Jag har hört rykten om att en fd vän sitter anhållen.
Hur kan man få reda på vad han sitter för?
Blir det ofentligt först efter en rättegång och hur får man reda på det då?
Jag misstänker att det är innehav av Amfetamin och säkert inte bara för eget bruk, kanske upp till några hekto.
Vad kan straffet bli för detta?
Han är tidigare inte straffad för narkotika men däremot för misshandel och inbrott.
Sitter han bara anhållen än så länge så har det inte hålts några häktningsförhandlingar än troligtvis och då brukar polisen vara ganska förtegna eftersom allt troligtvis är under utredning. Vad du kan försöka göra är att ta reda på vem han har som advokat och om personen som sitter anhållen är god vän till dig så kan advokaten berätta för dig vad han är misstänkt för om personen ifråga går med på detta.
Annars får du vänta tills förundersökningen är klar alltså själva utredningen och få ut den för det är offentligt material. Där kan du i alla fall få se vad han är misstänkt för och på så sätt skapa dig en potensiell straffbild.
ungefär 5-250g amfetamin = narkotikabrott
För 1hg ungefär 1år i straff sen beror det på om polisen hittade våg, pengar m.m. och om han är misstänkt för försäljning i stor omfattning eller ej. Maxstraffet är 3år för narkotikabrott men detta sker sällan.
250+ = grovtnarkotikabrott = min 2år
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!