Hej.
Jag ägnade gårdagen, eller natten, åt att plöja igenom trådarna med flest svar, och jag hittar en hel del interessant, men dock inget som passar mig som handen i handsken.
Min setup idag utgörs av min gamla desktop, och jag känner att det är dags att byta ut den då jag behöver ett nytt hobbyprojekt samt att den är nästan sex år gammal.
Gammal server:
- Dell Studio
- Quad core
- 4GB RAM
- ESXi v4.x
- 3 VM (debian wheezy med olika tjänster såsom squid, Tor, apache, mysql, wiki, backup av NAS, TS3 m fl.)
Det jag vill göra är att ersätta denna setup med en ny, mer kraftfull maskin.
Den ska köra ett antal VM för att köra ovan tjänster, samt kanske även ett sekundärt NAS
Egentligen spelar det inte så stor roll vad den kostar, men vill helst hålla det under 10kkr.
Jag trivs duktigt bra med ESXi, men jag skulle även vilja kunna använda burken som mediacenter, och då är ESXi uteslutet som OS.
Eller tänker jag fel här och bör istället köra just ESX/KVM/Xen och ett tillhörande mediacenter?
Med native linux wheezy kan jag ju streama Steamspel samt kolla på film. Samtidigt tror jag inte att det tar för mkt kräm i anspråk som VirtualBox VM:s inte kan använda. Dock helt klart sämre ur VM-synvinkel.
Jag har redan plockat ihop all hårdvara, men inser att jag kanske är fel ute i min logiska arkitektur.
Valet föll på en Octa core AMD främst för att jag ska köra så många VM, samt att den var riktigt bra pris jämfört med Intels dito.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2413132&view=l
Har någon en liknande setup?
- Maskin som är både mediacenter och VM host