Ja exakt, i allt som jäser bildas väl någon mängd alkohol? Men som tidigare nämnt är den nog _väldigt_ låg i filmjölk.
Det var det min källa hävdade, men jag vidhåller min skepticism. Är det verkligen alkohol i pizzadegen? Och hur många volymprocent (eller promille) talar vi om?
JA, det är alkohol i pizzadegen. Jäst har just den lilla egenskapen att den metaboliserar socker och biprodukten blir koldioxid (som lyfter degen vid bakning) och alkohol.
Går utmärkt att tex. göra mäsk på vanlig bakjäst, även om en mer renjäsande stamm är att föredra.
Skulle vara förvånande om det inte skulle finnas små mängder alkohol även i filmjölk, trots allt sker ju en viss jäsningsprocess i samband med att mjölken förvandlas till fil. Mest troligt försvinner den nog däremot i pastöriseringsprocessen, på samma sätt som alkoholen i pizzadegen ångar bort i ugnen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!