Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-11-28, 21:53
Medlem
Samba-Nisses avatar
Tja!
För det första: Vet inte riktigt om detta är rätt delforum att diskutera sådant här på så mod får flytta runt tråden om den ligger fel.

För det andra: kom på mig själv att jag ofta gör triviala val i livet med hjälp av en slant, så that got me thinking. Vad tror ni skulle hända om man singlade slant om varenda möjliga val i livet? Om myntet hamnade på klave så agerar man positivt i sitt val, dvs gör någonting, medan om myntet hamnar på krona så agerar man negativt, dvs inte gör någonting eller undviker att göra något?

Detta förutsätter att det är exakt 50% chans för båda utfallen så ingen sida finns på myntet och det är helt slumpmässigt samt att man gör det ända sedan födseln, dvs rakt ut ur fittan. Hypotetiskt kanske jag borde lägga till.

Hade man kunnat leva ett normalt liv i vår bemärkelse eller skulle man ses som en jävligt skum person av samhället?

Reserverar mig för alla tankefel eller logiska fel här då jag är rätt bäng just nu.
Citera
2014-11-28, 21:58
Medlem
OleYellers avatar
Har inga bra svar på dina frågor svar men The Dice Man kan jag tipsa om.
Citera
2014-11-28, 22:02
Medlem
Samba-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Har inga bra svar på dina frågor svar men The Dice Man kan jag tipsa om.

Wow, det där låter onekligen väldigt coolt! Ska läsa den!
Citera
2014-11-28, 22:09
Medlem
SmokeOns avatar
"Alla möjliga val" borde även inkludera enskilda andetag, varje enskild rörelse, varje tanke, osv. Säg att du blir hungrig, du singlar slant och myntet ger dig klartecken till att äta. Du ska då börja röra dig mot köket, men varje steg måste singlas fram. Är det tidigare myntutslaget "att äta" fortfarande giltligt när första steg mot köket uteblev? Finns det någon minimigräns för hur länge ett utslag gäller? Varje upplevt ögonblick?

Redan här tror jag risken är enorm att man dör av uttorkning eller sömnbrist. Förmodligen skulle man inte ens skulle kunna lämna datorstolen (om vi utgår från att man börjar med detta system nu) då ca 50% av alla beslut blir negativa.

Men under det som är singel-bart så sker en rad processer som inte går att påverka. Celldelning, ämnesfördelning via blodet, hjärtslag, kontraktion/expansion av punghud, etc. Dessa skulle fungera som livsuppehållande system tills någon anhörig eller myndigheter valde att ingripa.

Bonus:
Citera
2014-11-28, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samba-Nisse
Wow, det där låter onekligen väldigt coolt! Ska läsa den!

Finns även en dokumentär i flera delar. Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=GmxeqngfeOE
Citera
2014-11-28, 22:22
Medlem
Samba-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
"Alla möjliga val" borde även inkludera enskilda andetag, varje enskild rörelse, varje tanke, osv. Säg att du blir hungrig, du singlar slant och myntet ger dig klartecken till att äta. Du ska då börja röra dig mot köket, men varje steg måste singlas fram. Är det tidigare myntutslaget "att äta" fortfarande giltligt när första steg mot köket uteblev? Finns det någon minimigräns för hur länge ett utslag gäller? Varje upplevt ögonblick?

Redan här tror jag risken är enorm att man dör av uttorkning eller sömnbrist. Förmodligen skulle man inte ens skulle kunna lämna datorstolen (om vi utgår från att man börjar med detta system nu) då ca 50% av alla beslut blir negativa.

Men under det som är singel-bart så sker en rad processer som inte går att påverka. Celldelning, ämnesfördelning via blodet, hjärtslag, kontraktion/expansion av punghud, etc. Dessa skulle fungera som livsuppehållande system tills någon anhörig eller myndigheter valde att ingripa.

Bonus:

Din jävel! Det tog inte lång tid haha. Total annihilation, men om vi fuskar lite och använder fantasin istället för logik så vad skulle utfallet bli?
Citera
2014-11-28, 22:23
Medlem
Samba-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Finns även en dokumentär i flera delar. Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=GmxeqngfeOE

Tackar! Ska definitivt ta en titt.
Citera
2014-11-28, 22:32
Bannlyst
Beror på vad man singlar slant om.. singlar man slant om att bli rik eller att bli rik... då finns det inte så mycket annat man kan bli.

