2014-11-26, 21:34
Medlem
Hejsan,

Tycker att min macbook pro retina, näst senaste modellen, har blivit segare när jag utför vissa tasks emot innan jag installerade Yosemite. Är det fler som upplevt detta?
Citera
2014-11-26, 22:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Hejsan,

Tycker att min macbook pro retina, näst senaste modellen, har blivit segare när jag utför vissa tasks emot innan jag installerade Yosemite. Är det fler som upplevt detta?

Jag har själv en 2009 års MacBook Pro (dvs utan Retina Display) och jag upplever inte att Yosemite är segare än Mavericks. Inte heller de föregående uppdateringarna har lett till att datorn känts segare.
Citera
2014-11-26, 23:07
Medlem
KalleXLs avatar
Testa säker omstart som rensar datorn på allt möjligt.

1.
Stäng av datorn under äpplet.

2.
Sätt på datorn samtidigt som du håller nere C-tangenten ända tills kugghjulet visar sig.

3.
Logga in och under Äpplet starta om utan att hålla nere C.

4.
Logga in och segheten borde ha försvunnit.
Citera
2014-11-27, 06:39
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Testa säker omstart som rensar datorn på allt möjligt.

1.
Stäng av datorn under äpplet.

2.
Sätt på datorn samtidigt som du håller nere C-tangenten ända tills kugghjulet visar sig.

3.
Logga in och under Äpplet starta om utan att hålla nere C.

4.
Logga in och segheten borde ha försvunnit.

Det är Shift-tangenten som ska hållas ner för att göra en säker start

Vad en säker start gör:
1. Kontrollerar filsystemet på hårddisken och reparerar/försöker reparera eventuella fel.
2. Laddar enbart de nödvändigaste systemtilläggen (kernel extensions)
3. Avaktiverar alla typsnitt som ligger i användarens typsnittsmapp.
4. Tömmer typsnittscachen.
5. Avaktiverar Startup Items och Login Items.
Citera
2014-11-27, 10:51
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är Shift-tangenten som ska hållas ner för att göra en säker start

Vad en säker start gör:
1. Kontrollerar filsystemet på hårddisken och reparerar/försöker reparera eventuella fel.
2. Laddar enbart de nödvändigaste systemtilläggen (kernel extensions)
3. Avaktiverar alla typsnitt som ligger i användarens typsnittsmapp.
4. Tömmer typsnittscachen.
5. Avaktiverar Startup Items och Login Items.

Stämmer. Skrev fel. Shift skall det vara. Ursäkta.
Citera
2014-11-27, 12:07
Medlem
Jimbos avatar
Upplever samma på min pro från -11.
Tror att boven i dramat har med iCloud att göra och synkningen mellan alla OS/IOS apparater som numera görs i realtid.

Har man lite äldre ios-prylar som inte riktigt lirar med ios8 så misstänker jag att även Yosemite på datorn blir segt i sammanhanget. Märkte en markant skillnad efter att ha installer ios8 på min ipad2.
Citera
2014-11-27, 15:01
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Upplever samma på min pro från -11.
Tror att boven i dramat har med iCloud att göra och synkningen mellan alla OS/IOS apparater som numera görs i realtid.

Har man lite äldre ios-prylar som inte riktigt lirar med ios8 så misstänker jag att även Yosemite på datorn blir segt i sammanhanget. Märkte en markant skillnad efter att ha installer ios8 på min ipad2.

Det skulle kunna vara en förklaring. Speciellt om man kanske har slagit på Bildström, iCloud Drive och lite sånt. Jag har en MacBook Pro Retina av förra modellen och uppgraderade från Mavericks till Yosemite och den var lika snabb efter uppgradering som innan. Bilström är avstängd men övriga iCloud tjänster är igång, med synk mellan dator, iPad och iPhone.
Citera
2014-12-12, 23:04
Medlem
JoeL431s avatar
Macbook Pro Retina - Seg vid större program och vissa internetsidor

Är helt värdelös på att kolla upp saker på datorn bara så ni vet till att börja med.

men köpte nyligen Retina modellen på 13" med 8GB RAM 256 SSD etc etc.

Allt var frid och fröjd från början men sedan jag uppdatera till Yosemite har datorn börjat ladda (badbollen snurrar i oändlighet) vid uppstart av program som te.x. uTorrent, Popcorn Time eller hemsidor som jag antar är lite större som te.x. undertext-hemsidor.. Ja nu vet ni vad jag gör till 90%!
Men hade inte detta problemet innan Yosemite-upddateringen, så långt kan jag hjälpa till själv. Men det börjar bli fruktansvärt irriterande att behöva ge upp en massa saker man vanligtvis pillar till på ett par sekunder.. Vad kan detta bero på kära vänner?
Citera
2014-12-12, 23:17
Medlem
raajtans avatar
har exakt samma problem med min.. samt att den blir rejält varm efter några få minuter - även om jag bara har igång typ safari. Allt blev segt efter jag uppgraderade till yosemite
Citera
2014-12-13, 11:03
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/moderator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem