• 1
  • 2
2005-09-16, 18:04
Medlem
-Q-s avatar
Vad är paperback för format på en bok?
Vad innerbär det?
Är det som en pocket eller som en bok, små eller stora, material utanpå osv?
Citera
2005-09-16, 18:08
Medlem
danbanans avatar
Det ÄR en pocket!
Citera
2005-09-16, 18:08
Medlem
Bruce Waynes avatar
Det är ett samlingsnamn för böcker och serier med omslag av hård kartong, pocketböcker är alltså paperbacks. Hårda pärmar kallas för Hardback.
Citera
2005-09-16, 18:11
Medlem
sadfaces avatar
Hittade lite kuriosa på Wikipedia (var annars?):

"One of the first publishers to exploit the potential of paperbacks was Penguin Books, and since then paperbacks have become commonplace. The first novel to be published in paperback was James Hilton's, Lost Horizon."
Citera
2005-09-16, 18:19
Medlem
-Q-s avatar
aha! tack för svaren! hade inte räknat med att få svar överhuvudtaget, så får man tre svar på stört..tackar jag för
Citera
2005-09-16, 19:18
Medlem
Om man ska vara noggrann heter pocket ”Mass Market Paperback” (bra att kunna om man ska handla på tex amazon). Paperback har jag alltid översatt med (tråd)häftad.
Citera
2005-09-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Det är ett samlingsnamn för böcker och serier med omslag av hård kartong, pocketböcker är alltså paperbacks. Hårda pärmar kallas för Hardback.

Vad är det för skillnad mellan "hardback" och "hardcover"?
Citera
2005-09-16, 19:49
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
Vad är det för skillnad mellan "hardback" och "hardcover"?
Hardcover, Hardback, Hardbound, Bound.

Same shit different name.

Sen finns det också "Trade paperback" aka TPB, som är pocketböcker med ett lite styvare papper.
Citera
2005-09-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Hardcover, Hardback, Hardbound, Bound.

Same shit different name.

Sen finns det också "Trade paperback" aka TPB, som är pocketböcker med ett lite styvare papper.

Aha. När vi ändå är inne på det här fascinerande ämnet, vad innebär egentligen "halvfranska band"? (Heter det så?)
Citera
2005-09-16, 20:04
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
Aha. När vi ändå är inne på det här fascinerande ämnet, vad innebär egentligen "halvfranska band"? (Heter det så?)

http://forum.flashback.info/scandina...79&postcount=7
Citera
2005-09-17, 07:15
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadface
Hittade lite kuriosa på Wikipedia (var annars?):

"One of the first publishers to exploit the potential of paperbacks was Penguin Books, and since then paperbacks have become commonplace. The first novel to be published in paperback was James Hilton's, Lost Horizon."
Hmmm... För första gången i mitt liv, råkar jag sitta och lyssna på en låt med Göteborgs metal gruppen Lost horizon , när jag läser detta. Det känns som makterna vill mig något...
Citera
2005-09-17, 11:35
Medlem
Regeln är: ”Pocket ska passa i fickan och kosta som ett paket cigg”. Paperback har också mjukt omslag men kostar åtminstone som två-tre paket cigg och är större.

Men jag har fått intrycket att amerikaner i dagligt tal kallar pocket för ”paperback”, antagligen eftersom ”mass market paperback” är jobbigt att säga. Är det någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in