Skulle man singla slant om att leva och dö hela tiden vilket vi i och för sig gör så skulle vi antadligen vara sex meter under marken för länge sedan..

Men det är ju en intressant tanke.. att vi aldrig skulle välja någonting själva.

Men att singla slant är ingen slump eftersom det är menat att bli som det blir med slanten.

Dock anses det vara slump för att vi inte kan veta vad det blir...

Med lite precognition kan man dock veta hur slanten blir.
Citera
2014-11-28, 22:36
Medlem
Tar du i åtanke att du har ett val att singla slanten också? Det är ju också ett val du har tycker jag. Eller du kanske singlar slant och låter resultatet avgöra om du ska singla slanten igen för valen du ska singla slant om.
Citera
2014-11-28, 22:38
Medlem
Samba-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-Self
Tar du i åtanke att du har ett val att singla slanten också? Det är ju också ett val du har tycker jag. Eller du kanske singlar slant och låter resultatet avgöra om du ska singla slanten igen för valen du ska singla slant om.

Om man singlar slant om varje impuls då, varje dragning, borträknat impulsen att singla slant om en annan impuls.
Citera
2014-11-28, 22:41
Medlem
SmokeOns avatar
Vad du efterfrågar är en slags randomizer som bestämmer vad du ska göra vid olika tillfällen. Den måste vara baserad på vissa principer så att den inte har inbyggda "buggar" som gör att du dör.

Jag tror att det mest realistiska för dig är att ha en annan person, en annan vilja, som gör valen åt dig och samtidigt kan se till att dina grundläggande behov (sömn, vätska, mat, hygien, etc) tillgodoses.

Bär mikrofon och kamera, eller ha en drönare som följer dig, som skickar ljud och bild till din nya vilja. Denna vilja ger dig instruktioner om exakt hur du ska agera i olika situationer.

Denna randomizer är random på så sätt för att det inte är du själv som fattar besluten. Du kan dock gissa besluten genom att uttömma tänkbara utslag genom situationens natur (det givna rummet, din koordinat, personer och föremål som finns inom realistiskt räckhåll, etc). Dessutom kommer du lära dig från de val som din vilja gör åt dig. Denna vilja har en personlighet, olika fallenheter och smaker.

För att skruva till det så kan du få ha olika viljor. Tänk dig en chat roulette-tjänst där någon styr dig tills denne tröttnar och då tar någon annan över. Detta ökar riskeran MARKANT för att du utsätts för faror och att dina behov inte tillgodoses då denne saknar information om vad din tidigare vilja har gjort med dig. Men även det går att lösa genom status, precis som din gubbe i ett spel har livmätare, sömnmätare, energimätare, osv.

Ett annat sätt att skruva till det är att din vilja har en egen övervilja, alltså någon som styr denna person. Ungefär så här: http://www.theonion.com/video/warcraft-sequel-lets-gamers-play-a-character-playi,14240/

Fast detta är ju ett rejält avstick från din grundidé...
Citera
2014-11-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samba-Nisse
Om man singlar slant om varje impuls då, varje dragning, borträknat impulsen att singla slant om en annan impuls.

Ja du, om du skulle kunna göra detta så skulle jag göra en kvalificerad gissning på vart du skulle komma i livet; du skulle inte komma någonstans för du skulle stå och singla slant i princip hela tiden och i slutändan dö av antingen uttorkning eller svält.

Detta är ju dock helt beroende på hur duktig du är på att tolka dina impulser och vad du själv väljer att lägga för olika val till respektive del på slanten, låt oss säga att du bestämmer dig för att varje steg du tar är en impuls, skulle ju bli sjukt många slantsinglingar för att bara gå ut till köket och fylla på vatten i ett glas, om du mot förmodan lyckas ta dig till köket med alla dessa slantsinglingar (du kanske står helt fast där du är för att slanten hamnar på den sidan som säger att du inte ska ta ett steg framåt), där ska du även singla slant om vilket glas du ska ta (om du har flera), om du ska öppna skåpet där glasen ligger, om du ska öppna kranen...osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in