Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
För min del nej.
Gott och väl. Finns det nåt du vill? Du verkar vilja framhäva självmordets vikt till exempel. Vad är det för viljor bakom det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Vad är skillnaden? "Introspektion" och "självmedvetande" är bara flumord. Det finns inga inre och yttre världar. Ingen har direkt tillgång till ditt medvetande, men det är ändå betydelselöst.
Jodå, det är bara koncept och koncept i sin tur är bara svammel, men det finns inte så mycket valmöjligheter.
Med introspektion menar jag bara att titta på vad som händer internt. Tankar, känslor, viljor, perspektiv. Utgångspunkter, antaganden och så vidare.
Med självmedvetande menar jag att man kan fundera på vem/vad det är som upplever det som introspektionen upptäcker. Och i nästa steg, vem/vad är det som kommer fram till svaren (eller bristen därav) på såna frågor?
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Nä, jag enbart förhåller mig till världen. Då jag inte kan förändra tillvarons fundament är det onödigt spenderad energi att vilja att det ska vara på något annat sätt.
Onödigt? Du menar att det går alltså?
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Hjärnan bearbetar information vilket leder till ett visst utfall. I den smeten någonstans hittar man "introspektion", "självmedvetande", "val", "välja", etc.
Fast allt det här du nämner är saker som utspelar sig. För vem eller vad?