• 1
  • 2
2014-11-25, 00:53
Medlem
Hej!
Behöver lite hjälp med att reda ut det här..

I augusti började jag studera heltid. Eftersom jag inte arbetar något har jag csn-lån på ca 6000kr/mån samt studiebidrag på 2800kr/mån.

I september bestämde jag och mitt ex för att separera. Eftersom vi hade en bostadsrätt ihop sålde vi den, och vi skrev kontrakt med köparna förra månaden. Tillträde i början av januari.

Nu står det att jag för det här kalenderhalvåret har ett fribasbelopp på 98000kr. Vinsten på lägenheten blir 200.000kr brutto + kontantinsatsen som vi får tillbaka. Så i runda slängor handlar det väl om ca 200.000kr som jag får tillbaka.

Kommer detta påverka mitt CSN? blir jag återbetalningsskyldig för att jag tjänat mer pengar än jag får? kan jag räkna ut isf hur mycket jag måste betala tillbaka?

Hatar csn.......
Citera
2014-11-25, 01:24
Medlem
Är din del av vinsten på lägenheten ca 100 000? Fragår lite otydligt tycker jag. Det enda som är viktigt är hur stor del av vinsten på lägenheten som du står för. Själv gjorde jag vinst på ca 700 000 så jag kommer få betala tillbaka CSN en dag..
Citera
2014-11-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Är din del av vinsten på lägenheten ca 100 000? Fragår lite otydligt tycker jag. Det enda som är viktigt är hur stor del av vinsten på lägenheten som du står för. Själv gjorde jag vinst på ca 700 000 så jag kommer få betala tillbaka CSN en dag..

Vinsten på lägenheten är totalt 230.000kr vilket delas på 2. Jag får dessutom tillbaka min kontantinsats på 110.000kr. Så totalt efter mäklararvode, skatt och lösning av lån så får jag ca 200.000kr i fickan (varav vinsten är 115000kr brutto).

Så kan man räkna ut redan nu hur mkt det rör sig om som (om) jag måste betala? Vore extremt tacksam!
Citera
2014-11-25, 01:43
Bannlyst
varför skulle du få tbx din kontantinsats?
Citera
2014-11-25, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shuffle87
Vinsten på lägenheten är totalt 230.000kr vilket delas på 2. Jag får dessutom tillbaka min kontantinsats på 110.000kr. Så totalt efter mäklararvode, skatt och lösning av lån så får jag ca 200.000kr i fickan (varav vinsten är 115000kr brutto).

Så kan man räkna ut redan nu hur mkt det rör sig om som (om) jag måste betala? Vore extremt tacksam!

Din kontanta insats är ingen vinst. Vinsten är det som du tjänat på lägenheten efter avdrag. Alltså 115 000kr. Du kommer då behöva betala tillbaka en del av CSN. Shit happens och CSN suger dolme.
Citera
2014-11-25, 01:51
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Ring och fråga så snabbt som möjligt vad du kommer få behöva betala tillbaka. När de väl tagit beslut kommer de lägga på en ca 4.55% straffränta. Dom jävlarna kommer annars inte höra av sig först efter 2,5 år och då får du betala hela beloppet + 4.55% i straffränta.
Citera
2014-11-25, 01:52
Medlem
Citat:

csns hemsida har dina svar.

https://www.csn.se/rut/aterbetalningstartsida.do
Citera
2014-11-25, 01:54
Medlem
papanoirs avatar
Citat:

Det handlar inte om hur mycket du får i fickan, utan vad det är för vinst du har. Du tar helt enkelt det ni köpte lägenheten för minus det ni sålde den för. Därefter drar du av mäklaravgifterna, efter det delar du beloppet på två.

Överstiger resultatet CSN's gräns, då får ni betala tillbaka hela (eller en stor del av) studielån och bidrag för 2014.
Citera
2014-11-25, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papanoir
Ring och fråga så snabbt som möjligt vad du kommer få behöva betala tillbaka. När de väl tagit beslut kommer de lägga på en ca 4.55% straffränta. Dom jävlarna kommer annars inte höra av sig först efter 2,5 år och då får du betala hela beloppet + 4.55% i straffränta.

Hmm, den straffräntan var ju seg. Tar beslut på hur jag ska göra i vår. Kanske behöver pengarna till en lägenhet.
Citera
2014-11-25, 01:55
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Hmm, den straffräntan var ju seg. Tar beslut på hur jag ska göra i vår. Kanske behöver pengarna till en lägenhet.
Du kan ta bra mycket bättre lån av banken än av CSN ifall du inte har behörighet att få låna av CSN, dvs ifall du har för hög inkomst.

Förresten rättelse: Inte helt säker på att det var exakt 4,55% btw. Minns däremot att det var mellan 4-5% per år i straffränta.
Citera
2014-11-25, 06:19
Medlem
En jag köpte lägenhet utav studerade och hade CSN lån. CSN ansåg det som en inkomst och han fick två fakturor på 2Xvar. Sen hur det var i detalj struntade jag i men han var inte glad. Så kolla upp det
Citera
2014-11-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papanoir
Du kan ta bra mycket bättre lån av banken än av CSN ifall du inte har behörighet att få låna av CSN, dvs ifall du har för hög inkomst.

Förresten rättelse: Inte helt säker på att det var exakt 4,55% btw. Minns däremot att det var mellan 4-5% per år i straffränta.

Jag har ju inte mer än ca 50 000kr per år i inkomst idag om man räknar bort ett eventuellt sommarjobb. Blir nog svårt att ta banklån då. Men jag ska kolla upp det med min bankman och se vad han säger om eventuell lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in