Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-28, 13:56
Medlem
För drygt2-3 månader sedan fick jag mitt VISA kort kapat/skimmat på nått sätt
Eftersom jag har Skandiabanken fick jag dock direkt ett sms om transaktionen,ett köp på ryan air
som gick igenom
ringde och spärrade kortet direkt,

fick efter det några försök på köp av nått tågkort i oslo mm,som inte gick igenom pga av spärrat kort
Formaterad om datorn,och efter det inte använt mig av kortet mer än på svenska spel,Atg,CDON
Fick precis en förfrågan på ett köp från TRENITALIA LEFRECCE på €68 som jag skulle signera via bankID
Kollade in mitt konto och inget var draget
men hur fan får dom reda på mitt kortnummer efter att ha varit extremt försiktig efter mitt förra försök till bedrägeri????????

Va fan ska man göra,,
Till saken hör att jag drar till Asien på tisdag så spärra mitt kort igen är knappast att tänka på för då hinner jag inte få ett nytt innan jag drar
Köpet gick ju inte igenom, men uppenbarligen har dom mitt kortnummer eftersom dom försökt,eller är det någon som kanske har knappat in fel kortnummer och det gått vidare till mitt kort?
Knappast troligt men ?
Citera
2014-11-28, 16:40
Medlem
V.Putlers avatar
Klart du måste spärra kortet, kortnumret är ju ute o kan säljas till proffs om sysslar med bedrägerier.
Resan får du klara på annat sätt, finns tillfälliga kort man ladda ner pengar på.
Citera
2014-11-28, 16:53
Medlem
Körde på samma stuk som du TS.

Även fast du
formateratdatorn så behövcer det inte nbywetda
att det är på det sättet skimmarna fått tag på ditt kortnummer, cv2osv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
det kva va så att det sitter en skimmer i t.ex. en bakomat eller kortläsare............... Det kan va en restuargang som skimmar ditt kort. Behöver inte vara ett malware på datorn. ?=?=?!?!?!?!?!?!?!?!
Citera
2014-11-28, 17:07
Medlem
Att det är genom datorn är jag tämligen säker på att det inte är
eftersom efter formateringen har jag inte laddat ner nått styggt+att jag har skaffat senaste NOD32
Och att det ska skett via bankomat är jag åxå 100% säker att det inte är, har inte tagit ut pengar speciellt ofta efter fått det nya kortet ,och dom ggr jag gjort det har jag varit väldigt uppmärksam vid uttag
Så då återstår kortköp på en restaurang men i alla fall har det varit på stora seriösa restauranger
men det kan ju ske ändå förvisso
Citera
2014-11-28, 17:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Att det är genom datorn är jag tämligen säker på att det inte är
eftersom efter formateringen har jag inte laddat ner nått styggt+att jag har skaffat senaste NOD32
Och att det ska skett via bankomat är jag åxå 100% säker att det inte är, har inte tagit ut pengar speciellt ofta efter fått det nya kortet ,och dom ggr jag gjort det har jag varit väldigt uppmärksam vid uttag
Så då återstår kortköp på en restaurang men i alla fall har det varit på stora seriösa restauranger
men det kan ju ske ändå förvisso

Bankkorts nummer återanvänds s.a.s och sälj i klump vare sig de går att göra något med eller ej inom den kriminella . De har ett litet men visst värde eftersom om det går så går det och då har man tjänat en slant - ja du fattar bilden .

Det kan ju vara situationen för dig .
Citera
2014-11-28, 18:29
Medlem
är du säker på att det inte var det gamla kortet dom försökte köpa med då?

skandiabanken kanske fortsätter skicka ut sms för ditt gamla kontokort även fast du har spärrat det.

har du inte handlat i affärer osv med det nya kortet? om du går till samma restaurang några ggr per år kanske dom har skimmat det?

ett köp på ryan air? då borde det gå att kolla upp vem personen är som bokade biljetten eftersom man inte kan flyga i annat än sitt riktiga namn.
Senast redigerad av agggorius 2014-11-28 kl. 18:32.
Citera
2014-11-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
är du säker på att det inte var det gamla kortet dom försökte köpa med då?

skandiabanken kanske fortsätter skicka ut sms för ditt gamla kontokort även fast du har spärrat det.

har du inte handlat i affärer osv med det nya kortet? om du går till samma restaurang några ggr per år kanske dom har skimmat det?

ett köp på ryan air? då borde det gå att kolla upp vem personen är som bokade biljetten eftersom man inte kan flyga i annat än sitt riktiga namn.

HaHa du har faktiskt jävligt rätt
kollade nu vad dom 4 sista siffrorna var på det jag skulle signera
och det var mitt gamla som blev skimmat i augusti
så det kortet ligger tydlgen fortfarande ute för användande
Ang köpet i augusti för Ryan air var på 1200:-
dom pengarna fick jag tillbaka från skandia inom 1 vecka,så det var lugnt

Misstänker att dom säljer "tjänster" typ "någon" vill köpa en biljett som kostar 1000:- och betalar typ halva priset,då tjänar ju båda köparen och säljaren på det
säljaren sitter säkert på en hel hög med visakortsnummer som dom använder tills det är spärrat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in