• 1
  • 2
2005-09-16, 22:38
Medlem
Någon påstod att det finns alkohol i filmjölk. Stämmer detta, hur har det isåfall gått till och hur mycket är det?
Citera
2005-09-16, 22:46
Medlem
alrunans avatar
Nä det tror jag inte på.
Citera
2005-09-16, 22:51
Medlem
Chigarans avatar
Mellanfil -Mellanöl kanske finns ett samband? Mot konspirationer!
Citera
2005-09-16, 22:52
Medlem
vagators avatar
Jag har hört nått liknande i skolan minns jag. En lärare hävdade att om man drack ohemula mängder fil, skulle man i teorin bli berusad.
Citera
2005-09-16, 22:57
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagator
Jag har hört nått liknande i skolan minns jag. En lärare hävdade att om man drack ohemula mängder fil, skulle man i teorin bli berusad.

Ett eller två medelstora mejeriers årsproduktioner räcker nog. Kanske.
Citera
2005-09-16, 22:58
Bannlyst
Jäsning ger alkohol även i bröd, filmjölk mm, om än i liten mängd.
Citera
2005-09-16, 23:09
Medlem
tapirs avatar
Intressant teori, jag tror vi är något på spåren, och vi låter våra barn dricka filmjölk

*flyttas till konspirationsteorier*
Citera
2005-09-16, 23:50
Medlem
Det handlar knappast om en konspiration, det skulle snarare ha något med jäsning att göra... Men jag är skeptisk.
Citera
2005-09-17, 00:00
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorna_young
Det handlar knappast om en konspiration, det skulle snarare ha något med jäsning att göra... Men jag är skeptisk.

Ja exakt, i allt som jäser bildas väl någon mängd alkohol? Men som tidigare nämnt är den nog _väldigt_ låg i filmjölk.
Citera
2005-09-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Ja exakt, i allt som jäser bildas väl någon mängd alkohol? Men som tidigare nämnt är den nog _väldigt_ låg i filmjölk.

Det var det min källa hävdade, men jag vidhåller min skepticism. Är det verkligen alkohol i pizzadegen? Och hur många volymprocent (eller promille) talar vi om?
Citera
2005-09-17, 00:43
Medlem
Magnums avatar
Ja det är alkohol i filmjölk men håll tyst om detta, annars blir det 18-årsgräns vid inköp!
Citera
2005-09-17, 00:48
Medlem
Grårävs avatar
JA, det är alkohol i pizzadegen. Jäst har just den lilla egenskapen att den metaboliserar socker och biprodukten blir koldioxid (som lyfter degen vid bakning) och alkohol.
Går utmärkt att tex. göra mäsk på vanlig bakjäst, även om en mer renjäsande stamm är att föredra.

Skulle vara förvånande om det inte skulle finnas små mängder alkohol även i filmjölk, trots allt sker ju en viss jäsningsprocess i samband med att mjölken förvandlas till fil. Mest troligt försvinner den nog däremot i pastöriseringsprocessen, på samma sätt som alkoholen i pizzadegen ångar bort i ugnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in