2014-11-29, 00:55
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Tänkte köpa en extern hårddisk, men vet inte om jag ska välja en som kräver ström kabel + USB kabel, eller en som får sin ström genom USB kabeln.
Jag hörde förrut något om att externa som drivs med USB kabel löpte större risk att gå sönder, eller något sånt. Kommer inte riktigt ihåg, och vill därför kolla här om det finns några nackdelar med en extern som drivs genom USB kabeln?
Citera
2014-11-29, 01:16
Avstängd
bithaxs avatar
Nej.

Dem som drivs via USB är oftast 5400rpm medan de kräver ström är 7200rpm.
Det gör de senare något snabbare, medan de långsammare är tänkta för laptopar och skall vara energisparande.

Det är ingen regel dock, utan du får titta på de enskilda diskarnas specifikationer.

Jag använder själv en liten 2.5'' usb driven till mina backups och den funkar prima.
Citera
2014-11-29, 01:28
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Jaha, ok då så. Då ska jag försöka hitta en USB driven med 7200rpm.

Tack!
Senast redigerad av Intuitionimpulse 2014-11-29 kl. 01:30.
Citera
2014-11-29, 08:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Jaha, ok då så. Då ska jag försöka hitta en USB driven med 7200rpm.

Tack!

Men det har du ju redan fått reda på att det inte är bra. Använd datorns nätdel till nåt vettigare än att lasta USB spänningen. I värsta fallet kan du ju sabba datorn.
Citera
2014-11-29, 10:07
Medlem
sommarlovs avatar
Hastigheten är inte viktigaste.
Nackdelen med UCB-matning är att vissa datorer ger så lite ström genom USB, så man behöver de där dubbla USB-kontakterna.
Din dator kanske inte har 2 lediga uttag?
Citera
2014-11-30, 14:25
Bannlyst
Kanske lite OT men har med extern HD med egen strömförsörjning att göra.
Jag har en Extern HD som har sin egna strömförsörjning, fast den har ingen på/av knapp, så den står ju på även om datorn är avstängd.
Vad är bäst för HD hälsa? Att låta HD vara inkopplad hela tiden så att HD snurrar dygnet runt även när den inte behövs eller är det bättre för HD att dra ut elsladden när jag inte använder HD?
Citera
2014-11-30, 17:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Kanske lite OT men har med extern HD med egen strömförsörjning att göra.
Jag har en Extern HD som har sin egna strömförsörjning, fast den har ingen på/av knapp, så den står ju på även om datorn är avstängd.
Vad är bäst för HD hälsa? Att låta HD vara inkopplad hela tiden så att HD snurrar dygnet runt även när den inte behövs eller är det bättre för HD att dra ut elsladden när jag inte använder HD?

Beror ju på vad man har den till. Jag har mina bara som backup. Är väl igång 1 timme i veckan och då är det ju meningslöst att den står och sliter lager resten av veckan.

Använder man den ofta så kan man ju låta den snurra på. Ofta är en jämn temperatur bättre för elektroniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in