• 1
  • 2
2014-11-26, 14:32
Bannlyst
Hur ser ni på detta påstående?

Finns det något undantag? Vad skulle det i så fall vara?
Citera
2014-11-26, 14:33
Medlem
Allt som kan hända? Vad skulle det innefatta?
Citera
2014-11-26, 14:36
Medlem
Ja, jag har argumenterat för att det är just på det viset i en annan tråd.

(FB) Hur kan man ifrågasätta det till synes onda som sker?

(FB) Hur kan man ifrågasätta det till synes onda som sker?
Citera
2014-11-26, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trappedinuniverse
Hur ser ni på detta påstående?

Finns det något undantag? Vad skulle det i så fall vara?

Inga undantag. Allt som kan hända är naturligt. Om det är någon tröst när man blir äten levande av lejon vet jag inte, men naturligt är det.
Citera
2014-11-26, 15:43
Medlem
Sigeas avatar
Nja... Plastikoperationer, mumifiering, cold fusion och tortyr är exempel på saker som händer utan att vara naturliga.

Eller?
Citera
2014-11-26, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Nja... Plastikoperationer, mumifiering, cold fusion och tortyr är exempel på saker som händer utan att vara naturliga.

Eller?

Nä.. även det är naturligt eftersom det kan hända. Alla tilltag och resurser till exepel silikon i tuttar är naturligt eftersom det finns tillgängligt för mänskligheten.

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att ALLT är naturligt i och för sig...
Citera
2014-11-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dyxeldoff
ditt lilla troll
Det antyder att det finns någonting utöver det som bara är. Känns som ett ganska stort leap of faith man måste ta bara för att alls kunna svälja frågan som TS ställer.

Nåväl, jag antar att det som menas är något i stil med "det som är, går inte att ifrågasätta." Vore väl konstigt ifall det gick. Det går förstås att ifrågasätta, likväl som man kan ifrågasätta gravitation; men det är förstås osannolikt att man slutar ramla mot planeten för det.
Citera
2014-11-26, 16:35
Medlem
the-g-mans avatar
Vad är naturligt?
Citera
2014-11-26, 16:37
Medlem
Om man väljer att utgå ifrån ett fatalistiskt perspektiv, dvs naturlagarnas lagbundenhet och den fria viljans icke existens, bör allt som sker vara naturligt.
Livet, jorden och universum är ett långt teaterstycke, metafysisk naturalism, och allt som utgör en del utav detta teaterstycke är naturligt.
Citera
2014-11-27, 12:37
Medlem
MLEs avatar
Jag tror inte att de flesta människor ser det på det sättet.

Kanske söker ni ett annat ord än naturligt.

Om ni ska använda ordet naturligt på det sättet så tappar det helt och hållet sin betydelse. Ni tar ifrån det allt värde. Det blir som en hyperinflation!
Citera
2014-11-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Om ni ska använda ordet naturligt på det sättet så tappar det helt och hållet sin betydelse. Ni tar ifrån det allt värde. Det blir som en hyperinflation!

Nej, för ordet 'övernaturlig' och liknande kan fortfarande tillämpas i fantasin: i konsten, i litteraturen, i sagorna.
Citera
2014-11-27, 12:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej, för ordet 'övernaturlig' och liknande kan fortfarande tillämpas i fantasin: i konsten, i litteraturen, i sagorna.
Det lustiga är ju då att ordet "övernaturlig" betyder i så fall "sådant som inte finns och inte kan finnas i vårt universum".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in