Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-26, 08:55
  #1
Medlem
DrKosmozs avatar
Hej!
Jag är en ung man som planerar att dra ner till sydamerika efter årsskiftet och resa i några månader. Utan någon större research har jag riktat in mig på Peru och Uruguay. Jag har en del backpacking erfarenhet (asien och australien) men får för mig att det är en helt annan mentalitet i sydamerika och att man måste vara försiktig, är det så?
Har ni råkat ut för något?
Hur bör man resonera i sydamerika?
Citera
2014-11-26, 09:02
  #2
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKosmoz
Hej!
Jag är en ung man som planerar att dra ner till sydamerika efter årsskiftet och resa i några månader. Utan någon större research har jag riktat in mig på Peru och Uruguay. Jag har en del backpacking erfarenhet (asien och australien) men får för mig att det är en helt annan mentalitet i sydamerika och att man måste vara försiktig, är det så?
Har ni råkat ut för något?
Hur bör man resonera i sydamerika?

Tycker du borde korsa gränsen från Columbia till Panama, . Kan bli ett riktigt äventyr.
Citera
2014-11-26, 10:02
  #3
Medlem
Timmervargens avatar
Darien gap sägs ju vara trevligt.
Citera
2014-11-26, 15:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedingBullet
Tycker du borde korsa gränsen från Columbia till Panama, . Kan bli ett riktigt äventyr.

Ja, det ar riktigt trevligt!
Med bat,,,,
Citera
2014-11-26, 16:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKosmoz
Hej!
Jag är en ung man som planerar att dra ner till sydamerika efter årsskiftet och resa i några månader. Utan någon större research har jag riktat in mig på Peru och Uruguay. Jag har en del backpacking erfarenhet (asien och australien) men får för mig att det är en helt annan mentalitet i sydamerika och att man måste vara försiktig, är det så?
Har ni råkat ut för något?
Hur bör man resonera i sydamerika?

Peru och Uruguay ar lugna lander, men ja, det kan vara lite stokigare an Asien/Australien.
Men inte sa det ar nagot som borde hindra dig fran att aka.
hall koll pa dina grejjer, Sup dig inte medvetslos, etc.

Jag har varit med om tre ran/ranforsok de senaste 9 arens resor i latinamerika, sa ingen jatterisk.

/B
Citera
2014-11-26, 16:45
  #6
Medlem
Bjurras avatar
Uruguay påstås vara säkert men också ganska tråkigt.
Citera
2014-12-13, 00:34
  #7
Medlem
Tiggeroos avatar
Sydamerika är relativt säkert i allmänhet, så länge man har lite sunt förnuft. Vifta inte med pengar, kameror, klockor och så vidare. Sup dig inte redlös själv. Gå inte igenom/sitt i parker själv (i alla fall inte i Buenos Aires), undvik mörka gränder.
Citera
2014-12-13, 15:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKosmoz
Hej!
Jag är en ung man som planerar att dra ner till sydamerika efter årsskiftet och resa i några månader. Utan någon större research har jag riktat in mig på Peru och Uruguay. Jag har en del backpacking erfarenhet (asien och australien) men får för mig att det är en helt annan mentalitet i sydamerika och att man måste vara försiktig, är det så?
Har ni råkat ut för något?
Hur bör man resonera i sydamerika?

Jag reste runt i Peru i sex veckor utan några större problem. Ska du röra dig i fattiga delar så är det alltid bra att lära känna någon med kännedom som kan visa dig runt om du vill se den delen av landet, vilket jag tyckte var väldigt intressant. Tänk på att det är en stor kontinent och att flyga mellan städer kan vara värt det oftast. Har dock otroliga minnen från vissa bussresor i Peru. Det är så jävla vackert.
En resa jag kan rekommendera är att ta bussen på morgonen från Lima till Huaraz .. Den är oförglömlig!
Lycka till hur som helst, det är värt det hur mycket du än vill veta på förhand..
Citera
2014-12-22, 22:35
  #9
Medlem
yenoMs avatar
Jag gjorde allt man INTE ska göra, söp mig redlös, agerade idiotiskt och irrade omkring packad, ensam på nätterna både i Rio de Janeiro, Argentina, Chile, Bolivia och i Peru.

Alla gånger det skedde något var när jag agerade idiotiskt.

Några favelaungar stal min tshirt och 50 reais när jag irrade omkring, packad, 5 på morgonen i Rio under karnevalen. Jagade efter dem men icke.

Tre unga killar försökte råna mig i Argentina, vart dyngrak och gick vilse. De skulle "visa vägen" till mitt hotell men när vi närmade oss en öde tågstation anade jag problem och ta mig fan försökte de snart råna mig med kniv.

Polisen rånade oss i en gränd i Rio. Killen jag hängde med då (ingen vän hemifrån, någon jag träffade där) hade visst köpt kokain på gatan. Polisen drog pistoler mot oss och tog våra pengar, cigg och spöade på han jag var med.

Var ute med okända människor, mitt i atacamaöknen, med pick up på någon hippiefest. Dansade med fel tjej och spårade ur lite. Men var en liten snubbe så höll det i schack.

Hmmm.. Lite såna saker, en del obehagliga grejer. Så visst, undvik situationer där du är full och ensam, kunde helt klart gått illa!

Jag reste också ensam men träffade ofta personer som jag reste vissa sträckor med eller hängde med. Då var allt säkrare.

Roligaste jag gjort trots allt. Rekommenderar Bolivia, Brasilien, Södra Chile, Atacama, Colombia och Peru.

Edit;

Ibland stöter man på folk som vill att man ska med och festa i favelan. Visst, ibland kanske de menar väl, men det är inte värt risken. Såg en favelaunge bli skjuten och en brasilianska fick lägga sig i och stoppa mig från att gå på en fest i en favela som kunde slutat illa. Jag skulle gett fan i sånt om jag var du
__________________
Senast redigerad av yenoM 2014-12-22 kl. 22:38.
Citera
2015-01-14, 23:07
  #10
Medlem
MolleKuls avatar
Paraguay är roligare än Uruguay. Rätt stor skillnad på dessa länder, även om många tror att de är lika bara för att namnen är liknande. Ungefär som när obildade amerikaner blandar ihop Sverige med Schweiz.
Citera
2015-01-15, 15:06
  #11
Medlem
Shepard25s avatar
Den absolut största risken i Sydamerika torde vara trafiken, i synnerhet i länderna när Anderna går igenom. Bolivia, Colombia, Peru och Venezuela har riktigt mycket trafikolyckor, och ofta intressanta vägar utan vägräcken, som är för smala för två fordon prydda med fina stup på hundra meter på sidorna. Utsikten är ofta riktigt bra.
Den andra risken är att bli rånad, vilket nästan uteslutande sker antingen när (1) du är packad sent på natten, själv ute på stan och struntar i att ta taxi tillbaka till hostelet, eller (2) när du köper droger.

Men var lugn, jag liksom som många överlevde ett antal månader där nere även fast vi levde rövare.
Citera
2015-01-20, 00:01
  #12
Medlem
Eftersom du ställer frågan så borde du inte åka! Du verkar vara totalt oerfaren och kommer därför bara att råka illa ut.

Rekommenderar starkt att du åker till Malta där det mest är pensionärer och inga farliga saker
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2483020

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback