2014-11-28, 11:18
Medlem
steffeehs avatar
Hej,

Håller på att lansera mitt egna varumärke inom branschen ljuddesign, och varumärket består av en större serie av produkter (varje produkt är ett paket med ljud i olika format, allt efter ett valt tema, eller en vald musikgenre).
Dessa produkter ska säljas på olika s.k markets världen över, dvs nätbutiker som säljer tredjeparts ljudpaket.

För att fira de hela, och för att få lite extra uppmärksamhet till mitt nya varumärkes namn, så tänkte jag köra på en "launch sale" eller vad man ska kalla de, dvs 50 % rea på alla mina produkter de första 2-3 dagarna de är ute.

Problemet är bara de att vid den här tiden på året så är de redan mycket rea i den här branschen, jag menar vi har Thanksgiving-sale (många av dessa markets är baserade i USA), vi har Black Friday-sale, och sen har vi övriga Holiday-sales och Christmas-sales osv.
Med andra ord, detta snor ganska mycket uppmärksamhet hos kunder, och min rea kan mycket väl drunkna bland alla andra produkter på rea.
Jag menar, risken finns att folk inte bryr sej om min rea för marknaden redan är såpass mättad med rea just nu, att de bara blir en rea i mängden.

Så jag sitter o funderar - finns de något sätt man kan vända detta till en fördel?
För de är ju rätt så självklart att de är som högst tryck den här tiden på året, de är riktigt många som är inne o surfar inne på alla de olika markets jämfört med resten av året.

Några tankar och idéer?

Tack på förhand!
Citera
2014-11-28, 12:57
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Berätta mer om produkten...
Citera
2014-11-28, 13:18
Medlem
steffeehs avatar
Hoppas detta hjälper:

Produkten innehåller antingen ett större antal sparade synthljud (s.k "presets") som jag designat till en viss mjukvarysynth, eller så innehåller de ett ännu större antal loopar i form av WAV-filer.

Varje produkt är efter ett tema, t ex dubstep-growls, deep house, oldschool 80's osv.

Min serie håller sej till antingen 50 eller 100 synthpresets i ett paket, eller 250 loopar som wav-filer.

För varje produkt gör jag en demo, dvs en låt på ca 3 min där jag har i stort sett bara använt ljuden från produkten.

I paketet finns även s.k "bonus-content", vilket är bl a ett dokument med info och tips om demon, såsom olika saker som använts för att producera den, samt en lista på vilka ljud som användes. Utöver detta ingår även MIDI-filer, wav-filer etc från ljud som använts i demon.

Skillnaden mellan min produktserie och många andras är att många har ingen definerad serie, utan bara släpper massa produkter under sitt varumärke (som alla t ex har helt olika omslag o har ingen alls koppling till varandra). Jag satsar mer på enhet, t ex så har alla mina produktomslag en viss mall så att man lättare kommer ihåg själva produktserien. Sen har jag också mer gemensamt mellan mina demos än många andra, såsom en flashig presentation o början.

Målgruppen är olika sorters producenter, i mitt fall mestadels musiker.

Har förresten kollat lite på olika markets, o de verkar just nu hålla sej runt 20-40 % rea, medans jag tänker satsa på 50 %, kanske man kan göra detta till en fördel?

2 exempel på markets:
http://sounds.beatport.com/
http://adsrsounds.com/
Citera
2014-11-28, 14:54
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Jag har varit i kontakt med en artist. Vet inte om han vill ha hjälp...
Citera
2014-11-30, 00:32
Medlem
steffeehs avatar
Hur menar du nu?
Citera
2014-12-06, 09:14
Medlem
Eftersom du är en ny aktör, och många av de som tar plats i media under stora helger är väldigt stora aktörer så hade jag valt att göra precis tvärtom mot hur alla andra gör. Om alla andra sänker priset som fan, så gör något helt annat. Tänk marknads-pr.

Enligt mig så handlar bra kommunikation om att bjuda på upplevelser, istället för att tvinga sig på och ta plats i människors vardag.
Citera
2014-12-19, 07:37
Medlem
Nå hur gick det?

Nyfiken eftersom jag sitter i samma sits med typ samma typ av produkt...
Citera
2014-12-23, 11:38
Medlem
Gör tvärtom, höj priset med 50% under julrean och sänk motsvarande i januari då folk är fattiga. Förhoppningsvis blir du omnämnd som en idiot på något musikforum för dina priser sen när du ser att besöksantalet stiger sänker du priserna motsvarande eller något liknande.
Citera
2014-12-23, 12:27
Medlem
steffeehs avatar
Har inte kunnat släppa mitt varumärke än, då jag stött på ett större antal hinder, dock är de ingen annan skada skedd än förseningar så jag inte börjar marknadsföra nåt ännu

Hursomhelst, just nu ser de ut som att jag lär få släppa efter all denna reatiden, då folk är "fattiga" efter all julhandel och dylikt.
Fördelen är att rean syns bättre, men inte säkert att den genererar så många extra köptillfällen då folk säkert håller i pengarna ett litet tag. Men om jag kombinerar rean med kanske extra kuponger och liknande kanske de kan motivera folk till köptillfällen ändå?
Citera
2014-12-23, 13:10
Medlem
steffeehs avatar
Förresten Nollett, vad sysslar du med för bransch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in