Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-27, 08:58
  #1
Medlem
God morgon.

Har letat, letat och letat men hittar inte den konkreta skillnaden mellan lupp och mikroskop. Vad är det som skiljer dem åt, rent tekniskt?
Citera
2014-11-27, 09:45
  #2
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Hur i hela friden har du letat??
Här kommer en vild chansning: Bildgoogla på sakerna.

Citera
2014-11-27, 10:51
  #3
Medlem
http://shop.alega.se/upload/articles/BISZMD.jpg

http://nimax-img.de/Produktbilder/no...Durchlicht.jpg

Enligt bildernas beskrivningar är ena en stereolupp och den andra ett mikroskop. Bilderna visar i det närmaste ingenting av optiken på insidan. Kan vara bra att läsa frågan ordentligt innan man kommer med helt onödiga (och korkade) inlägg. Har du ingenting att tillföra, håll dig utanför.

Kanske skulle lagt till: intetsägande/korkade svar undanbes.

" "

Återigen: Jag är ingen expert, och undrar därför vad som skiljer en stereolupp från ett mikroskop, rent tekniskt/optiskt? Enda skillnaden jag ser på bilderna (förutsatt att det faktiskt är en lupp och ett mikroskop) är vridningen på bottensektionen.
__________________
Senast redigerad av herp-a-derp 2014-11-27 kl. 10:55.
Citera
2014-11-27, 22:37
  #4
Medlem
Cyranos avatar
Lupp: Endast objektiv (eller endast okular, se nedan -ibland endast en lins), objektavstånd kortare än brännvidd

Mikroskop: Objektiv + okular, Objektivet ger en reell bild som observeras med okularet. Okularet är i sig en lupp, avståndet till reella bilden kortare än brännvidden.

Dvs. Mikroskopet förstorar i två steg, luppen i ett.

Av bilderna att döma är båda instrumenten mikroskop, oberoende av namn.
Citera
2014-11-29, 11:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Lupp: Endast objektiv (eller endast okular, se nedan -ibland endast en lins), objektavstånd kortare än brännvidd

Mikroskop: Objektiv + okular, Objektivet ger en reell bild som observeras med okularet. Okularet är i sig en lupp, avståndet till reella bilden kortare än brännvidden.

Dvs. Mikroskopet förstorar i två steg, luppen i ett.

Av bilderna att döma är båda instrumenten mikroskop, oberoende av namn.
Tack så mycket för det tydliga svaret.

Jag förstår däremot inte riktigt vad du menar med avståndet till den 'reella' bilden?

Är de 'luppar' som säljs på hemsidor, där både okular och objektiv finns i produktbeskrivningen, att i själva verket betrakta som mikroskop?
Citera
2014-11-29, 12:05
  #6
Medlem
Lupp förstorar cirka 5-20 ggr, ett mikroskop mer än 100 ggr, det är definitionen jag har i mitt huvud, på ett ungefär. En stereolupp borde alltså förstora max kanske 20-30 ggr, till skillnad mot mikroskopet som förstorar kanske 600 ggr.
__________________
Senast redigerad av Vinterskor 2014-11-29 kl. 12:07.
Citera
2014-11-29, 22:16
  #7
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Tack så mycket för det tydliga svaret.

Jag förstår däremot inte riktigt vad du menar med avståndet till den 'reella' bilden?

Är de 'luppar' som säljs på hemsidor, där både okular och objektiv finns i produktbeskrivningen, att i själva verket betrakta som mikroskop?

Oj, lätt att förstå för den som förstår, svårt att förklara för den som inte har koll..
Men, enkelt uttryckt så skapar mikroskopobjektivet en förstorad verklig bild (eller reell bild) som kan förstoras igen av okularet på samma sätt som en lupp. Det är anledningen till att mikroskopet förstorar så mycket mer.
Citera
2014-11-29, 22:19
  #8
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterskor
Lupp förstorar cirka 5-20 ggr, ett mikroskop mer än 100 ggr, det är definitionen jag har i mitt huvud, på ett ungefär. En stereolupp borde alltså förstora max kanske 20-30 ggr, till skillnad mot mikroskopet som förstorar kanske 600 ggr.

Du har rätt vad avser förstoring, men du förstår inte den principiella skillnaden mellan instrumentens konstruktion.
Citera
2014-11-30, 14:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Du har rätt vad avser förstoring, men du förstår inte den principiella skillnaden mellan instrumentens konstruktion.

Nej jag är inte påläst på det, men jag såg direkt att du visste vad du pratade om! Jag tänkte bara förklara enkelt för TS vad skillnaden var. Min förklaring var bara ett enkelt komplement till din jättebra förklaring!!!
/Vinterskor
Citera
2014-11-30, 15:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
God morgon.

Har letat, letat och letat men hittar inte den konkreta skillnaden mellan lupp och mikroskop. Vad är det som skiljer dem åt, rent tekniskt?

Det som jag tror företagen vill signalera när de skriver lupp i stället för mikroskop, är just att förstoringen bara är max 20-30 gånger, även om som tidigare kompetente skribent sagt båda egentligen är mikroskop!
Citera
2014-12-01, 08:20
  #11
Medlem
Då förstår jag, tackar.

Jag var inne lite på samma spår, alltså att okularet förstorar bilden från objektivet. Det var även anledningen till att jag blev förvirrad, nämligen att stereoinstrument med dessa egenskaper benämndes som luppar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback