil. Därimot är jag helt öppen att få komma in på behandligshem. Har bara dock två önskemål

1. Att jag får permission att åka till Stockholm och skriva tentor (pluggar matematik)
2. Att jag får ta med min dator och teckna ett mobilt bredband.
3. Att jag får komma till SelfHelp Söderhamn

Är detta rimliga önskemål eller kommer jag få bita i det sura LVM-äpplet?

Egen dator får du ha på öppna avdelningar på LVM-hem.
Citera
2014-11-30, 15:05
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Nu är det väl så att alla sätt att bli drogfri på är bra? Alla sätt leder tyvärr också ofta till återfall.
Att lyckas förbli drogfri är det svåra. Mycket spelar in; egna attityden, livssituation, arbete, sjukdom osv.

Min drogfrihet började med ett stenhårt 12-stegs behandlingshem. Fortsatte med mycket annat som har lett till att jag i dag känner mig fri. Äntligen får jag säga.

Känner mig absolut inte som en värdelös groda. Lever i dag ett helt normalt liv.

Lite trist med dessa påhopp på olika sätt till ett liv i drogfrihet. Särskilt i en tråd som denna där TS uppenbarligen håller på att supa ihjäl sig. Något måste hända och det snart.
Kanske behöver han just ett stenhårt 12-stegshem för att hitta tillbaka till sitt liv? Få vettiga rutiner och förstå sitt problem.

Alla sätt är väl bra bara dom leder någonstans och det är bra om alla berättar hur just dom lyckats.
Det är den typen av råd och berättelser som kan leda och hjälpa någon som vill ha hjälp. Inte negativa påhopp på olika metoder.

Vi borde alla, även jag, tänka lite längre när vi skriver i denna typen av tråd.

Jag förstår din poäng och din pragmatiska inställning, men att få in någon på en skitbehandling som bygger på dåliga och förminskande metoder är inte nobelt. Jag har genomgått många behandlingar och min empiriska data tillsammans med vedertagen fakta visar att dom tolv stegen mot återfall inte fungerar.

KBT funkar för mycket mer människor, alla som är motiverade skulle jag säga, så lägg ner din missriktade pragmatik och uppmana istället till en vettig behandling.

Ni "raketer" brukar i regel kunna flyga ett tag, men bränslen tar för de flesta slut, speciellt för yngre folk.
Citera
2014-11-30, 17:15
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoupDeGrace
Jag förstår din poäng och din pragmatiska inställning, men att få in någon på en skitbehandling som bygger på dåliga och förminskande metoder är inte nobelt. Jag har genomgått många behandlingar och min empiriska data tillsammans med vedertagen fakta visar att dom tolv stegen mot återfall inte fungerar.

KBT funkar för mycket mer människor, alla som är motiverade skulle jag säga, så lägg ner din missriktade pragmatik och uppmana istället till en vettig behandling.

Ni "raketer" brukar i regel kunna flyga ett tag, men bränslen tar för de flesta slut, speciellt för yngre folk.
KBT är en bra behandling, fick jag på min 1-åriga efterbehandling. Det är inte så enkelt att man kommer ut frisk och kry från ett behandlingshem. Så funkar det inte och det vet du också. Det krävs mer än så.

En del går vidare i AA/NA och gör de där stegen. Jag har valt att inte göra dom. Jag går inte heller längre på möten, enbart för jag tycker inte dom ger mig mer just nu.
Har lärt mig mycket av AA/NA som jag har nytta av i mitt liv. AA är en bra fortsättning efter en behandling, man träffar andra människor som besegrat drogerna. Finns mycket bra att fånga upp i den miljön.

Det är fan inte enkelt och lätt att bli drogfri, den som tror det får nog snabbt ett återfall.

Men drogfri blev jag på behandlingshemmet och för det är jag tacksam.

Ont: TS hoppas du kommer till sans och bestämmer dig för att göra något av ditt liv. Det finns möjligheter. Det du håller på med nu leder ju ingenstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in