Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-27, 22:03
  #13
Medlem
Angående ergon, kollade en del videos om hur man stoppar i barnet i spädbarnsinlägget och tyckte det såg lite... omständigt ut. Är det enkelt, ni som har kört ergo?
Citera
2014-11-27, 22:28
  #14
Medlem
Molson Canadians avatar
Beco butterfly 2 har vi. Tyvärr finns den inte i nyproduktion längre men går att hitta med lite ansträngning. Den stora fördelen med den är att man kan sätta barnet i selen innan man tar på sig selen och byta bärare utan att behöva ta ut barnet.
Citera
2014-11-27, 22:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Beco butterfly 2 har vi. Tyvärr finns den inte i nyproduktion längre men går att hitta med lite ansträngning. Den stora fördelen med den är att man kan sätta barnet i selen innan man tar på sig selen och byta bärare utan att behöva ta ut barnet.
Har hittat några såna beggat, funderar faktiskt mer på en sådan just nu. Har du prövat amma med den?
Citera
2014-11-28, 00:13
  #16
Medlem
Ergo är bra, spädbarnsinlägget behövs bara om barnet är väldigt litet. Tycker Ergo funkar tills barnet är ca ett år, efter det behöver man en sele anpassad för större barn (Tula toddler är jättebra och deras bebisvariant Tula standard ska också vara riktigt bra - en fördel med dessa är att de praktiskt taget inte tappar något värde alls för att de är begagnade, Ergon tappar mycket mer). Trikåsjal funkar bäst till nyfödda, när bebisen är över 1 månad tycker i alla fall jag att det är mycket lättare med vävd bärsjal. När man väl får till knytandet så avlastar vävd sjal absolut bäst, jag bär fortfarande min treåring i sjal utan problem (på ryggen). MeiTai är som en kombinerad sele och sjal.

Om du bara ska bära hemma så är ringsjal ett väldigt bra alternativ, det går väldigt snabbt och smidigt att fixa i ordning. Funkar ute också men belastar ojämnt så inte längre sträckor.

Att vagn skulle vara det bästa är trams, särskilt om man bor i en stad. Min son har åkt vagn en del men först när han blev 1,5 och nu i år har det varit en del också. Sjal eller sele är absolut smidigast, man får plats på bussen, kan gå överallt och barnet är med på de vuxnas nivå.

Allt kan köpas begagnat, på Facebook finns köp/sälj-grupper för de flesta större märken och för bärdon generellt.
Citera
2014-11-28, 09:09
  #17
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Angående ergon, kollade en del videos om hur man stoppar i barnet i spädbarnsinlägget och tyckte det såg lite... omständigt ut. Är det enkelt, ni som har kört ergo?

Jag tyckte inte att det var så svårt. Lite träning krävdes ju, men den är inte svårare än många sjalar och selar i allmänhet.
Citera
2014-11-28, 10:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alialiayala
Ergo är bra, spädbarnsinlägget behövs bara om barnet är väldigt litet. Tycker Ergo funkar tills barnet är ca ett år, efter det behöver man en sele anpassad för större barn (Tula toddler är jättebra och deras bebisvariant Tula standard ska också vara riktigt bra - en fördel med dessa är att de praktiskt taget inte tappar något värde alls för att de är begagnade, Ergon tappar mycket mer). Trikåsjal funkar bäst till nyfödda, när bebisen är över 1 månad tycker i alla fall jag att det är mycket lättare med vävd bärsjal. När man väl får till knytandet så avlastar vävd sjal absolut bäst, jag bär fortfarande min treåring i sjal utan problem (på ryggen). MeiTai är som en kombinerad sele och sjal.

Om du bara ska bära hemma så är ringsjal ett väldigt bra alternativ, det går väldigt snabbt och smidigt att fixa i ordning. Funkar ute också men belastar ojämnt så inte längre sträckor.

Att vagn skulle vara det bästa är trams, särskilt om man bor i en stad. Min son har åkt vagn en del men först när han blev 1,5 och nu i år har det varit en del också. Sjal eller sele är absolut smidigast, man får plats på bussen, kan gå överallt och barnet är med på de vuxnas nivå.

