Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-25, 20:42
  #1
Medlem
Hej

Jag har en Nikon D80 som har lite problem. Det spilldes lite dricka på den för ett tag sedan och jag har nu problem med blixten. Blixen på kameran åker upp som den ska MEN, när jag trycker på avtryckaren så slår hammaren som håller fast blixten som om den inte vore uppfälld. Tar jag en bild mot ljus så tar kameran bild som vanligt men i mörka rum där blixten ska användas så klickar bara hammaren till blixten och ingen bild tas.

Något förslag på hur jag kan lösa detta?
Citera
2014-11-25, 21:05
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiron
Hej

Jag har en Nikon D80 som har lite problem. Det spilldes lite dricka på den för ett tag sedan och jag har nu problem med blixten. Blixen på kameran åker upp som den ska MEN, när jag trycker på avtryckaren så slår hammaren som håller fast blixten som om den inte vore uppfälld. Tar jag en bild mot ljus så tar kameran bild som vanligt men i mörka rum där blixten ska användas så klickar bara hammaren till blixten och ingen bild tas.

Något förslag på hur jag kan lösa detta?

Nu var det evigheter sen jag skruvade isär en D80, men om jag inte minns fel så sitter det en mikrobrytare inne i huset. Om det kommit saft på den så har den troligen fastnat. Du får nog demotera kameran och rengöra.
Citera
2014-11-25, 22:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nu var det evigheter sen jag skruvade isär en D80, men om jag inte minns fel så sitter det en mikrobrytare inne i huset. Om det kommit saft på den så har den troligen fastnat. Du får nog demotera kameran och rengöra.

Vart sitter mikrobrytaren och hur ser den ut? har monterat isär kameran men vet inte vad jag letar efter :/
Citera
2014-11-25, 22:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nu var det evigheter sen jag skruvade isär en D80, men om jag inte minns fel så sitter det en mikrobrytare inne i huset. Om det kommit saft på den så har den troligen fastnat. Du får nog demotera kameran och rengöra.

Vart sitter mikrobrytaren och hur ser den ut? har monterat isär kameran men vet inte vad jag letar efter :/
Citera
2014-11-25, 23:57
  #5
Medlem
Jag har nu tagit mig en ytligare titt och kommit fram till vad som verkar var microbrytaren, en runt liten sak med en metalbrytare på som sitter precis under hammaren som håller fast blixten. Vad som händer är att den silvriga brytaren slår till varje gång jag trycker på avtryckaren. Jag tog en plastpinne och tryckte in brytaren med och provade att ta kort men då tar den bara utan blixt och så fort jag släpper börjar den knäppa igen som att blixten vore nedfällt :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback