• 1
  • 2
2014-11-23, 13:54
Medlem
Det var en en person här på flashback som startade en tråd om att dricka vodka på morgonen vilket jag tolkade som lite alkoholist-varning. Det fick mig dock att tänka till, när räknas en person egentligen som en alkoholist? Vad jag vet så finns det inte någon entydlig definition, eller?
Citera
2014-11-23, 14:00
Medlem
gavlips avatar
Det är när du har ett begär, tvång att dricka alkohol. Du dricker regelbundet sprit själv utan att någon annan är närvarande. Du kan inte ha en flaska vodka stående utan att dricka upp den, ungefär som vissa inte kan ha en chokladask liggande utan att dricka upp den. Dina alkoholvanor har en negativt inflytande på din hälsa, ekonomi och relationer.
Citera
2014-11-23, 14:01
Medlem
Enligt mig när alkoholen går ut över arbets/socialalivet. Enligt sossar är man väl alkolist när man tar en öl på någon annan dag än fre/lör ;-)
Citera
2014-11-23, 14:01
Medlem
Enligt några medlemmar i en liten klubb i USA och en stor auktoritet här på forumet så gäller följande definition.

Minst ett av följande kriterier har uppfyllts under en tolvmånadersperiod.

* Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet.

* Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet.

* Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.

* Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.

Allt andra definitioner är helt enkelt fel. Vet inte varför första punkten ska stå två gånger, men så ska det tydligen vara.
Citera
2014-11-23, 14:34
Medlem
Anklagares avatar
När en person börjar ser till sin list för att dölja sin alkoholkonsumtion.
Citera
2014-11-23, 14:57
Medlem
När man börjar undra om man är alkoholist haha.
Citera
2014-11-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockerStavros
Enligt några medlemmar i en liten klubb i USA och en stor auktoritet här på forumet så gäller följande definition.

Minst ett av följande kriterier har uppfyllts under en tolvmånadersperiod.

* Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.

* Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.

Allt andra definitioner är helt enkelt fel. Vet inte varför första punkten ska stå två gånger, men så ska det tydligen vara.

Det här var lite mer konkret, det ska med andra ord vara rätt så allvarligt om man ska klassas som en alkoholist. Jag kände en som hamnade i alkoholträsket, han kunde ibland åka iväg och köpa en vodka och sedan sitta och supa ensam i bilen på en avlägsen plats mitt ute i ingenstans. Han hade definitivt uppfyllt samtliga kriterier på din lista.

Det är lite skillnad på din lista och den "svenska vardagsdefinitionen" som tycks vara att om man dricker på vardagar så har man alkoholproblem. Här räknas av någon anledning aldrig vin in som tydligen är okej att dricka när som helst efter jobbet Att dricka ensam mot kvällen tycks också vara ett stort varningstecken för många.
Senast redigerad av Grishka 2014-11-23 kl. 15:05.
Citera
2014-11-23, 15:25
Medlem
Mycket enkelt. Alkoholist är du när du inte kan kontrollera ditt drickande. Du behöver inte vara beroende. Tänk dig att du har ett bord uppdukat med all alkohol du kan önska. Om du då börjar dricka och sedan inte kan kontrollera ditt drickande, utan alltid dricker för mycket och blir stupfull så är du en alkoholist. Att bli beroende och inte kunna fungera utan alkohol är att vara missbrukare.
Citera
2014-11-23, 15:31
Bannlyst
Ärligt?

När A-lagarna nere på stan ser dig som en "i gänget"...

Tro mig. Jag har varit där nere ...
Senast redigerad av patibulum 2014-11-23 kl. 15:38.
Citera
2014-11-23, 15:45
Medlem
När man beställer två bärs på krogen "för att en polare kommer kanske snart". Alla som jobbat inom restaurang känner igen denna.. Slutar i 9 fall av 10 med att personen sveper båda själv och går.
Citera
2014-11-23, 16:12
Medlem
ElCaminoSSs avatar
Det finns ett test som WHO tagit fram som kallas AUDIT som brukar användas för att bedöma riskbruk av alkohol.

Här kan du testa dig själv: http://www.paihdelinkki.fi/testa/audit
Citera
2014-11-23, 17:16
Medlem
När man är alkoholist brukar man "redovisa" sitt drickande i antal flaskor istället för antal glas.

🅰 - Jag drack två glas vin till maten
🅱 - Jag drack bara en halv flaska vin

När man tappat kontrollen är det enklare att komma ihåg antal flaskor man tömt. Att två flaskor plötsligt kan "krympa" till en halv flaska har med förnekelsen av missbruket att göra.
Senast redigerad av Zugabe 2014-11-23 kl. 17:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in