Allt kan köpas begagnat, på Facebook finns köp/sälj-grupper för de flesta större märken och för bärdon generellt.
Jag tänker mig att sjal är överlägset bäst OM man kan knyta. Jag får verkligen inte till det med min trikåsjal... Vaggapositionen känns knölig för honom, han väser när han ska andas i den... så att... Känns som att benen också är i vägen i den. Upprätt mot mage kan jag inte knyta heller. Tänker mig att det blir lite enklare när man får ha benen utanför om någon månad. Är på jakt efter en ringsjal också, måste vara smidigt att bara kunna stoppa i ungen inför snabba ärenden, föreställer jag mig. Vagn känns väldigt otympligt för sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jag tyckte inte att det var så svårt. Lite träning krävdes ju, men den är inte svårare än många sjalar och selar i allmänhet.
Ok, jag som är oteknisk med sjalen är ju rädd att det blir samma visa med selen.
Citera
2014-12-19, 19:45
  #19
Medlem
Uppdatering!

Beco Butterfly 2 är inhandlad beggat. 400 spänn så det var ett kap, alla andra gick på minst 700. Sonen sover i den i skrivandets stund så jag är mycket nöjd med valet att testa sele. Snygg är den också jämfört med andra selar jag sett, så det är ju såklart ett litet plus trots att jag inte är av den fåfänga sorten.

Jag har högt flygande planer på vilka stordåd jag nu kan uträtta med detta verktyg!
Citera
2015-03-25, 21:34
  #20
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Eftersom jag vägrar Familjeliv så ställer jag frågan här och hoppas på mer överskådliga svar och recensioner än det jag hittills kunnat googla mig fram. Är på jakt efter det ultimata bärredskapet för vår lille. Har en bärsjal, tricot slen, men upplever dels att den är för varm samt krånglig att få till rätt så den är bekväm för både mig och barnet. Det är synd då sjal rent allmänt känns mysigt men vad gör man när jag behöver få händerna fria ibland och slippa krångla med allt tyg? Funderar därför på en ren sele. Dels för att det bara är att knäppa på sig den och slippa allt tyg och att den antagligen samtidigt är mer ergonomisk jämfört med en sjal som jag inte riktigt får till rätt varje gång.

Nu är problemet att det finns en hel uppsjö av selar... Och givetvis vill jag ha en bra sådan. Mina kriterier är att den ska vara så enkel och smidig som möjligt, både att få på sig den och få barnet i den. Både jag och min sambo ska kunna använda den utan att det blir krångel med storleksinställningar osv. Den ska vara så ergonomisk som möjligt, man ska kunna bära länge utan att det blir obekvämt. Den ska kunna ta nyfödda (spädbarnsinlägg) och den ska även räcka länge, dvs den ska funka även när barnet är lite äldre. Och, jag vill gärna kunna amma med den!

Om det är relevant så är jag normalbyggd och ca 165 cm lång. Det jag vet om selar är att folk klagar på Babybjörn, att den skulle vara oergonomisk. Jag har hört rätt bra om Manduca och ErgoBaby. Sen vet jag inte mer.

Vilken sele föredrar ni och varför?

Du vägrar inte alls familjeliv, sluta ljug. Jag bor med dig och vet att du surfar där varje dag. Du har till och med registrerat ett konto där!!
Citera
2015-03-25, 21:36
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Du vägrar inte alls familjeliv, sluta ljug. Jag bor med dig och vet att du surfar där varje dag. Du har till och med registrerat ett konto där!!
Tråden är från november 20fakking14!!
Citera
2015-03-25, 22:35
  #22
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Tråden är från november 20fakking14!!

Du är från 2014
Citera
2015-03-26, 21:23
  #23
Medlem
Molson Canadians avatar
Har både Ergobaby och en Beco. Fördelen med Becon är att man inte behöver ta ur barnet för att byta bärare eller flytta över till ryggen t ex. Den funktionen saknar jag på Ergon. Manduca känner jag flera som har och de är nöjda med den också. Det är lite hugget som stucket tror jag så länge det är någon av de ergonomiska bärselarna (ej Babybjörn).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback