• 1
  • 2
2014-11-26, 00:00
Medlem
Paradocss avatar
Roade mig häromdagen med att ringa upp SVT Nyheter (aktuellt och rapport) för att ställa lätt ironiska frågor i syfte att ge PK-iterna liten känsla av obehag när de mörkar och förvränger. Frågan gällde att polisen ska bättre kartlägga brott mot tiggande romer från Östeuropa. Att invandrare är starkt överrepresenterade i dessa brott mörklägger MSM konsekvent. Ställde frågor om det inte var dags att kartlägga förövarna, "alla SDare och nynazzar som ju även förföljer judar i Malmö" (på SR Ekot motsade de inte min hypotes trots att de vet att det är unga muslimer som är anti-sionisterna). Men på SVT Nyheter får jag helt plötsligt höra:

"ja här i bostadsrättskvarteren hyr de boende in minibussar för att skicka ner Romerna till södra förorterna. ...Men det är inget vi får säga öppet här på SVT."
Jag: ööö, va sa du? Menar du de som bor i Stockholms innerstad?
-" ja visst, närmare bestämt Östermalm."

Det visar sig att han helt och full var på samma linje som majoriteten av oss här (d v s motsatsen till Bullen och Hippie). Han sa rakt ut att det finns mängder av saker de inte får rapportera om. Mängder med fakta och inslag som lyfts bort. Han berättade att konsekvensneutralitet inte existerade kring vissa frågor. Han tyckte själv att det är helt sjukt att man inte kan föra en vanlig hederlig, intellektuell debatt i dessa frågor.

Gruppvåldtäkter var en annat exempel vi diskuterade. Han sa att det går jättebra på SVT att tala om en gruppvåldtäkt i Indien men när den händer i Sverige är det locket på.

Hur många av Public Service journalister har likt honom tröttnat på partiskhet, PK-ism, mörkläggning, rena lögner och hårdvinkling??

Janne Josefsson har varit inne på ett återupprättande av journalismen i dessa frågor länge. Nordegren i P1 kliver ofta utanför åsiktskorridoren (han hatar när man sätter fobi-diagnos på en åsikt). Vilka andra verkar resa på sig?
Citera
2014-11-26, 00:19
Medlem
Hur får de in zigenarna i bussarna? Hur lockar de dem att åka från Östermalm till förorten?

Om det du skriver är sant borde det finnas möjlighet att personal faktiskt blir whistle blowers och avslöjar spelet på SVT och SR. Det blir sannolikt många personers avsked och kanske spiken i kistan för Radiotjänst.

Antingen det eller så får de som är kvar en sista chans att leverera statlig politiskt oberoende nyheter och program.
Citera
2014-11-26, 01:00
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Hur får de in zigenarna i bussarna? Hur lockar de dem att åka från Östermalm till förorten?

Om det du skriver är sant borde det finnas möjlighet att personal faktiskt blir whistle blowers och avslöjar spelet på SVT och SR. Det blir sannolikt många personers avsked och kanske spiken i kistan för Radiotjänst.

Antingen det eller så får de som är kvar en sista chans att leverera statlig politiskt oberoende nyheter och program.

Jag hann inte gå in på detaljer. Jag har själv inte hört om denna bussning men kan mycket väl tänka mig att den stämmer. Hur får man in tio Romer i en minibuss - släng in en femhundring.

Jag föreslog att han skulle Wallraffa. Spela in. Dokumentera. Skriva om det. Hoppas han gör något. Han kommer givetvis få sparken och bli utfryst av hela journalist-mobben.

Sandelin har dock redan vittnat om hur det gick till på Aktuellt redan på 90-talet. Även Elisabeth Höglund har berättat hur Aktuellt beordrade "locket på" när det gällde de "apatiska" romska barnen.
Citera
2014-11-26, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Jag hann inte gå in på detaljer. Jag har själv inte hört om denna bussning men kan mycket väl tänka mig att den stämmer. Hur får man in tio Romer i en minibuss - släng in en femhundring.

Jag föreslog att han skulle Wallraffa. Spela in. Dokumentera. Skriva om det. Hoppas han gör något. Han kommer givetvis få sparken och bli utfryst av hela journalist-mobben.

Sandelin har dock redan vittnat om hur det gick till på Aktuellt redan på 90-talet. Även Elisabeth Höglund har berättat hur Aktuellt beordrade "locket på" när det gällde de "apatiska" romska barnen.

Jag förstår.

Jag beundrar och applåderar initiativet!
Citera
2014-11-26, 06:33
Medlem
Bikten och synden är ju smarta koncept av bl.a. kyrkan.

När pressen ökar pga sociala orimliga krav, ökar behovet av element som verkar relaxerande.
Du kan säkert ringa de flesta redaktioner, och genom att erbjuda förlåtelse och förståelse få dom att erkänna det mesta, och samtidigt få dem att må bättre.

De smartaste organisationerna verkar sätta upp både relaxationen och sociala tvången själva då det ger makt och kontroll.

Journalister kan gott bikta sig för folket, det tror jag bara är bra. Det är bra för sammanhållningen i samhället och folket och journalisterna kan bli mer kompisar igen... Men man ska nog inte outa någon.
Citera
2014-11-26, 09:06
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Nog för att jag håller med TS i sak, men jag måste erkänna att jag ställer mig väldigt tveksam till att den här historien verkligen ägt rum. Jag tvivlar inte för en sekund på att den här sortens restriktioner finns på ddr-televisionen, men jag har mycket svårt att tänka mig att en av deras anställda i tjänsten öppet erkänner detta i ett telefonsamtal på sin arbetsplats med en fullständigt främmande människa. Trovärdigheten hade varit högre om du berättat att du träffat vederbörande på fyllan någonstans och han där berättade samma version.

Anledningen är rätt enkel. Om detta kom fram till den här snubbens chefer så riskerar han att förlora jobbet, och jag har svårt att se hur han skulle kunna ta den risken i en telefondiskussion med en fullständigt främmande människa som ringer upp honom. Men jag kanske missuppfattade något, du får gärna bjuda på fler detaljer TS. Men, om jag nu har fel här och detta verkligen har inträffat (och du dessutom kan bevisa det på något sätt) så är det ett otroligt häftigt avslöjande du kommer med.
Citera
2014-11-26, 09:18
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Nog för att jag håller med TS i sak, men jag måste erkänna att jag ställer mig väldigt tveksam till att den här historien verkligen ägt rum. Jag tvivlar inte för en sekund på att den här sortens restriktioner finns på ddr-televisionen, men jag har mycket svårt att tänka mig att en av deras anställda i tjänsten öppet erkänner detta i ett telefonsamtal på sin arbetsplats med en fullständigt främmande människa. Trovärdigheten hade varit högre om du berättat att du träffat vederbörande på fyllan någonstans och han där berättade samma version.

Anledningen är rätt enkel. Om detta kom fram till den här snubbens chefer så riskerar han att förlora jobbet, och jag har svårt att se hur han skulle kunna ta den risken i en telefondiskussion med en fullständigt främmande människa som ringer upp honom. Men jag kanske missuppfattade något, du får gärna bjuda på fler detaljer TS. Men, om jag nu har fel här och detta verkligen har inträffat (och du dessutom kan bevisa det på något sätt) så är det ett otroligt häftigt avslöjande du kommer med.
Hade ts verkligen velat göra ett trovärdigt scoop, så hade en samtalsinspelning a la Granskning Sverige varit ovärderlig. Och självklar eg.
Citera
2014-11-26, 09:29
Medlem
blowns avatar
Resonerar på samma sätt:

Varför spelar man inte in samtal som man vet kommer bekräfta en massa sanningar på ett eller annat sätt?
Citera
2014-11-26, 10:50
Medlem
Håller med fullständigt.
I mina öron låter det som en påhittad historia. Inta bara för att det saknas inspelning utan för att det så väl passar in i flashbackåsikter.
Självklart finns det folk med radikala åsikter på både radio, tv och tidningar men man är klok att hålla det för sig själv precis som på många andra arbetsplatser.
Citera
2014-11-27, 00:35
Medlem
Paradocss avatar
Hade givetvis gärna fått detta inspelat. Sitter dock i bilen och har inte en mobil som fixar inspelning. Har provat några appar och den enda som funkar kräver att man kör med högtalaren på vilket inte funkar i bilen.

Jag brukar ringa Public Service ganska ofta och prata med journalister. I de allra flesta fall är det rödgröna PK-muppar som i bästa fall "ska ta upp frågan på nästa möte". Ofta så tipsar jag om saker som att 79000 personer lever utan officiell inkomst - varför är Ekot så tyst om detta. Eller; enligt socialstyrelsen lever ca 100.000 personer under våld och hot i hederskulturer i Sverige - varför berättar ni inte mer om detta.

En gång tidigare träffade jag på en journalist (på Ekot) som uppenbarligen ogillade den PK-tvångströja han satt i.
Givetvis både ser och fattar de allra flesta journalister vad som sker - men väldigt få vill säga något (om att kejsaren är naken).

Minns faktiskt inte vad just denna journalist hette. Jag ringde inte för att hitta nåt scoop om man säger så. Hade jag kommit ihåg hans namn hade jag inte slängt ut det i alla fall. Kändes som att han bar på en stor portions uppdämd ilska och frustration. Hoppas han kan göra nåt från insidan men det är jävligt känsligt att "spionera" på journalister rent juridiskt.

Jag har haft mängder med samtal med PS-journalister och detta var ett mycket ovanligt undantag. Därför vill jag starta en tråd om det och se om andra kanske också hittat riktiga journalister i flocken av Åsiktspoliser.
Citera
2014-12-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs

"ja här i bostadsrättskvarteren hyr de boende in minibussar för att skicka ner Romerna till södra förorterna. ...Men det är inget vi får säga öppet här på SVT."
Jag: ööö, va sa du? Menar du de som bor i Stockholms innerstad?
-" ja visst, närmare bestämt Östermalm."

Han sa rakt ut att det finns mängder av saker de inte får rapportera om. Mängder med fakta och inslag som litet inte existerade kring vissa frågor. Han tyckte själv att det är helt sjukt att man inte kan föra en vanlig hederlig, intellektuell debatt i dessa frågor.

Gruppvåldtäkter var en annat exempel vi diskuterade. Han sa att det går jättebra på SVT att tala om en gruppvåldtäkt i Indien men när den händer i Sverige är det locket på.

Han var nog trött på att du var den 3657 personen den veckan som ringde in för att bidra med "klokheter". Tolkar hans svar som ironiskt. En seriös journalist på den nivån skulle inte säga så till någon inringare.

Försök förstå att journalister inte är debattledare, de är inte personer som är intresserade av att diskutera sådana här frågor med någon som försöker få dem att ta ställning. Deras uppgift är att förklara sammanhang, rapportera opartiskt och ställa kritiska frågor till alla makthavare, de ska ställa sig på den "lilla kvinnans" sida mot makthavarna och därmed förklara sammanhangen för lyssnaren, den breda allmänheten.
Det handlar inte om att journalisters egna tyckanden. Vill du tycka något, så finns det insändarsidor eller Ring P1, eller så kan du ansöka om att bli ledarskribent.
Senast redigerad av Tartanen 2014-12-02 kl. 21:45.
Citera
2014-12-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Försök förstå att journalister inte är debattledare, de är inte personer som är intresserade av att diskutera sådana här frågor med någon som försöker få dem att ta ställning. Deras uppgift är att förklara sammanhang, rapportera opartiskt och ställa kritiska frågor till alla makthavare, de ska ställa sig på den "lilla kvinnans" sida mot makthavarna och därmed förklara sammanhangen för lyssnaren, den breda allmänheten.
Det handlar inte om att journalisters egna tyckanden. Vill du tycka något, så finns det insändarsidor eller Ring P1, eller så kan du ansöka om att bli ledarskribent.

Öh, det skall med andra ord inte ta ställning, men samtidigt ställa sig på någons sida? Är du journalist månne?

Du har för övrigt helt fel. Har den "lilla kvinnan" blivit felaktigt behandlad så skall detta rapporteras opartiskt så att folk själva kan bilda sig en uppfattning.

Att journalister ställt sig på en sida är ju precis cancern som förstört massmedias trovärdighet de senaste 20-30 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in