2014-11-26, 02:28
Medlem
dkws avatar
Jag vill att hemsidan www.aftonbladet.se inte ska få spara cookies på min dator.

Jag vill att bara den hemsidan inte ska få spara cookies.

Hur gör jag?
Citera
2014-11-26, 07:36
Medlem
FuckMeSillys avatar
Har sökt efter samma funktion men inte hittat någon lösning på problemet vare sig i inställningarna för Safari eller som 'tillägg'. Alternativet är nog att byta webläsare eller kanske testa någon proxy-server. Det enda jag kommer på så här direkt är om du öppnar 'webbgranskaren' under utvecklarmenyn så kan du lista cookies under 'Resurser'. Du har där även möjlighet att ta bort satta cookies. Dock blir det ju rätt mycket manuellt arbete som måste utföras.
Senast redigerad av FuckMeSilly 2014-11-26 kl. 07:40.
Citera
2014-11-26, 08:02
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Jag vill att hemsidan www.aftonbladet.se inte ska få spara cookies på min dator.

Jag vill att bara den hemsidan inte ska få spara cookies.

Hur gör jag?

En idé skulle ju vara att öppna ett nytt Private Browsing-fönster (tryck Cmd+Shift+N eller välj det alternativet från File-menyn) att använda specifikt när du skall gå in på Aftonbladet eller annan sida som du inte vill spara cookies för.
Citera
2014-11-26, 15:59
Medlem
FuckMeSillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
En idé skulle ju vara att öppna ett nytt Private Browsing-fönster (tryck Cmd+Shift+N eller välj det alternativet från File-menyn) att använda specifikt när du skall gå in på Aftonbladet eller annan sida som du inte vill spara cookies för.

Men blockerar verkligen 'Private Browsing' cookies? Jag tror inte det. Men som ett ytterligare svar till trådskaparen rekommenderar jag istället att byta till Firefox då den funktionen du söker finns där.
Senast redigerad av FuckMeSilly 2014-11-26 kl. 16:04.
Citera
2014-11-26, 18:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckMeSilly
Men blockerar verkligen 'Private Browsing' cookies? Jag tror inte det. Men som ett ytterligare svar till trådskaparen rekommenderar jag istället att byta till Firefox då den funktionen du söker finns där.

Enligt den här sidan så betyder Private Browsing i Safari att även cookies blockeras, i alla fall från och med OS X 10.10 Yosemite.

Citat:
Ursprungligen postat av OSXDaily
You’ll see a message saying “Private Browsing Enabled – Safari will keep your browsing history private for all tabs in this window. Safari won’t remember the pages you visit, your search history, or your Autofill information”, in case you were wondering, that includes browser caches and cookies too.
Citera
2014-11-26, 19:54
Medlem
FuckMeSillys avatar
Citat:
Enligt den här sidan så betyder Private Browsing i Safari att även cookies blockeras, i alla fall från och med OS X 10.10 Yosemite.

Nu har jag inte provat Yosemite eller senaste Safari men är inte helt övertygad om att cookies inte sparas vid 'privat surfning'.

Citat:
Safari doesn’t remember changes to your cookies or other website data.
(http://support.apple.com/kb/PH19216?viewlocale=en_US)

Förmodligen så är det väll så att kakorna inte uppdateras under den här session men inte att de blockeras helt och hållet.
Citera
2014-11-26, 23:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckMeSilly
Citat:
Safari doesn’t remember changes to your cookies or other website data.

Förmodligen så är det väll så att kakorna inte uppdateras under den här session men inte att de blockeras helt och hållet.

För att underlätta diskussionen så testade jag helt enkelt på min MacBook Pro med Yosemite att göra följande:
  1. Rensa bort Safaris befintliga cache och cookie för Aftonbladet som fanns från tidigare surfande
  2. Öppna ett nytt Private Browsing-fönster i Safari enligt instruktion ovan
  3. Gå till www.aftonbladet.se några gånger i det nya Private Browsing-fönstret och klicka på några länkar
  4. Kontrollera i Safaris Preferences under sparad data om det fanns någon ny cookie, cache eller URL-historik för Aftonbladet

Den sista kontrollen gjorde jag både före och efter att jag stängt Private Browsing-fönstret. Resultatet är att det inte finns någon ny cache, cookie eller URL-historik för Aftonbladet.

Således fungerar metoden som jag föreslog, och vill man vara extra säker på att inte ha någon Aftonbladet-cookie så raderar man helt enkelt befintlig Aftonbladet-cookie om man har någon sådan innan man öppnar Private Browsing-fönstret.
Citera
2014-11-27, 06:01
Medlem
FuckMeSillys avatar
Citat:
För att underlätta diskussionen så testade jag helt enkelt på min MacBook Pro med Yosemite att göra följande:
  1. Rensa bort Safaris befintliga cache och cookie för Aftonbladet som fanns från tidigare surfande
  2. Öppna ett nytt Private Browsing-fönster i Safari enligt instruktion ovan
  3. Gå till www.aftonbladet.se några gånger i det nya Private Browsing-fönstret och klicka på några länkar
  4. Kontrollera i Safaris Preferences under sparad data om det fanns någon ny cookie, cache eller URL-historik för Aftonbladet

Den sista kontrollen gjorde jag både före och efter att jag stängt Private Browsing-fönstret. Resultatet är att det inte finns någon ny cache, cookie eller URL-historik för Aftonbladet.

Således fungerar metoden som jag föreslog, och vill man vara extra säker på att inte ha någon Aftonbladet-cookie så raderar man helt enkelt befintlig Aftonbladet-cookie om man har någon sådan innan man öppnar Private Browsing-fönstret.

Ok! Då är ärendet utrett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in