• 1
  • 2
2014-11-26, 05:12
Medlem
Running_mans avatar
50 år senare, Sveriges hittills allvarligaste flygolycka.

[ wikipedia-artikel ]

Missa inte denna 28 minuter långa dokumentär på SVT play: [ länk ]

1. Olyckan nämns ibland som "svenskt inrikesflygs hittills största katastrof". Har det inträffat värre katastrofer utomlands med svenska flyg? (utrikesflyg)

2. Vad lärde man sig av olyckan? Flyttades t.ex. det militära "cyklopögat"?

3. Finns haverikommissionens rapport någonstans för oss nyfikna?
Citera
2014-11-26, 05:54
Medlem
dr-snuggles avatar
Citat:
tack den där ska jag kolla på

Citat:
1. Olyckan nämns ibland som "svenskt inrikesflygs hittills största katastrof". Har det inträffat värre katastrofer utomlands med svenska flyg? (utrikesflyg)
Det är hittils sveriges största flygkatastrof,(inrikes) det var en flygolycka 1991 som kunde bli värre men där lyckades piloterna kraschlanda planet utan några dog dock skulle planet till Polen

Om du menar svenska kommersiella flygplan mig veterligen har inte sverige tillverkat några. men rätta mig gärna om jag har fel

Citat:
2. Vad lärde man sig av olyckan? Flyttades t.ex. det militära "cyklopögat"?
3. Finns haverikommissionens rapport någonstans för oss nyfikna?

Du kan läsa mer vad som hände här http://www.sydsvenskan.se/skane/cykl...em-in-i-doden/

på havkom.se(http://www.havkom.se/Sok) kan du få tag i rapporter sedan 1994 men du kan ju testa maila dem och får du ut den så tar jag gärna del av den

Info@havkom.se
Senast redigerad av dr-snuggle 2014-11-26 kl. 05:59.
Citera
2014-11-26, 08:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
50 år senare, Sveriges hittills allvarligaste flygolycka.

[ wikipedia-artikel ]

Jag tänker på den sk Linateolyckan på Linateflygplatsen utanför Milano där ett SAS-plan med 104 personer ombord kolliderade på marken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linateolyckan
Citera
2014-11-26, 15:57
Medlem
Paijters avatar
Cyklopögat fanns vad jag vet kvar efteråt, men användes aldrig mer till civilt bruk.
Vill du intervjua Lasse Lindström går han säkert med på att berätta allt han vet och litet till. Glöm inte att tilldela oss andra informationen.

Edit, cyklopögat försvann för gott. Enligt wikipedia: "Efter haveriet släcktes ledljuset på Linjeflygs begäran för gott"
Senast redigerad av Paijter 2014-11-26 kl. 16:19.
Citera
2014-11-27, 01:53
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tänker på den sk Linateolyckan på Linateflygplatsen utanför Milano där ett SAS-plan med 104 personer ombord kolliderade på marken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linateolyckan
Ja just det. Olyckan i Italien ja, fy fan vad hemsk den var. Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Edit, cyklopögat försvann för gott. Enligt wikipedia: "Efter haveriet släcktes ledljuset på Linjeflygs begäran för gott"
Jag borde ha läst hela artikeln när jag var i vaket tillstånd...

Tack för "fyndet".
Citera
2014-11-27, 11:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-snuggle
...

Om du menar svenska kommersiella flygplan mig veterligen har inte sverige tillverkat några. men rätta mig gärna om jag har fel

...
Då gör jag det: SAAB 340 och 2000. Av 459 tillverkade SAAB 340 har 4 st kraschat med dödlig utgång. Källa. 2000 tillverkades bara i 63 exemplar, hittar ingen statistik om dessa, kanske aldrig har kraschat så illa.
Citera
2014-11-27, 12:01
Medlem
dr-snuggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då gör jag det: SAAB 340 och 2000. Av 459 tillverkade SAAB 340 har 4 st kraschat med dödlig utgång. Källa. 2000 tillverkades bara i 63 exemplar, hittar ingen statistik om dessa, kanske aldrig har kraschat så illa.

Hoppas det tas upp i Air crash investigation även om det var små plan. det hade rätt många olyckor dessa plan faktiskt. det vanliga kommersiella planen brukar inte krascha lika ofta.

Finns det någon rapport på vad som gick fel på dessa plan?
Citera
2014-11-27, 16:31
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Finns ett avsnitt om en 340 som kraschade i usa
Citera
2014-11-27, 16:33
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Finns ett avsnitt om en 340 som kraschade i usa
Citerar mig själv. Kraschen var i Europa. youtube
Citera
2014-11-27, 16:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Citerar mig själv. Kraschen var i Europa. youtube

CrossAir 498 förmodar jag? Vore en smula orättvist att lasta flygplanstypen för den olyckan. Kaptenen gick på benso.
Citera
2014-11-27, 17:56
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
CrossAir 498 förmodar jag? Vore en smula orättvist att lasta flygplanstypen för den olyckan. Kaptenen gick på benso.

Exakt.

Förövrigt känns diskussionen om 340/2000 lätt off-topic.

Minst en till 340 händelse var väldigt pilotberoende. Ioffsg ett tekniskt fel, men de följde inte nödchecklistan( lät motorn gå på tomgång, ej flöjlad ). Av någon anledning gjorde de pådrag vid inflygningen, motorn som gick på tomgång = som en ladugårdsvägg till broms. De vek sig efter pådraget.

Har för mig att 340 har rätt bra statistik per flygtimme, och att 2000 inte har havererat alls.
Citera
2014-11-27, 19:20
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Lastade jag flygplanstypen? Inte min mening...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in