• 1
  • 2
2014-11-25, 20:39
Medlem
tourniquets avatar
Ifall man går med på att flytta inom 1 månad istället för 3 bara för att han som äger bostadsrätten redan har flyttat ut och därmed vill slippa betala hyran i 2 månader extra. Vad gäller då när man ska få nyckeln av ägaren?

Är det en god traditionell sed att visa respekt till köparen och ge nyckeln 1-2 veckor innan överlåtelsekontraktet skrivs på? Eller är det så att man inte kan förvänta sig detta i regel av säljaren och att det är även orimligt att ställa det kravet (pga kontraktet)?

Hur gjorde ni?
Citera
2014-11-25, 20:55
Medlem
Johan_08s avatar
Man brukar skriva när köparen ska få tillgång till lägenheten i kontraktet, det är då personen får nyckeln.

Sen att man är snäll och ger tillgång 1-2 veckor innan är helt emellan er isf.

Jag skulle däremot vänta tills alla kontrakt är 100% klara, efter det kan du ge nyckeln.
Citera
2014-11-25, 21:19
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Man brukar skriva när köparen ska få tillgång till lägenheten i kontraktet, det är då personen får nyckeln.

Sen att man är snäll och ger tillgång 1-2 veckor innan är helt emellan er isf.

Jag skulle däremot vänta tills alla kontrakt är 100% klara, efter det kan du ge nyckeln.

Ok, varför skulle du vänta på att alla kontrakt är klara? Om köparen gett handpenningen redan så finns det egentligen ingen risk längre antar jag. Blir det fel vid eventuella renoveringar som skador etc. så är det köparen som står för det.
Citera
2014-11-25, 21:26
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Ok, varför skulle du vänta på att alla kontrakt är klara? Om köparen gett handpenningen redan så finns det egentligen ingen risk längre antar jag. Blir det fel vid eventuella renoveringar som skador etc. så är det köparen som står för det.

Det är egentligen en principsak för min del, för att minimera risken för eventuell huvudvärk och problem så skulle jag helt enkelt se till att allt är 100% klart.

Vad det innebär i praktiken att du ger ut nyckeln i förväg vet jag inget om dessvärre - utan pratade helt enkelt om vad jag hade gjort
Citera
2014-11-25, 21:33
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Det är egentligen en principsak för min del, för att minimera risken för eventuell huvudvärk och problem så skulle jag helt enkelt se till att allt är 100% klart.

Vad det innebär i praktiken att du ger ut nyckeln i förväg vet jag inget om dessvärre - utan pratade helt enkelt om vad jag hade gjort

Okej, jag hade tänkt mig att folk ger ut nyckeln i förväg för det mesta. Men håller ändå med om ditt resonemang.
Citera
2014-11-25, 21:53
Medlem
Citat:
Okej, jag hade tänkt mig att folk ger ut nyckeln i förväg för det mesta. Men håller ändå med om ditt resonemang.

Normalt sätt får käparen nyckeln på tillträdesdagen. Det är ju då hen äger lägenheten.
Citera
2014-11-25, 22:26
Medlem
Innan alla papper är påskrivna är inget hugget i sten. Visst kan man kräva handpenningen tillbaka om det blir något strul på säljarens sida, men just när det gäller fastigheter och bostadsrätter är kontrakt och papper A och O, inget är sagt eller bestämt utöver vad ni har papper på. Det är ett av de få undantagen till avtalslagen där muntliga avtal gäller.
Citera
2014-11-25, 22:47
Medlem
Praxis är definitivt att ge nyckeln till köparen på tillträdesdagen. Fram tills dess har som redan sagts köpet juridiskt sett inte gått igenom. När båda parternas banker bekräftat att pengarna hamnat rätt överlämnas nyckeln. Vanligtvis sker detta på mäklarkontoret. Jag har aldrig hört talas om någon som fått/gett ifrån sig nyckeln i förväg.
Citera
2014-11-25, 22:53
Medlem
AlexMHs avatar
Om du tittar på ert upprättade överlåtelseavtal så kommer du se att det är säljaren som står för faran i bostaden fram till tillträdesdagen. Det innebär att säljaren har ansvaret att ingenting händer i bostaden fram till det att du tar över, att släppa in köparen innan tillträdet anses bara som en onödig risk, speciellt om det handlar om att köparen skall börja renovera i bostaden.

Tänk på att bara för att överlåtelseavtalet är upprättat så innebär det inte att köparen äger bostaden, ägandet övergår först på tillträdesdagen sedan hela köpeskillingen har betalats ut till säljaren och nycklarna överlämnats till köparen.

Det är alltså ingen rättighet att få komma in i bostaden innan tillträdet även om säljaren flyttat ut.
Citera
2014-11-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Jag har aldrig hört talas om någon som fått/gett ifrån sig nyckeln i förväg.
Det händer, men oftast bara mellan folk som känner varandra. Typ familj som köpt av familj. Det finns inget lagkrav eller rättighet för köparen att få tillträde tidigare, men det är fullt lovligt att flytta in tidigare. Man bör kolla med sina försäkringar så att de täcker. En bekant till mig flyttade in tidigare och två dagar efter det inofficiella tillträdet stod en unge och kastade bollar upp på fönsterna...
Citera
2014-11-25, 23:27
Citat:
Ifall man går med på att flytta inom 1 månad istället för 3 bara för att han som äger bostadsrätten redan har flyttat ut och därmed vill slippa betala hyran i 2 månader extra. Vad gäller då när man ska få nyckeln av ägaren?

Är det en god traditionell sed att visa respekt till köparen och ge nyckeln 1-2 veckor innan överlåtelsekontraktet skrivs på? Eller är det så att man inte kan förvänta sig detta i regel av säljaren och att det är även orimligt att ställa det kravet (pga kontraktet)?

Hur gjorde ni?

Jag förstår inte riktigt problemet?

1. Det finns ingen hyra på en BR, utan en avgift.
2. Säljare och köpare kommer överens om när inflyttning sker. Det finns ingen uppsägningstid eller liknande på en BR, utan det är vad ni skriver i köpeavtalet som gäller.
Citera
2014-11-26, 00:10
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag förstår inte riktigt problemet?

1. Det finns ingen hyra på en BR, utan en avgift.
2. Säljare och köpare kommer överens om när inflyttning sker. Det finns ingen uppsägningstid eller liknande på en BR, utan det är vad ni skriver i köpeavtalet som gäller.

Ja, det var mycket konstiga "sanningar" i trådstarten.

"...istället för 3"?

I kontraktet kommer köpare och säljare överens om tillträdesdag.
På tillträdesdag sker utbytet av nycklar och slutbetalning.
Man kan dessutom inte teckna försäkring på en bostad man inte tillträtt.
Mäklaren brukar ställa krav på att säljarens försäkring skall gälla till och med tillträdesdagen.
Glöm inte att BR-föreningen måste ha godkänt köparen som medlem innan tillträdet.

//Brute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in