Citat:
Ursprungligen postat av
lagarto
Jag har faktiskt vid ett tillfälle fått fel däck med vid ett köp. Sånt händer. Ingen större fara heller då de däcken passade till mitt släp.
Således så kollar jag med säljaren om det är rätt däck. Jag mäter såklart inte bultcirkeln. Men vore det viktigt med att få rätt däck så kollar man såklart. Sunt förnuft. Och skulle jag inte göra den kontrollen skulle jag aldrig gnälla över min bristande översyn av det jag köper.
Sen kan jag tycka att det är desto viktigare att köpa av rätt person. Jag skulle nog aldrig köpa en bil av TS, he he..
Vill fortfarande att någon kunnig hänvisar till en lag eller ett domslut.
Hänvisar till en lag har vi gjort flertalet gånger, men det kan väl göras igen.
Om du vill kan jag hänvisa till en uppsats skriven på lättläst svenska.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=1565629 Kika sista rubriken på sidan 38 och fortsätt på sidan 39. Vet inte om det förklarar bättre än vad jag gör. Verkar dock som att den fotnot jag ville hänvisa till i förarbetet inte stämde. Eller så tänkte jag fel och förväntade mig mer av propositionen än vad som faktiskt fanns där.
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.
Det väsentligt i det här fallet är det fetstilta i tredje stycket. Det är en dispositiv regel, vilket gör att den kan avtalas bort. Så har knappast gjorts i det här fallet. felen som räknas upp i paragrafen är för övrigt bara exempel, och det är därför det fetstilta som är det viktiga här.
Det är logiskt att förvänta sig att fyra vinterdäck som säljs tillsammans med en bil, passar på bilen. Eftersom TS dessutom inte ens visste om att de inte passade(?) Så har TS garanterat INTE gett något sken av att däcken inte passar. Han visste ju inte om det. Således finns det ingenting som antyder att däcken inte passar bilen. Och köparen har 100 % fog för sitt antagande att däcken passar till bilen de säljs med.
Jag kan hänvisa till ett par "undersökningspliktsfall" som HD berört. Men de är inte ett dugg intressanta i den här diskussionen eftersom den oftast berör rådighetsinskränkingar i bilen.
Dvs, den undersökningsplikt HD berört i de fall jag minns på rak arm handlar om att man som köpare har en plikt att undersöka vem som de facto äger bilen man köper, det är nämligen lätt att kolla upp i allmänna register, och det kravet kan därför ställas på även en oteknisk köpare.
En oteknisk köpare skulle dock aldrig få för sig att kontrollera och provköra vinterdäcken tror jag. Och jag kan inte se att HD skulle få för sig att dra köparens undersökningsplikter så långt eftersom det innebär att säljaren inte längre har något ansvar alls utan kan sälja vilken jävla skit som helst utan att bry sig om konsekvensen om en skruv som han skruvat fast motorn med till slut går sönder och motorn ramlar ut på motorvägen... eftersom köparen inte mätte den.
Att tro att köparens undersökningsplikt sträcker sig till att mäta alla möjliga delar på en bil är helt enkelt orealistiskt. Det skulle omöjliggöra bilhandel mellan privatpersoner, iallafall för oss som hade förstått vad en sådan praxis innebar.
Sen ska man självklart inte dra det för långt, det är såklart mer realistiskt att mäta däck än en mutter under huven. Jag vill inte påstå att det är samma sak, men skillnaden är minimal.
Om köparen däremot inser att "Men vänta här, det är ju för fan fyra bulthål på detta däcket! Det är ju fem bultar på biljäveln". Då har köparen faktiskt missat en relativt lätt grej att upptäcka. Då är det en annan sak och då hade jag kunnat luta mig åt att köparen faktiskt hade kunnat upptäcka felet vid en lätt inspektion. Om så är fallet hade säljaren kunnat gå fri här. men är det rätt bultantal och någorlunda liknande storlek så tror jag köparen har fog nog för att få rätt i denna frågan.
Om det då skulle hamna i en tingsrätt hade det dock varit intressant att se vad som hände, om jag har rätt eller fel.
Så jag ser mer än gärna att TS tar det till tingsrätten så jag får höra om min analys är logisk eller om man bör förvänta sig mer av köparen än vad jag gör i min argumentation här i tråden.
ps. Jävla tur med däcken till släpet, chansen är ju rätt liten faktiskt!
Fördelen här är väl, som nämnts tidigare att det visserligen är surt att ta tillbaka däcken och betala tillbaka pengar. men fördelen är att de förmodligen är rätt lättsålda på blocket just nu. Så ett snabbt återtagande kan nog vara till TS fördel just för att sälja vidare dem till någon som faktiskt har nytta av dem.