Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Om någon skriver ett inlägg med som denne tycker helt relevanta argument, och det bara tas bort, så är det inte alls orimligt att det iaf inom rimliga gränser både får frågas om och diskuteras om i tråden. Att då direkt dämma till med en 0.06-varning gynnar iaf verkligen inte det fria ordet. Det handlar då bara om HÅLL KÄFTEN. Är iaf så jag tar det själv. Och lyder.
Jo, det är orimligt att diskutera moderatorsåtgärder i den befintliga tråden. Gör man det som medlem så riskerar man en varning. Det är, vilket du egentligen förstår, helt annorlunda i en diskussion som förs via det talade språket. I den diskussionen kan man temporärt avvika från topic för att snabbt vika tillbaka in igen. Det fungerar inte så på ett forum.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
OBS! Nu talar jag alltså inte alls om uppenbart OT och trams och rena störningsförsök och liknande. Jag talar om nedtystade argument. Jag tror helt inte på att någon moderator alltid är neutral i diskussionen. Moderatorer är bara människor de med, som också har åsikter.
Du har helt rätt, det finns inga helt neutrala eller objektiva moderatorer...även om det är populärt att påstå det. Jag tror dock inte att den frågeställningen är något stort problem.
Alla moderatorer har dåliga dagar då man inte läser raderade inlägg ordentligt eller missförstår innehållet i ett inlägg. Min erfarenhet är att man via PM enkelt kan kommunicera med moderatorerna så länge man gör det på ett sätt som man själv skulle ha gillat om man vore moderator.
Det begås självklart moderatorrelaterade misstag på FB, det begås misstag på ALLA forum. Risken för misstag kan sannolikt anses som något större på FB med tanke på det gedigna regelverket. Å andra sidan medger regelverket att man som medlem kan och får argumentera för sin sak.
Min uppfattning är att moderatorer som eventuellt har varit lite för snabba med moderatorpennan mycket väl kan upptäcka det i en PM-diskussion vilket då löser dom flesta problem.
Det är din uppgift som medlem att bidra till att dom fel som begås blir så få som möjligt. I den uppgiften ligger att du påpekar eventuella misstag för moderatorerna via PM eller via rapporteringsfunktionen.