2015-10-29, 09:43
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Diskussionen om fonder är värda sin förvaltningsavgift är inte en ny sådan.

Så länge investerarna presterar väl då man kanske inte själv har tid eller möjlighet att sätta sig in lika väl kan den väl helt klart vara det?

Sen blir väl den siffran lägre om man varje månad återinvesterar utdelningen (än om liten).

Nej det vet jag, men situationen här är en fond som inte utlovar värdetillväxt utan utdelning. Dessutom vekar större delen av innehaven vara statiska utdelningspapper, dvs det går ej att förvänta sig någon större utdelningstillväxt. I denna situation är därför förvaltningsavgiften särskilt intressant, anser jag.
Citera
2015-10-29, 19:32
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Tycker inte du att 0,58 % eller ca 8 % av direktavkastningen är en hög avgift? Jag har kollat in ETF:erna men har kommit fram till att de har en för hög avgift för mig, hellre köper jag på mig utdelningsaktier:
Fortum
Telia
Tele2
Telenor
Statoil
GE
Blackstone Mortgage Trust Inc
Starwood Property Trust Inc
AT&T
Vodaphone
JNJ
GSK
...med mera.
Beror självklart på vad man menar med hög. Jag anser inte det då man får en väldiversifierad portfölj med preferensaktier. Det varierar nog beroende på hur säker man är på sina innehav, det är givetvis mindre risk i en ETF med många innehav än i en aktie. Har själv Telia, men ser inte riktigt varför utdelningsbolag och de ETF:er jag nämnt på något sätt skulle vara ett val där man bara kan eller bör välja ett.

Edit: såg ditt andra inlägg nu. Att det inte finns utdelningstillväxt i preferensaktier behöver inte stämma, det beror på strukturen och när de blir inlösta. Preferensaktier bör ses som en hybrid mellan aktier och fixed income, och där får DA på en väldiversifierad portfölj av preferensaktier ses som bra, men det beror givetvis vad man tror om ränteläget. En rättvisare jämförelse hade varit om du jämför de transaktionskostnader du upplöper genom att skapa samma diversifiering själv till samma risk. Tilläggas bör dock att jag inte tycker avgiften är låg, bara acceptabel. Dock har du rätt i att avgiften har stor betydelse i sammanhanget.
Senast redigerad av EnDront 2015-10-29 kl. 19:51.
Citera
2015-11-01, 22:34
Medlem
Har satt ihop en utdelningsportfölj. Endast mindre innehav nu i väntan på rekyl i de olika bolagen och tänkte därför passa på att fråga om lite synpunkter på bolagen och portföljens fördelning?

Bolag - andel av portfölj
Castellum 12,16%
Hennes & Mauritz B 11,73%
Nordea Bank 9,66%
TeliaSonera 8,64%
Betsson B 7,57%
Bahnhof B 6,90%
Mycronic 6,66%
Intrum Justitia 6,58%
Diös Fastigheter 6,45%
SJR in Scandinavia 6,37%
Atlas Copco B 6,00%
NCC B 5,76%
Tele 2 B 5,52%
Citera
2016-01-13, 15:26
Medlem
Happyface1337s avatar
Spännande tråd. Jag kör mycket på utdelning, tycker det är ett skönt sätt att spara. Man ligger likvid med större summor och fyller på när börsen rasar. Utdelningsaktier blir till snöbollseffekten till slut.

Acando, HiQ, Telia, Peab B, Castellum & HM känns som givna kandidater. Kanske en storbank också.
Citera
2016-01-13, 16:12
Medlem
Jag tycker att det är en bra idé att ha lite amerikanska utdelningsaktier med i sin portfölj.
En kvartalsvis utdelning är trevligt och det finns många fina företag med grym historik. En nackdel är att dollarn är dyr jämfört med de senaste åren men det får man väga in i sin bedömning.
Citera
2016-01-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankferdinand
Har satt ihop en utdelningsportfölj. Endast mindre innehav nu i väntan på rekyl i de olika bolagen och tänkte därför passa på att fråga om lite synpunkter på bolagen och portföljens fördelning?

Bolag - andel av portfölj
Castellum 12,16%
Hennes & Mauritz B 11,73%
Nordea Bank 9,66%
TeliaSonera 8,64%
Betsson B 7,57%
Bahnhof B 6,90%
Mycronic 6,66%
Intrum Justitia 6,58%
Diös Fastigheter 6,45%
SJR in Scandinavia 6,37%
Atlas Copco B 6,00%
NCC B 5,76%
Tele 2 B 5,52%

Mycket intressant och bra portfölj. Fina bolag. Om du funderar på amerikanska bolag så rekommenderar jag HCP, JNJ, T, EMR.

Citat:
Ursprungligen postat av ligne
Jag tycker att det är en bra idé att ha lite amerikanska utdelningsaktier med i sin portfölj.
En kvartalsvis utdelning är trevligt och det finns många fina företag med grym historik. En nackdel är att dollarn är dyr jämfört med de senaste åren men det får man väga in i sin bedömning.

Finns amerikanska ETF:er som har utdelning varje månad. EHI och NWH.UN.
Citera
2016-01-13, 17:59
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Finns amerikanska ETF:er som har utdelning varje månad. EHI och NWH.UN.

NWH.UN är en kanadensisk REIT, och inte en amerikansk ETF.
Citera
2016-01-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
NWH.UN är en kanadensisk REIT, och inte en amerikansk ETF.

Sorry. Stämmer bra.
Citera
2016-06-13, 15:53
Medlem
Bbobis avatar
Börjat titta på det här igen nu när pengarna är på väg in och tar gärna emot tops på månadsutdelare.

Har mest ökat i SDIV hitils men även börjat kolla på lite andra produkter där på marknaden men det är en stor djungel och jag har just börjat söka runt.

Har tex tittat på denna Amerikanska ETF som handlar företagsobligationer. Utdelningen sker månadsvis och utdelningen har aldrig sänkts sen fonden startades 2001 vilken ligger på dryg 9% vid dagens kurs.

PIMCO Corporate & Income Strategy Fund

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/550493/pimco-corporate---income-strategy-fund

http://www.nasdaq.com/symbol/pcn/dividend-history

Synpunkter och tips på månadsvis utdelade etfs uppskattas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in